L
H hempularen skrev:
En fyrpolig PSA är relativt ovanlig. Finns iofs. på ex. elbutik.se, men kostar en del. Om du har såpass mycket plats på skenan, så blir det rejält mycket billigare med en vanlig 4 polig jfb, och tre säkringar.

Har du tänkt sätta upp en central i förrådet också?
Bara en sak, det är inte rätt att montera tre stycken säkringar till trefas. Det ska vara en kombinerad säkring för tre faser.

Det tycker jag också. Men varför levereras alla förbyggda elcentraler med 3 st 16A säkringar och ett gäng 10A?

tommib
Det finns inget som direkt förbjuder tre enpoliga säkringar till ett trefasuttag (eller matning) men det är bättre med en trepolig.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det finns inget som direkt förbjuder tre enpoliga säkringar till ett trefasuttag (eller matning) men det är bättre med en trepolig.
Om det inte är till en större belysningsinstallation, tex lysrörsarmaturer i ett lager eller en industrilokal som går på en trefasgrupp.
Då är tre enpoliga säkringar att föredra så att det inte blir totalt mörklagt ifall det blir kortis på en fas. Och då lägger man även styrkretsen på en separat säkring.
En trefasmotor ska säkras av med en trepolig säkring eftersom den kan gå på bara två faser.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag håller helt med dig i sak ang belysningen. Dock uppfattade jag frågan som om det var just förbjudet, vilket det inte är. Samma sak med belysningen, det är inte förbjudet att lägga den över en trepolig säkring men det är bättre att göra som du säger.

Min ansats är nästan alltid normal villainstallation och där skulle jag säga trepolig säkring till en trefasgrupp för att minska risken att man glömmer att bryta alla säkringar vid arbete.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
L
Fick lära mig här på forumet att det kan bli bakströmmar om du lägger 3st enpoliga och inte en kombinerad för alla faserna. Så till 3-fas uttag och till laddare för elbil så känns det fel att använda tre enpoliga.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Framför allt är vinsten med en trefassäkring stor om det finns blandade en- och trefaslaster på samma grupp. Då minskar den risken vid arbete, och dessutom kanske inte all utrustning gillar lägre spänning vid bakmatning.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.