pacman42 pacman42 skrev:
Och då lyfter jag samma sak ännu en gång: när Skatteverket skall ta in moms på parkeringar i höst, tror ni att de kommer att acceptera att man sätter priserna hur man vill? Eller tror ni att de kommer att kräva moms utifrån marknadsvärdet?
Varför skulle SKV bry sig om vilket pris en parkering i en BRF har? Enda anledningen att de kräver marknadspriser är ifall det handlar om något som kan förmånsbeskattas. Då handlar det om t.ex. arbetsgivare som har billig parkering till sina anställda vilket SKV kan se som något slags löneförmån som ska beskattas.

Bara för att en vara har moms betyder inte det att man inte får sälja den under marknadspris. Då hade ju t.ex. affärer inte fått sälja saker under marknadspris vilket ofta förekommer under reor. Likaså bryr sig inte SKV om en hantverkare tar 300 eller 900 kronor i timmen trots att de får moms på beloppet. Så varför skulle de bry sig om parkeringsplatser i en förening?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kommer Skatteverket ens att veta hur många parkeringsplatser som momsen gäller?
Så vitt jag minns från när jag såg momsredovisningar i ett litet företag så redovisade man klumpsummor och inga detaljer.
Det är en bra poäng, men kommer de inte att kräva att få veta det?

Skall man beskatta något så måste man också ha kunskapen att kunna beskatta det.

L lbgu skrev:
Varför skulle SKV bry sig om vilket pris en parkering i en BRF har? Enda anledningen att de kräver marknadspriser är ifall det handlar om något som kan förmånsbeskattas. Då handlar det om t.ex. arbetsgivare som har billig parkering till sina anställda vilket SKV kan se som något slags löneförmån som ska beskattas.

Bara för att en vara har moms betyder inte det att man inte får sälja den under marknadspris. Då hade ju t.ex. affärer inte fått sälja saker under marknadspris vilket ofta förekommer under reor. Likaså bryr sig inte SKV om en hantverkare tar 300 eller 900 kronor i timmen trots att de får moms på beloppet. Så varför skulle de bry sig om parkeringsplatser i en förening?
För att man kan sätta priserna så att man kan minska skatten. Skall man ta in skatt så skall ju skatten också vara baserad på varans värde. När de som sätter värdet också är de som drar fördel av att det är lågt så sitter de på dubbla stolar. Sådant brukar inte myndigheter gilla.

P
L lbgu skrev:
Har du något problem med att de själva väljer att ha det så?
Självklart inte - varför skulle jag få problem på grund av det???

Jag har full förståelse för om man som medlem reagerar på att en förening subventionerar parkering för ett litet fåtal. Som utomstående skiter jag helt i sådant - men nu ställde ju TS en fråga och då redovisar jag min åsikt.
L lbgu skrev:
Så länge föreningen själv bestämmer sin avgift har jag väldigt svårt att se att någon ska behöva bli upprörd över det.
Det är väl fritt fram för vilken medlem som helst att reagera hur som helst på den typ av orättvisor som verkar ha uppstått i TS förening.

Argumentet
L lbgu skrev:
När man blir medlem i föreningen vet man ju vad som gäller.
är ju bara trams. Man kan ändra saker hela tiden.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att man kan sätta priserna så att man kan minska skatten. Skall man ta in skatt så skall ju skatten också vara baserad på varans värde. När de som sätter värdet också är de som drar fördel av att det är lågt så sitter de på dubbla stolar. Sådant brukar inte myndigheter gilla.
Då skulle de ju bry sig om en hantverkare säljer sig för 300 eller 900 kr/h. Men det skiter de fullständigt i. Vad jag vet så råder fri prissättning i landet (förutom saker som räknas som ocker). Men att det skulle vara mot någon regel att ta för lite betalt för en vara eller tjänst låter egendomligt ifall det inte handlar om något som kan förmånsbeskattas som t.ex. en ICA-affär som låter personalen köpa mjölk för 3 kr/litern.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är väl fritt fram för vilken medlem som helst att reagera hur som helst på den typ av orättvisor som verkar ha uppstått i TS förening.
Ja och som jag skrev så kan då medlemmen lämna in en motion om t.ex. ändrad prisnivå för parkering. Det är i princip det enda medlemmen kan göra då det inte finns någon lag som tvingar föreningen ha en viss prisnivå. Sen att det är en orättvisa är subjektivt. Vissa tycker det är rättvist att köa, vissa tycker det är rättvist att den som är beredd att betala mest ska få P-plats.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:

Skall man beskatta något så måste man också ha kunskapen att kunna beskatta det.
Fast då är ju frågan om de kan kräva det i det här fallet.

pacman42 pacman42 skrev:
Det räckte ju då för några år sen att en/två personer på företaget intygade att formuläret var korrekt ifyllt. Visst hade det gått att få mer pengar kvar i företaget genom att vara brottslig och göra ett osant intygande.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur kommer du fram till den slutsatsen? Om P-platserna bara räcker åt 25 procent av medlemmarna ser jag snarare en kötid på tio år eller så. Eller ser du att många saknar bil? I min verklighet har nästan alla (minst) en bil.
Till att börja med så är det absolut inte så att "alla" har bil. Det handlar både om unga som får vänta med att ha råd med bil efter lägenhetsköpet, och äldre som slutat köra bil. Och några som väljer att inte ha bil. Och du har en omsättning i föreningen. Människor flyttar. Men dte är klart. är det en förening med ex. 20 lgh, och 5 P-platser så finns ju risk att det går flera år mellan varje utflyttning.

Men jag kollade precis föreningen där min son bodde tidigare. Ca 500 lgh med 70 p-platser. Föreningen redovisar att kötiden där är ca 10 år. Så det verkar som jag har fel. Men jag är osäker på om den som stått längst i kö där verkligen vill ha vilken P-plats som helst, platserna är spridda längs en km, i den föreningen.

H hempularen skrev:
Till att börja med så är det absolut inte så att "alla" har bil.
Det beror allt på förening det. 😉 Är nog en väldig skillnad mellan Stockholms innerstad och ett mindre samhälle i inre Norrland.

H hempularen skrev:
Föreningen redovisar att kötiden där är ca 10 år. Så det verkar som jag har fel.
Det finns nog inget tydligt rätt eller fel här utan föreningar och vanorna hos deras medlemmar skiljer nog rätt rejält.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Nej nej, momsredovisning är på en väldigt "naiv" nivå. Man fyller bara i momspliktig omsättning för de olika momssatserna och en summa hur mycket ingående moms man vill "dra av". Skatteverket har ingen som helst insyn i några detaljer, såtillvida man inte gör en skattrevision då.

Med ditt resonemang skulle skatteverket lägga sig i lönenivåer och allt möjligt.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Ja och som jag skrev så kan då medlemmen lämna in en motion om t.ex. ändrad prisnivå för parkering.
Vilket väl var exat det jag föreslog.
L lbgu skrev:
Sen att det är en orättvisa är subjektivt. Vissa tycker det är rättvist att köa, vissa tycker det är rättvist att den som är beredd att betala mest ska få P-plats.
Det är förvisso sant. I TS situation kommer man inte undan köandet och det är väl inte så många som har föreslagit en modell med "auktioner" - som annars skulle kunna vara intressant - men om en liten andel av medlemmarna i en förening lyckas tillskansa sig en förmån som "på stan" är värd mångdubbelt vad de betalar tycker inte jag att det är ett rättvist system.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är ju lite av tanken med bostadsrätter. Att man får en månadsavgift som skall vara lägre än marknadsmässig hyra. Skatteverket har givertvis inga synpunkter på vilken avgiftsnivå man håller i föreningen. Och detsamma gäller nivån på p-platshyran.

Det skatteverket har synpunkter på, är om det finns avsevärda intäkter från främmande verksamhet, som på så sätt också undgår beskattning. Det är det som händer om föreningen klassas som oäkta. Det sker ex. om det finns för stora kommersiella lokaler i förhållande till bostadsytan. Då blir medlemmarna förmånbsbeskattade för att föreningen håller dem med oskäligt billigt boende.

• Gilla
Pallewea
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det är ju lite av tanken med bostadsrätter. Att man får en månadsavgift som skall vara lägre än marknadsmässig hyra. Skatteverket har givertvis inga synpunkter på vilken avgiftsnivå man håller i föreningen. Och detsamma gäller nivån på p-platshyran.

Det skatteverket har synpunkter på, är om det finns avsevärda intäkter från främmande verksamhet, som på så sätt också undgår beskattning. Det är det som händer om föreningen klassas som oäkta. Det sker ex. om det finns för stora kommersiella lokaler i förhållande till bostadsytan. Då blir medlemmarna förmånbsbeskattade för att föreningen håller dem med oskäligt billigt boende.
Dessutom skattar man som kapital vid försäljning och inga uppskov kan göras.

L lbgu skrev:

Alla strävar efter rättvisa men om du i en BRF vill ha rättvisa genom individuell mätning av varmvatten och värme får du genast betala moms på kostnaden. Kollektiv
C cpalm skrev:
Nej nej, momsredovisning är på en väldigt "naiv" nivå. Man fyller bara i momspliktig omsättning för de olika momssatserna och en summa hur mycket ingående moms man vill "dra av". Skatteverket har ingen som helst insyn i några detaljer, såtillvida man inte gör en skattrevision då.

Med ditt resonemang skulle skatteverket lägga sig i lönenivåer och allt möjligt.
Momsregler är ett kapitel för sig sig. SKV är duktiga på att föreslå moms på allt som är momsfritt. Det verkar inte ens behövas politikerbeslut för att ändra reglerna. Såsom moms på parkeringsplats. Avgifter i BRF är momsbefriade utom när du inför individuell mätning av varmvatten, värme, el. Individuell rättvisa där beskattas direkt. Kollektiva kostnader är skattefria. Möjlig energibesparing premieras med skatt.
Ett rättvist system där alla blir nöjda existerar inte. Så länge som 50,1 % är nöjda får resten huka sig.

G
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och bli årets populära granne🤪
Beror ju på situationen eller hur 😉.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.