809 läst ·
9 svar
809 läst
9 svar
Varför levereras induktionsspisar med enfaskoppling?
Hej! Har just köpt en fristående Induktionsspis Gorenje. Den kommer med en enfassladd utan kontakt. I instruktionshäftet står det att spisen går att koppla in till trefas med nolla o jord. Varför levereras de inte med en sådan sladd? Det måste ju vara bättre dels för att man då bara kan koppla in den med en trefas spiskontakt som den urtjänta spisen satt i. Dels går det då inte så ohemult mycket ampere i den enfastråd man annars kopplar in på?
Det är nästan bara vi i Skandinavien som har trefas i bostaden, nästan alla andra länder har enfas i bostaden.
Sen är det alldeles för få svenskar som ställer krav på leverantören/butiken att spisar/hällar ska levereras med rätt sladdställ (trefas).
Sen är det alldeles för få svenskar som ställer krav på leverantören/butiken att spisar/hällar ska levereras med rätt sladdställ (trefas).
Tack Demmpa! Då tror jag jag koplar in den gamla spisens oskadade 3f-sladd i den nya spisen...
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Var lite försiktig där. Om din gamla var en ren trefas 400V spis, så har den troligen inget stift för nolla i kontakten. Den nya blir förstörd på en bråkdel sekund om den koppas in utan nolla.
[
Höll precis på att skriva just det. Sedan så måste naturligtvis blecken mellan faserna i anslutningen tas bort också. Det brukar sitta två metallbleck, ett mellan L1-L2 och ett mellan L2-L3.H hempularen skrev:
Tack för alla råd. Jag förstår att det måste vara en nolla med i spelet och att bryggorna mellan faserna ska bort. Men om man har tre faser, en nolla och jord borde det gå. Annars ryker 11.000 kr.
Hej igen! Det höll i alla fall på att gå tokigt! Jag monterade bort sladden med spiskontakt från den uttjänta spisen för att med den få fler faser till den nya. Mycket riktigt fanns det en blå kabel i den som i den gamla spisen var monterad med motsvarande blå kablar i spisens kopplingsrad. Men den blå sladden var inte en nolla i spiskontakten! Den var kopplad som en av tre faser. Som tur var lossade jag vägguttaget försiktigt och såg att de blå nolltrådarna där var kopplade till ett stift som inte fanns på min spiskontakt. Stämde också med multimetern.
Nu inköpt en ny spiskontakt på Biltema med fem stift och fått in en normal trefaskoppling med fem trådar och spisen fungerar fint.
Sensmoral: Trippelkolla allt och tro inte att blå kabel behöver vara nolla.
Nu inköpt en ny spiskontakt på Biltema med fem stift och fått in en normal trefaskoppling med fem trådar och spisen fungerar fint.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Finns ingen nolla i kontakten så finns fortfarande en blå ledare i kabeln - i de flesta fall. Bra fångat!A Anders Klintsjon skrev:Hej igen! Det höll i alla fall på att gå tokigt! Jag monterade bort sladden med spiskontakt från den uttjänta spisen för att med den få fler faser till den nya. Mycket riktigt fanns det en blå kabel i den som i den gamla spisen var monterad med motsvarande blå kablar i spisens kopplingsrad. Men den blå sladden var inte en nolla i spiskontakten! Den var kopplad som en av tre faser. Som tur var lossade jag vägguttaget försiktigt och såg att de blå nolltrådarna där var kopplade till ett stift som inte fanns på min spiskontakt. Stämde också med multimetern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden