16 333 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Varför har man sån koppling?
Så sant så sant! man ska inte vara girigGK100 skrev:
Har du dimensionerat ledningarna rätt är det inget problem med det. 16 A är rimligt annars kommer som du förstår dina mätarsäkringar istället lösa ut vid full belastning på gruppen samtidigt med lite annan last i övriga huset. Det är inte direkt fel eller regelvidrigt men opraktiskt och så fyller ju i princip garageavsäkringen ingen funktion då.
Finns det någon tumregel när man ska välja B resp. C typ? jag vet att B är snabb och C är trög men frågan är när vill man ha snabb och när vill man ha trög? är det bättre med 16A snabb så man inte riskerar utlösa de 20A huvudsäkringarna var och varannan dag?
Skillnaden mellan B och C gäller bara vid stora överströmmar typiskt kortslutning eller någon motorstart. När du har JFB behöver man inte heller detaljgranska fallet utlösningsvillkor dvs där säkringen ska lösa ut snabbt vid fel där skyddsjordning används. Det kan annars i särfall vara ett skäl att välja B istället för C men oftast och i ditt fall inget som ska hindra det närmast standardmässiga typ C.
Tack GK100! du är en klippa!GK100 skrev:
Skillnaden mellan B och C gäller bara vid stora överströmmar typiskt kortslutning eller någon motorstart. När du har JFB behöver man inte heller detaljgranska fallet utlösningsvillkor dvs där säkringen ska lösa ut snabbt vid fel där skyddsjordning används. Det kan annars i särfall vara ett skäl att välja B istället för C men oftast och i ditt fall inget som ska hindra det närmast standardmässiga typ C.
Jag ska använda 3-fas uttaget primärt till att ladda bilen så det är kanske en bra idé med typ C och annars är det bara några lampor i förrådet och trädgården.
Ser fram emot att börja projektet....det kan dröja ett tag med tanke på andra familj förpliktelser
Vad har du för utrustning för att ladda bilen? Du bör ha i åtanke att många laddutrustningar kräver en JFB typ B, som är svindyr.
I ditt fall, när du ska ladda bilen, skulle jag nog dra fram en separat central till garaget så att man kan välja hur man vill koppla enskilda grupper där inne. Det är inte så mycket dyrare och ökar flexibiliteten avsevärt. Dra då 5G6 från mätarskåpet till garaget så behöver du inte säkra kabeln i matande ände.
I ditt fall, när du ska ladda bilen, skulle jag nog dra fram en separat central till garaget så att man kan välja hur man vill koppla enskilda grupper där inne. Det är inte så mycket dyrare och ökar flexibiliteten avsevärt. Dra då 5G6 från mätarskåpet till garaget så behöver du inte säkra kabeln i matande ände.
Bilen är en Tesla så jag kanske borde fråga på Tesla forumet, om ingen annan här har en Tesla och laddar på det sättet som jag tänkt mig?tommib skrev:
Vad har du för utrustning för att ladda bilen? Du bör ha i åtanke att många laddutrustningar kräver en JFB typ B, som är svindyr.
Vad gäller flytten av JFB och automatsäkringarna från centralskåpet till ett nytt skåp i förrådet så är det säkert en bra idé, men det känns ändå tryggare att ha en 3-fas huvud strömbrytare i centralskåpet ifall man inte vill ha strömförande kablar under jorden ifall man ska gräva eller av andra anledningar....så kanske en huvudströmbrytare i centralskåpet och JFB+säkringar i förrådet....det blir som du säger inte dyrare och det är kanske roligt att installera ett helt nytt skåp också
Om du måste gräva från mätarskåpet till förrådet/garaget så rekommenderar jag att du gräver ner en gul slang som du drar kabeln i, då får du både lite grävskydd samt att kabeln blir ganska enkel att byta ut om det skulle hända något med den.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Jag har iofs. ingen detaljkunskap om Tesla laddning, men den har ett rätt stort batteri, så skall du få en vettig laddtid så behöver du nog dra kanske 14 - 15 A på trefasen i 10 timmar. Frågan är om du klarar dig på nuvarande huvudsäkringar, det finns ju annat i huset som också vill ha ström.
Men det beror ju dock väldigt mycket på ifall man regelmässigt har tömt batterierna, eller kanske för det mesta bara använt en bråkdel av den lagrade energin.
Jag ska också erkänna att jag hann tänka, med reptilhjärnan typ, att har man råd att köpa en Tesla, borde man också ha råd med att låta göra elinstallationen riktigt bra, t.ex. använda en föreskriven och dyr JFB, om det nu skulle vara så ...
Jag ska också erkänna att jag hann tänka, med reptilhjärnan typ, att har man råd att köpa en Tesla, borde man också ha råd med att låta göra elinstallationen riktigt bra, t.ex. använda en föreskriven och dyr JFB, om det nu skulle vara så ...
Jag slipper gräva då det redan går en gul slang och inuti den en grå där nuvarande 1-fas kabel går.Demmpa skrev:
Man kan tala om för Teslan vilken laddström den ska dra så man kan börja med ngt lägre och öka lite åt gången och testa. De flesta som laddar hemma (t.o.m 1-fas) tycker att 16A o även 10A funkar, bara det att det tar längre tid, men vi kör ganska lite så det blir sällan så pass tomt batteri.H hempularen skrev:
Sant! jag tänker inte snåla med material men arbetet gör jag gärna själv då jag anser att jag klarar det eftersom jag gjort en del elinstallationer men inget 3-fas jobb och därför frågar jag och använder era kloka huvudenMikael_L skrev:
Men det beror ju dock väldigt mycket på ifall man regelmässigt har tömt batterierna, eller kanske för det mesta bara använt en bråkdel av den lagrade energin.
Undra om vi kan reda ut vilket krav det är på JFB.
Jag har hört lite om det som Tommib skrev om, men har faktiskt inte helt koll på läget.
Här har vi dock en drös med duktiga och kunniga personer som kan hjälpa.
När krävs vilken slags JFB. Är det tillverkarens anvisningar som styr, eller?
Jag har hört lite om det som Tommib skrev om, men har faktiskt inte helt koll på läget.
Här har vi dock en drös med duktiga och kunniga personer som kan hjälpa.
När krävs vilken slags JFB. Är det tillverkarens anvisningar som styr, eller?
Du öppnar Pandoras ask nu !Mikael_L skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som sagt mina kunskaper om Tesla är begränsade, men tycker mig ha hört att batteriet är på 100 kwh. Skall man då ladda på 10h, så krävs en laddeffekt på 10 kw. vilket ger 3,3 kw per fas, vilket är en ström på 14,5A.
Om man leker med tanken att det skall laddas på utlovade 20 minuter med snabbladdare (om jag uppfattat rätt). Då krävs en laddeffekt på 300 kw, 100 kw per fas = 435A.
Nu vet jag inte hur det är med Litium batterier, men blybatterier vill jag minnas har en effektförlust på 15% vid laddning. Alltså 15% av laddströmmen blir värme. Och det är då en förlust i den kemiska processen, sedan blir det ju en del förluster pga. resistans i ledningar (en hel del vid 434A).
Stackars våra elnät om en "bensinmack" vid E4 skall ladda ex. 100 bilar i timmen....
Om man leker med tanken att det skall laddas på utlovade 20 minuter med snabbladdare (om jag uppfattat rätt). Då krävs en laddeffekt på 300 kw, 100 kw per fas = 435A.
Nu vet jag inte hur det är med Litium batterier, men blybatterier vill jag minnas har en effektförlust på 15% vid laddning. Alltså 15% av laddströmmen blir värme. Och det är då en förlust i den kemiska processen, sedan blir det ju en del förluster pga. resistans i ledningar (en hel del vid 434A).
Stackars våra elnät om en "bensinmack" vid E4 skall ladda ex. 100 bilar i timmen....