8 817 läst ·
146 svar
9k läst
146 svar
Varför har man inte har reglerat effektavgiften för elnätsbolagen?
Vi har också en fritidsstuga i fjällen med Ellevio som nätägare och ungefär samma årsförbrukning som TS. Jag räknar med ca 2000kr högre kostnad med effektavgifterna mot tidigare. De sänkte överföringsavgiften från 30 öre till 6 öre när de införde effektavgiften, men med låg förbrukning slår det fel. Jag håller inte på och stänger ner rum när vi är där, däremot är stugan på grundvärme när vi inte är där. Ellevio räknar halva effekten 22-06 alla dagar året runt så man får tänka till på vissa saker. Jag slår på värmen 22:00 kvällen innan vi ska åka upp, tyvärr kan jag inte fjärrstyra VVB utan den slår vi på när vi kommer upp oavsett tid så det blir oftast en av månadens tre toppar, laddar bilen nattetid (Hybrid enfasladdning). Såg nu i december så blev det ändå ett snitt på 3,81kw för de tre högsta topparna, kostnad 310kr. Vi gjorde av med 694kwh i december.Överföringsaviften var 43:40kr. Så man kan konstatera har man låg förbrukning blir det betydligt dyrare med effektavgiften, en normal villa så kompenseras det nog av den sänkta överföringsavgiften.S Sthlm_ skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Med effekttiderna jag har skulle jag då duscha mina barn (eller mig själv) före kl 07 eller efter 22 vardagar. Visst kan du välja fritt. Och betala därefter.T TypRätt skrev:
Borde vara samma tider överallt, inte olika beroende på vem som äger nätet. Flexar mellan tre ställen. Hålls reda på?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Har dom verkligen effektavgift på helger då?M MagHam skrev:Jag har precis som TS ett fritidshus som jag gör enstaka tillsynsbeök till. Dessa sker under helger när inte vädret är extremt kallt, och sällan heller jul, nyår, påsk eller liknande när folk förbrukar mer el.
Straffet för dessa tre effekttoppar får man sedan betala hela den månaden 😠
Den psykologiska effekten blir kontraproduktiv. Har man uppnått tre effekttoppar så finns det inget incitament att hålla igen med fler.
Dom som utformat den här beräkningsmodellen kan inte ha tänkt klart.
De flesta (alla?) har inte effektavgift på nätter och helger.
Är det bara tillsynsbesök kan det väl inte bli mycket effekt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ellervio har dygnet runt, alla dagar i veckan ja.D daVinci skrev:
De flesta har inte det (vad jag sett), Ellevio har det. Sen om de kommer kunna fortsätta med det eller inte återstår att se.D daVinci skrev:
Jag tolkade det som att man åkte dit och var där ett tag, inte bara tittade till.D daVinci skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Lite fakta:
- Sätt timer på varmvattenberedaren, duscha när du vill.
- Om något elnätbolag tjänar så lite som 1 kr mer efter nya intäktsmodellen, så blir böterna astronomiska.
- Ja, det är segt att alla nätbolag inte har samma modell så man kan utbyta erfarenheter, men det är ju för att elnätsbolagen har helt olika förutsättningar! Jämför Stockholms innerstad med någon fjällby med elvärmda stugor!
- Det är inte rimligt att det inte ska kosta mer att förbruka el när alla andra gör det. Ofta är det ganska vårdslös användning av el i Sverige - bastun ska på, värmen köras, bilen laddas. Samtidigt. Särskilt i fjällen. Blir det för varmt öppnas ett fönster - ”jag har ju betalt 40k för att hyra stugan den här veckan, jag ska inte vara sparsam åt någon annan”. Det måste in ett styrmedel.
- Matlagning märks inte på effektavgiften. Medeleffekten för matlagning är låg! Även om märkeffekten på spis + ugn är 11 kW är det inte ens chans att man tar ut 11 kWh på en timme, vilket är hur effekten beräknas!
- Sätt timer på varmvattenberedaren, duscha när du vill.
- Om något elnätbolag tjänar så lite som 1 kr mer efter nya intäktsmodellen, så blir böterna astronomiska.
- Ja, det är segt att alla nätbolag inte har samma modell så man kan utbyta erfarenheter, men det är ju för att elnätsbolagen har helt olika förutsättningar! Jämför Stockholms innerstad med någon fjällby med elvärmda stugor!
- Det är inte rimligt att det inte ska kosta mer att förbruka el när alla andra gör det. Ofta är det ganska vårdslös användning av el i Sverige - bastun ska på, värmen köras, bilen laddas. Samtidigt. Särskilt i fjällen. Blir det för varmt öppnas ett fönster - ”jag har ju betalt 40k för att hyra stugan den här veckan, jag ska inte vara sparsam åt någon annan”. Det måste in ett styrmedel.
- Matlagning märks inte på effektavgiften. Medeleffekten för matlagning är låg! Även om märkeffekten på spis + ugn är 11 kW är det inte ens chans att man tar ut 11 kWh på en timme, vilket är hur effekten beräknas!
Den här avgiften "Effektavgiften" är bland det dummaste jag hört. Effekten av effekttariffen ska bli spännande att se efterhand eftersom det kommer att bli kaos på den Svenska elmarknaden som ett direkt resultat av denna helt förståndshandikappade avgiften. Det resulterar bl.a. indirekt i att prisskillnaderna kommer att öka p.g.a. att folk inte kan handla el när det t.ex. är minuspriser utan att stoppas av effekttarifferna. Du kan alltså inte köpa el i massor om det är -100 ören i avgift per KW/h utan att få sukta för detta i andra ändan p.g.a. effekttariffen. Låt oss säga att Sven vill handla 10 Kw/h när det är billigt som vi lärt oss tidigare. Då får han betala effekttariff därefter och DET blir inte billigt det om hans normaleffekt är låt oss säga är 3 KW/h. Han får alltså en helt annan tariff för att han handlar när det finns el i massor som han nästan får betalt för att köpa. Ja det blir ju bara nästan eftersom avgiften som Du betalar till din elleverantör (Bolaget som äger kablarna i ditt område) är riktigt upphausat nu inför den nya effekttariffen. Helt oseriöst är det.N Nutti skrev:I Sverige påstår vi att vi arbetar för demokrati, jämlikhet och mot korruption men hur kommer sig det att våra myndigheter kan få igenom ett effekt avgiften där det är uppenbart att jag som konsument i sin nuvarande utformning inte kan påverka genom val av elnätsbolag utan tvingas till acceptans av hur bolaget väljer att ta ut avgiften. Detta riskerar att leda till oskäliga konsekvenser beroende på hur bolaget väljer att prissätta och påverka mångas livskvalitet.
Elnätsmarknaden utgör ett lagstadgat monopol. Som konsument saknar jag möjlighet att påverka priset genom att byta leverantör av själva elnätet. Till skillnad från elhandel finns ingen marknadskonkurrens som möjliggör aktiva val.
Effektmodellen införs således i en situation där jag som konsumenten saknar reella alternativ för att undvika eller begränsa kostnadsökningar. Den enda form av konkurrens eller konsumentskydd som föreligger är den indirekta tillsyn som Energimarknadsinspektionen utövar genom reglering av elnätsföretagens intäktsramar och villkor.
Detta innebär i praktiken att prissättningsmakten ligger hos elnätsbolaget, medan ett stort ansvar för anpassning och ekonomisk risk överförs på konsumenten, ofta utan faktiska möjligheter att påverka.
Jag anser inte att man har tagit i beaktning hur bolagets monopolsituation påverkar att jag som konsumenten saknar total valfrihet.
Sammanfattningsvis: Alla ska ha effektavgift, men inte på samma sätt.
- Obligatoriskt senast 2027: Alla elnätsföretag måste ha infört effekt avgifter i sina tariffer.
- Varierande utformning: Hur avgiften ser ut (t.ex. per kilowatt, tidsperioder) skiljer sig åt mellan bolagen, så det är viktigt att kontrollera vad som gäller för just ditt elnätsbolag.
- Syfte: Att uppmuntra till en jämnare elanvändning och effektivare utnyttjande av elnätet.
- Din påverkan: Du kan påverka din avgift genom att sprida ut din elanvändning, undvika stora effektuttag samtidigt (som laddning av flera elbilar)
Hur är detta ens möjligt att man har utan reglering gett bolagen fria händer att införa så som det pasar dem, ska inte detta basera på en utredning där man ser tar hänsyn till div faktorer för att ska ett rättvist och jämlik system om syftet är att man ska uppmuntra till en jämnare elanvändning?
Det är ju inte direkt så att en barnfamilj kan välja när den ska laga mat eller när man ska duscha sitt barn efter en viss tid på dygnet och kan man då inte heller påverka genom att välja ett nätbolag som har effekt avgift som är anpassad utifrån mitt behov/min familjs behov då är det inte i mina ögon något uppmuntrandet utan snarare tvång!
Jag har lämnat in till [länk] då jag anser att på det sätt man har utformat effekt avgiften och att utifrån nedanstående är det omöjligt att påverka dessa bolag även om jag skulle hänvisa till nedanstående lagar.
1. Ellagen och kravet på "objektivitet och icke-diskriminering"
Enligt Ellagen (1997:857) måste nätavgifter vara objektiva och icke-diskriminerande.
- Överträdelse: Om ett nätbolag utformar sin effektavgift så att en viss kundgrupp missgynnas utan tekniska eller ekonomiska skäl, kan detta bryta mot ellagen. Skillnader i pris mellan olika nätbolag (geografiskt) är dock tillåtna så länge de är kostnadsbaserade för just det nätet.
2. Energimarknadsinspektionens (Ei) föreskrifter (EIFS 2022:1)
Ei har genom föreskrifter beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört effektavgifter senast den 1 januari 2027. Under 2026 befinner sig många bolag i en övergångsfas.
- Kostnadsreflektivitet: Avgifterna måste vara "kostnadsreflektiva", vilket innebär att de ska spegla de faktiska kostnaderna för att driva nätet. Om avgiften är avsevärt högre än vad som krävs för att täcka kostnader och ge en rimlig avkastning, bryter bolaget mot Ei:s reglering av intäktsramar.
3. Skillnader på tusentals kronor
Det är korrekt att det kan skilja tusentals kronor mellan kunder 2026 beroende på:
- Beräkningsmodell: Vissa bolag räknar på snittet av de tre högsta effekttopparna per månad, medan andra (som t.ex. E.ON från september 2026) baserar avgiften på den högsta enskilda timmen per dag.
- Tidmätning: Vissa bolag tar bara betalt för effekttoppar på vardagar kl. 07–19, medan andra har avgifter dygnet runt.
4. Konsumentskydd och EU-rätt
Genom EU:s elmarknadsdirektiv, som införlivats i svensk lag, finns krav på att tariffer ska vara transparenta och bidra till energieffektivitet. Om utformningen är så komplex att en normal konsument inte kan förstå hur man påverkar sin kostnad, kan det strida mot kraven på tydlig kundinformation.
Som ett direkt resultat av att du inte kan köpa "billig" el mer än ett visst mått då (Effekttariff gränsen, något Du måste tänka fram själv och styras av slaviskt) så kommer priset på el när det inte är billigt öka och på så vis bli ännu dyrare p.g.a. att fler vill köpa och på så vis kommer elen att korva upp sig i ledningarna ytterligare.
Resultatet blir alltså det motsatta som var själva anledningen till den här styggelsen till avgift. Det är ju så dumt så man tror ju inte det är sant. Det är ju som om dom som hittat på det här inte förstår någonting alls om el. Hur är det ens möjligt? Sen ska då elbolagen elnätsägarna bestämma själv hur dom vill att reglerna ska utformas. Enda kravet är att det ska vara kostnadsneutralt skriver vår översynsmyndighet som inte ens förstår hur dumt detta är. Jag ser bara 2 anledningar till hur det kan bli så dumt. Antingen är dom köpta eller så är dom totalt inkompetenta. Vilket är bäst frågar man sig? Men det blir ju såklart vi som får betala. Hur många här tror att effekttariffen blir kostnadsneutral och hur många tror att Ei ska göra något åt det. 100% tror inte det är min gissning. Vad blir resultatet av den här avgiften tror ni? Jo det blir garanterat dyrare och vi kan inte göra ett dugg åt detta. Avsätt politikerna som godkänt detta. Dom klarar ju inte ens av att bygga en sandlåda för gemensamma pengar. Och se till att vår energiminister får det hett om öronen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Om alla vill maxa sina inköp när det är billig el så är det åtminstone för mig uppenbart att nätet måste dimensioneras annorlunda än om belastningen är jämn hela tiden.
Att det skulle vara dumt eller förståndshandikappat att försöka jämna ut lasten tycker åtminstone inte jag.
Att det skulle vara dumt eller förståndshandikappat att försöka jämna ut lasten tycker åtminstone inte jag.
Den kommer via hyran.bengto77 skrev:
Själva fastighetsägaren kommer att få effektavgift, men sen är det upp till fastighetesägaren att fördela ev extra kostnad på hyresgästerna om jag fårstått det rätt. Kan ju ha fel
Om du verkligen tror på det så är du otroligt naiv.S stugan_i_skogen skrev:
Med hjälp av bokföring, interndebitering, räntesnurror och annat så lär dessa bolag se att det de tjänar inte syns utåt.