28 270 läst ·
526 svar
28k läst
526 svar
Varför inte hyra ut brf:s garage till allmänheten för marknadspris?
I Åmål och i Lycksele är dock inte jättesvårt att hitta en parkeringsplats så helt säkert snackar vi en storstad.Alfredo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Det håller jag med om. OM priset är så lågt satt att vissa medlemmar "missbrukar" resursen. Alltså ex. har en plats, men ingen bil, eller har en plats som man låter någon kompis ha sin extra bil på osv.Unikt namn skrev:
Men om kötiden är någorlunda rimlig för att få en plats, så är ändå "rättvist" köande den bästa metoden för att göra parkering tillgänglig för medlemmar. I tråden gäller det en förening med platser som räcker åt 1/4 av medlemmarna. Jag tvivlar på att det blir flera års köande för att få en plats med de förutsättningarna, förutsatt att inte platserna "missbrukas".
En bostadsrättsförening är INTE en affärsdrivande rörelse. Föreningen skall hålla på med bostäder åt sina medlemmar, och viss tillhörande serviceverksamhet. Sedan blir det så att det med nödvändighet kommer in en del "främmande" verksamhet. OM föreningten sträcker sig över 7 kvarter som föreningen jag bodde i, så är det ju naturligt med en del affärslokaler, kanske lite kontor (och en biograf) i kvarteren. Som givetvis skall hyras ut på affärsmässiga villkor. Men det är en bieffekt, det får inte vara ett huvudsyfte för föreningen.
Det kan vara knepigt nog för en förening att hålla undan en överdriven serviceverksamhet. På den tiden när jag var ordf. i föreningen så gjorde Stockholms kommun ett försök att få oss att ta över hemtjänsten för hela stadsdelen, de ville att vi i föreningen skulle ta över personalansvaret för ca 20 - 30 hemtjänst vårdare, och hålla lokaler för dem. Vi skulle "givetvis" få bidrag för att täcka kostnaden (detta var innan allt sådant här privatiserades). Vi lyckades genom viss "diplomati" undvika det. Men det var nära ögat, förslaget presenterades som "klart" inget vi hade rätt att säga nej till. Det är inte fullt så bissart som det låter, vi hade på den tiden egen personal som skötte förvaltning och fastighetsskötsel, och bara några år innan jag flyttade in så höll föreningen med personal som skötte tvättstugorna, man fick inte tvätta själv i de 4 tvättstugor som fanns, man lämnade in tvätten på morgonen och fick hämta den senare på dagen (lakanen stenmanglades), så det fanns ett tiotal anställda i föreningen.
Och då lyfter jag samma sak ännu en gång: när Skatteverket skall ta in moms på parkeringar i höst, tror ni att de kommer att acceptera att man sätter priserna hur man vill? Eller tror ni att de kommer att kräva moms utifrån marknadsvärdet?
Rättvist köande är såklart en bra förutsättning men jag inser inte varför det skulle vara bra för en förening att subventionera parkering för en minoritet av medlemmarna.H hempularen skrev:
Många föreningar har ett syfte i stil med nedan:
"Föreningens ändamål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att i föreningens hus upplåta bostäder för permanent boende samt lokaler åt medlemmarna för nyttjande utan tidsbegränsning."
Det intressanta här blir satsen "att främja medlemmarnas ekonomiska intressen". MEd en sådan snedfördelning som TS beskriver främjar man främst de 25%:ens ekonomiska intressen.
Det finns ingenting som hindrar att man tar bra betalt för parkeringarna. Det är ju frivilligt att ha en plats...
Praxis är egentligen ganska glasklar.
1) Parkeringen bör (minst) bära sina egna kostnader, och 2) föreningen bör sträva efter att platserna fördelas på ett rimligt rättvist sätt.
Det är det som tillämpas av tusentals bostadsrättsföreningar i landet.
En rättvis fördelning kan handla om att man har ett kösystem med rimliga kötider, att man sätter hyran så att man får lagom efterfrågan, och/eller att man sätter särskilda villkor på t.ex. hyrestid och antalet platser som varje hushåll får hyra.
Marknadshyran på orten är i sammanhanget i princip irrelevant. Medlemsrabatten är inte en kostnad för föreningen, föreningen förväntas inte bedriva uthyrningen på affärsmässiga villkor och skattverket har inga åsikter om detta.
1) Parkeringen bör (minst) bära sina egna kostnader, och 2) föreningen bör sträva efter att platserna fördelas på ett rimligt rättvist sätt.
Det är det som tillämpas av tusentals bostadsrättsföreningar i landet.
En rättvis fördelning kan handla om att man har ett kösystem med rimliga kötider, att man sätter hyran så att man får lagom efterfrågan, och/eller att man sätter särskilda villkor på t.ex. hyrestid och antalet platser som varje hushåll får hyra.
Marknadshyran på orten är i sammanhanget i princip irrelevant. Medlemsrabatten är inte en kostnad för föreningen, föreningen förväntas inte bedriva uthyrningen på affärsmässiga villkor och skattverket har inga åsikter om detta.
Redigerat:
Hur kommer du fram till den slutsatsen? Om P-platserna bara räcker åt 25 procent av medlemmarna ser jag snarare en kötid på tio år eller så. Eller ser du att många saknar bil? I min verklighet har nästan alla (minst) en bil.H hempularen skrev:
I en BRF skall man inte tjäna pengar på dom boende.globaljuggler skrev:
Du missar den ekonomiska aspekten av likabehandling. Om föreningen hyr ut en tillgång långt under marknadsvärde till en minoritet (25 %), sker en direkt värdeöverföring från kollektivet till de enskilda individerna som har fått tillgång till p-platserna.
Testa ditt eget resonemang: Om avgiften var 1 kr/månad och kön var 20 år lång - behandlas alla lika då? Nej, de som har platsen får en ekonomisk fördel bekostad av grannarna.
Likabehandlingsprincipen upprätthålls bäst genom marknadsmässig hyra. Då får alla samma chans att faktiskt få en plats (eftersom köerna kortas drastiskt), och de som står utan plats kompenseras genom att intäkten tillfaller föreningen gemensamt istället för att stanna i plånboken hos den som parkerar.
Moms är procent på priset. Att en vara är subventionerad påverkar inte momsen.pacman42 skrev:
Det är inte så du måste betala Taxi Stockholm moms på Uber resor bara för att Ubers investerare sponsrar din resa.
En bra början är att ta reda på hur många lägenheter som har bil för att identifiera glappet och "förmånen".
Troligtvis är hyran för låg, men det märks när det läggs på moms på den.
En annan bra sak är att ta ut avgift på kön så man får bort de som bara står i kön för att den finns.
Eller så slopar man egna platser och tar betalt per timme så är total rättvisa uppnådd 😅
Troligtvis är hyran för låg, men det märks när det läggs på moms på den.
En annan bra sak är att ta ut avgift på kön så man får bort de som bara står i kön för att den finns.
Eller så slopar man egna platser och tar betalt per timme så är total rättvisa uppnådd 😅
Du utgår hela tiden från att den nya tolkningen map Moms i det här fallet är hugget i sten. Som tidigare nämnts i en annan tråd (från i höstas) så kan det bli lite som att öppna Pandoras ask (avdrag för ingående moms - kontroll -etc) så kanske blir det så att Myndigheten Skatteverket omprövar sitt beslut, det är ju trots allt val i höst.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 241 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 241 inlägg
Kommer Skatteverket ens att veta hur många parkeringsplatser som momsen gäller?pacman42 skrev:
Så vitt jag minns från när jag såg momsredovisningar i ett litet företag så redovisade man klumpsummor och inga detaljer.
Självklart är det upp till föreningen att sätta P-avgiften. Massor med föreningar väljer att ha relativt låga avgifter av egen vilja. Har du något problem med att de själva väljer att ha det så? Det är självklart möjligt för en medlem att lägga en motion om kraftigt höjda avgifter. Så länge föreningen själv bestämmer sin avgift har jag väldigt svårt att se att någon ska behöva bli upprörd över det. När man blir medlem i föreningen vet man ju vad som gäller.Slottsbäcksväktarn skrev: