28 270 läst ·
526 svar
28k läst
526 svar
Varför inte hyra ut brf:s garage till allmänheten för marknadspris?
Som i alla trådar är det fritt fram att svara TS eller att kommentera vad man vill...S stenolof skrev:
Det märks tydligt. Fast jag har läst allt.S stenolof skrev:
Vad som är rättvisast finns säkert olika uppfattningar om. Men det verkar bra ekonomiskt. BRF säljer "rätten att använda en ledig plats om det finns någon" till alla som vill. Det bör ge fler betalare än antalet platser i TS fall.S solhej skrev:
L Ludde67 skrev:
- Bostäder ja.
- Parkeringsplatser nej.
Det är inte syftet med en BRF att tillhandahålla P-plater.. Det är en extra service medlemmarna har nytta av. Dvs alla medlemmarna skall ha nytta av det pga likabehandlingsprincipen. Om det innebär att alla medlemmar får varsin p-plats eller att samtliga p-platser hyrs ut till ett företag eller allmänheten spelar ingen roll. BRFn (årsstämman) beslutar hur det skall vara.
Dessutom är det väl egentligen ingen här som argumenterar för att de skall hyras ut till allmänheten om de faktiskt blir uthyrda till medlemmarna, däremot argumenterar man för att det skall vara marknadsmässiga priser.
Jag personligen har egentligen inget intresse alls i detta, men det är en intressant diskussion. Dels så måste Skatteverket göra ett ställningstagande rörande vad som är en OK avgift att ta ut moms på. Dels så är det en relevant frågeställning om parkeringsplatser som inte räcker till alla hushåll lagligen kan hyras ut till medlemmar i föreningen till ett ej marknadsmässigt pris.
Tidigare i tråden pekade jag på ett par domar som skulle kunna användas för att argumentera för att man måste ta ut ett marknadsmässigt pris utifrån dessa.
Jag har också pekat på vad som ligger i Skatteverkets intresse.
Men det finns inga svar än, då det inte prövats än enligt dessa förutsättningar.
Jag personligen har egentligen inget intresse alls i detta, men det är en intressant diskussion. Dels så måste Skatteverket göra ett ställningstagande rörande vad som är en OK avgift att ta ut moms på. Dels så är det en relevant frågeställning om parkeringsplatser som inte räcker till alla hushåll lagligen kan hyras ut till medlemmar i föreningen till ett ej marknadsmässigt pris.
Tidigare i tråden pekade jag på ett par domar som skulle kunna användas för att argumentera för att man måste ta ut ett marknadsmässigt pris utifrån dessa.
Jag har också pekat på vad som ligger i Skatteverkets intresse.
Men det finns inga svar än, då det inte prövats än enligt dessa förutsättningar.
Det kan absolut vara en del av syftet. Så här kan exempelvis en formulering i stadgar se ut:O skrev:
"Vidare har bostadsrättsföreningen till ändamål att främja studie- och fritidsverksamhet inom bostadsrättsföreningen samt för att stärka gemenskapen och tillgodose gemensamma intressen och behov, främja serviceverksamhet och tillgänglighet med anknytning till boendet."
Jag menar att det egentligen inte finns något incitament att ta betalt alls, mer än att täcka det faktiskt kostnader som parkeringarna innebär. Förutsatt att parkeringarna då används till folk som kör bilen. Det suras bara över att ni får köa till en parkering i den här tråden och ni försöker hitta argument för att det är orättvist.
Om man vänder på det är det orättvist att betala onödigt mycket för en parkering (läs marknadspris), då har nämligen inte alla medlemmar råd.
Om man vänder på det är det orättvist att betala onödigt mycket för en parkering (läs marknadspris), då har nämligen inte alla medlemmar råd.
Men medlemmen har ju inte heller möjlighet att hyra parkering om det inte finns några lediga parkeringar. Och det är fortfarande en överföring av kostnader från de som har bil till de som inte har bil jämfört med att hyra ut till marknadspris.Discoman skrev:
Jag menar att det egentligen inte finns något incitament att ta betalt alls, mer än att täcka det faktiskt kostnader som parkeringarna innebär. Förutsatt att parkeringarna då används till folk som kör bilen. Det suras bara över att ni får köa till en parkering i den här tråden och ni försöker hitta argument för att det är orättvist.
Det verkar tyvärr som att så snart det handlar om bilar så har folk svårt att resonera som de skulle göra runt annat.
Absolutpacman42 skrev:
Där kommer man in på fallet med en separat garageförening med syfte att tillhandahålla garageplatser till medlemmarna i en BRF. Speciellt när det är en andelsförening man måste betala insats till. En hög insats innebär som vanligt låga månadskostnader. Inte ovanligt lägre än närliggande P-platser.pacman42 skrev:
Skall bli spännande att se om Skatteverket vill tvinga föreningen att ta in högre avgifter än vad som behövs för att komma upp i ett marknadsmässigt pris.
Onekligen. Att ta ut högre än marknadsmässigt ger mer moms så det är säkert OK. Men om det är OK att subventionera de medlemmar som har lyckats få en p-plats på övriga medlemmars bekostnad med låg hyra samtidigt som man dessutom gör det på statens bekostnad blir en intressant fråga att hantera.pacman42 skrev:
Högre än marknadspris, borde inte det innebära 0 kr i intäkter (då ingen vill hyra till ett högre pris än marknadspris) och således 0 kr till staten i moms? Hur kan det vara tillåtet?O skrev: