FredrikoKarl, hur kommer du fram till en genomsnittlig ränta på 5%?

Jag tycker att det är lite fel fråga att fråga sig hur mycket lån man "bör" ha på huset. OM man har ekonomiska möjligheter att äga sitt hus utan lån eller med låg belåning så är den relevanta frågan, hur mycket pengar behöver jag ha tillgängligt efter att ha köpt mitt hus utan lån.

Och det beror ju på många saker. Hur säker inkomst har man, vilka akutkostnader för hus, bil, ev annat dyrt kan det bli fråga om osv.

Men det är väl klart att om man kan ha huset obelånat, och ändå ha typ 200 000 på banken/fonder så varför skulle man låna då?

Enligt min analys i denna tråd ligger utannonserade räntan över tiden kring 4-5% om man kör rörligt.
http://www.byggahus.se/forum/priser...7993-naer-binda-raentan-historisk-analys.html

Lån på huset lönar sig om man kan få en stabil avkastning över låneräntan. Tyvärr vet jag inte någon sparform som erbjuder garanterad avkastning på 5%+ så det är inte helt enkelt om man inte är en duktig placerare. Men visst är det lite lockande att vänta in nästa lågkonjunktur, låna upp en mille och placera med Bull X4...

Freco skrev:
Jag kan tänka mig att utgångspunkten är att du kunde undgå förmögenhetsskatt genom att se till att fastigheten var belånad. Förmögenhetsskatten är dock avskaffad, vilket vi ska vara glada för.
Ja, i alla fall vi som har en stor förmögenhet.

Synd att man inte utnyttjade den möjlighet vi hade för 2 år sedan att avskaffa ränteavdraget. Var en möjlighet som bara kanske uppkommer en gång. Med den låga ränta som var då kunde man tagit bort det iallafall för nytagna lån och det hade bara motsvarat en räntehöjning på 0.25% enheter från Riksbanken. Ju mer ränteläget stiger igen så motsvarar en avskaffning snart mer än 1% enhet.

A lost opportunity. :(

Freco skrev:
Jag kan tänka mig att utgångspunkten är att du kunde undgå förmögenhetsskatt genom att se till att fastigheten var belånad. Förmögenhetsskatten är dock avskaffad, vilket vi ska vara glada för.
Om du tar ett lån så påverkar det ju inte din förmögenhet eftersom du får in motsvarande pengar på plus sidan.
Däremot kan det ju vara mer fördelaktigt ränte och amoteringsmässigt att låna pengar till bil/båt/husbil med huset som säkerhet istället för att belåna fordonet i sig.

Om alternativet är att du någon gång handlar på krita, eller tvingas hoppa över ett bra erbjudande pga dåligt med komtanter, så är det bra med lån på huset.

Vilken tur att alla Svenssons tycker lån är ta, men att det inte finns några sådana på byggahus... :-)

Om du köper ditt hus utan lån så kan du ju spara desto mer tills du har en bra riskkassa.

Det folk betalar i ränta över tid är löjligt. Speciellt som man inte amorterar för att "hus stiger alltid" eller "jag kommer ändå aldrig kunna betala av det".

Att vara skuldfri är alltid en bättre position än att vara skuldsatt.

Du kan ju alltid belåna huset i efterhand om du skulle behöva göra några större ingrepp som du inte har pengar till men spara först handla sedan blir alltid billigast.

-MH- skrev:
Om alternativet är att du någon gång handlar på krita, eller tvingas hoppa över ett bra erbjudande pga dåligt med komtanter, så är det bra med lån på huset.

Vilken tur att alla Svenssons tycker lån är ta, men att det inte finns några sådana på byggahus... :-)
Fast - om jag nu jämför med flera av våra grannar, som lånat till bil, båt, ny fönster, ny panel osv, medan vi sparat ihop pengarna och aamorterat, så är det fortfarande vi som aldrig handlar på krita utan betalar ny bil kontant, som har pengar kvar i slutet av varje månad osv, trots att de har högre månadslön än oss. Det kan inte bero på mycket annat än lånen, som är 4 gånger störe och därmed har fyra gnåger högre räntekostnad. Får vi lite tight med pengar kan vi enkelt fråga banken om vi kan skjuta på amorteringen - de ser ju att vi betalat prefekt sedan 1995. Om vi nu skulle få tight med pengar alltså, varför nu det skulle ske.

Så att låna för att ha pengar funkar inte, vilket man snabbt ser om man kollar på lyxfällan: öka INTE huslånet om du ska konsumera pengarna, bara om u kan vara hyfsat säker att räkna hem det ökade lånet i ökat försäljningspris OCH du är beredd att flytta till ett billigare boende.

Själv planerar jag att byta till dyrare boende istället när barnen flyttat hemifrån och slutar kosta så mycket pengar :-D
Typ en nybyggd central lägenhet och en sommarstuga på en ö.

Är väl ingen som "vill" ha lån. Det är helt enkelt en kompromiss man gör eftersom man inte har obegränsat med pengar.

Finns ingen ekonomisk vinning att ha lån. Du betelar ränta dva pris på pengar du lånar.

Kan du få bättre avkastnin än vad lånet kostar så är det bra att låna och förvalta medel med högre avkastning.

Iblans är det föremånligare att låna på huset och köpa bil för pengarna det är bättre ränta på hus lån.

Svårt att hitta andra varianter där det skulle vara fördelaktigt att ha lån på fastigheten.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

En tanke till. Man får itne göra avdrag för annat än räntan på lånen väl? Typ VA avgifter osv. Inte ens om man bor i hyreshus/lägenhet/bostadsrätt eller liknande?

fidelie skrev:
En tanke till. Man får itne göra avdrag för annat än räntan på lånen väl? Typ VA avgifter osv. Inte ens om man bor i hyreshus/lägenhet/bostadsrätt eller liknande?
Nej.

Man får göra avdrag på räntan på alla lån, oavsett om man använder pengar till hus, sprit, rökverk eller galanta damer.

Anna_H, eftersom dina grannar slösar med pengar enligt, sig, är det vetenskapligt bevisat att lån "funkar inte"? ;)

Funkar det inte för er, tex? NI verkar ha huslån och ni behöver inte handla på krita.

fidelie skrev:
nej tyvärr. det räknas som förbrukning och därmed inte är avdragsgillt.

och alla räntor går att dra av på skatten (det görs per automatik från banken) det finns dock två räntor som inte påverkas. CSN lån och uppskovsränta (den på 0.5% på uppskovsbeloppet)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.