16 333 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Varför har man sån koppling?
Bara en sak, det är inte rätt att montera tre stycken säkringar till trefas. Det ska vara en kombinerad säkring för tre faser.H hempularen skrev:
Om det inte är till en större belysningsinstallation, tex lysrörsarmaturer i ett lager eller en industrilokal som går på en trefasgrupp.tommib skrev:
Då är tre enpoliga säkringar att föredra så att det inte blir totalt mörklagt ifall det blir kortis på en fas. Och då lägger man även styrkretsen på en separat säkring.
En trefasmotor ska säkras av med en trepolig säkring eftersom den kan gå på bara två faser.
Jag håller helt med dig i sak ang belysningen. Dock uppfattade jag frågan som om det var just förbjudet, vilket det inte är. Samma sak med belysningen, det är inte förbjudet att lägga den över en trepolig säkring men det är bättre att göra som du säger.
Min ansats är nästan alltid normal villainstallation och där skulle jag säga trepolig säkring till en trefasgrupp för att minska risken att man glömmer att bryta alla säkringar vid arbete.
Min ansats är nästan alltid normal villainstallation och där skulle jag säga trepolig säkring till en trefasgrupp för att minska risken att man glömmer att bryta alla säkringar vid arbete.
Klicka här för att svara