8 817 läst ·
146 svar
9k läst
146 svar
Varför har man inte har reglerat effektavgiften för elnätsbolagen?
Mjo, Skellefteå Kraftnät är ett extremt bra "privat" äget (kommunen äger) nätbolag mig veterligen.L lbgu skrev:Regleringarna hjälper uppenbarligen inte mycket. Sen är bolagen duktiga på att hitta kryphål och liknande.
Ska det tas övervinster så är det otroligt mycket bättre att dessa hamnar i statskassan än att de hamnar i privata bolag. Staten ska ju ha sina pengar ändå, så de lär höja andra skatter ifall de inte får in tillräckligt från Vattenfall. Finns det ens någon vettig anledning att ha privata elnätsbolag? Även om Vattenfall inte är på topp är väl knappast något av de privata särskilt mycket bättre. Eftersom de har monopol så behöver de ju inte konkurrera så det argumentet för att ha flera bolag finns ju inte då.
Så jag det finns bra nät bolag ... men de är troligen få och långt emellan
Det har väl väljarna gjort i allra högsta grad. Effektavgiften är en del av de avgifter som väljarna(staten) har reglerat. Bara det att man reglerat det totala avgiftsuttaget. Inte enskilda avgifter.N Nutti skrev:
Och så tvingar väljarna nätbolagen att ta ut effektavgift.
Därför att väljarna har valt så.N Nutti skrev:
Har inte du gått i skola och lärt dig om val till RIksdag mm?
Du kanske tom har varit med och röstat?
Med tanke på att det bolaget sysslar med telefonterror så har jag inga höga tankar om dem (visserligen elhandelsdelen, men i princip samma bolag). Men visst kommunala elbolag fungerar nog också bra, det är ju nästan som statligt, och ingen risk för att främmande makt har kontroll över elnätet.M MrDizzy skrev:
Huh? Telefonterror? Mig har de aldrig ringt utan att jag varit dem som initierat kontakten.L lbgu skrev:
Har varit bytt till o från dem på elhandelssidan i många omgångar och även som microproducent.
Samt även elnätskund tidigare.
Man kan ju tycka att iom att jag "studsat" fram o tillbaka säkert ett 20tal gånger genom åren att de borde kontakta mig om jag inte var kund hos dem för att "fåtillbaka" mig. Har inte skett.
Däremot blir jag kontaktad av div bolag som vill sälja solceller eller batterier till kåken, säkert en gång i veckan. Upplyser dem om att de är för sena då jag redan har det och därmed behöver de inte kontakta mig igen. MEn det dyker ju upp tamef*n nya bolag hela tiden
Att man kan välja att slänga barnen i duschen på morgon, när de kommer hem från skolan eller någon gång innan de går o lägger sig. Personligen gav jag elräkningen till frugan för många år sedan och blundar där efter för alla kostnader och duschar när och hur länge jag vill, detta är inte en del av mitt liv jag vill optimera. Så säger bara att det går, inte att någon vill.G Ganescha skrev:
Jag har tidigare blivit uppringd av telemarketingbolag som vill att jag ska bli elkund hos Skelleftekraft. Bor inte ens i närheten.M MrDizzy skrev:
Genom att hålla på så så hamnar de i samma fack som sossarna och diverse andra lurendrejare som försöker pådyvla folk tjänster de inte bett om. Nuförtiden svarar jag aldrig på okända nummer tack vare dessa terrorister.
man kan vara elkund till Skekraft även om man bor i skåne. De är både elhandelsleverantör (för hela sverige) samt elnätsleverantör för sitt nät i norr.L lbgu skrev:Jag har tidigare blivit uppringd av telemarketingbolag som vill att jag ska bli elkund hos Skelleftekraft. Bor inte ens i närheten.
Genom att hålla på så så hamnar de i samma fack som sossarna och diverse andra lurendrejare som försöker pådyvla folk tjänster de inte bett om. Nuförtiden svarar jag aldrig på okända nummer tack vare dessa terrorister.
Självklart, men ett kommunalt bolag borde hålla sina affärer inom kommunen, men de verkar ha lite storhetsvansinne. Vilken mardröm det skulle vara med 300+ kommunala elbolag som jagade kunder i hela landet. Det jag irriterar mig på är att de trakasserar folk genom att anlita jobbiga telemarketingföretag. Där tappar de all seriositet enligt mig.B bhus2021 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Håller inte med. Det borde givetvis vara bra för oss konsumenter om det är fler som konkurrerar.L lbgu skrev:
Jagade Ja, erbjöd oss att handla från dem Nej.L lbgu skrev:
Ja det är jobbigt, men Nix sköter det rätt braL lbgu skrev:
De ringer i tid och otid utan att jag bett om det. Otroligt störande beteende.Fairlane skrev:
Nix funkar inte om telefonen är kopplat till ett företag. Som ägare av en lantbruksfastighet så är jag tvungen att vara företagare trots att jag inte bedriver något lantbruk, så då har de av någon dum anledning rätt att ringa. Borde ju vara möjligt för företagare att slippa om de vill. Och telesäljarna borde väl inte vilja ringa till folk som inte vill ha dem i luren då de bara kostar tid med onödiga samtal.Fairlane skrev:
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
För att alla elnätsbolag har olika förutsättningar.N Nutti skrev:I Sverige påstår vi att vi arbetar för demokrati, jämlikhet och mot korruption men hur kommer sig det att våra myndigheter kan få igenom ett effekt avgiften där det är uppenbart att jag som konsument i sin nuvarande utformning inte kan påverka genom val av elnätsbolag utan tvingas till acceptans av hur bolaget väljer att ta ut avgiften. Detta riskerar att leda till oskäliga konsekvenser beroende på hur bolaget väljer att prissätta och påverka mångas livskvalitet.
Elnätsmarknaden utgör ett lagstadgat monopol. Som konsument saknar jag möjlighet att påverka priset genom att byta leverantör av själva elnätet. Till skillnad från elhandel finns ingen marknadskonkurrens som möjliggör aktiva val.
Effektmodellen införs således i en situation där jag som konsumenten saknar reella alternativ för att undvika eller begränsa kostnadsökningar. Den enda form av konkurrens eller konsumentskydd som föreligger är den indirekta tillsyn som Energimarknadsinspektionen utövar genom reglering av elnätsföretagens intäktsramar och villkor.
Detta innebär i praktiken att prissättningsmakten ligger hos elnätsbolaget, medan ett stort ansvar för anpassning och ekonomisk risk överförs på konsumenten, ofta utan faktiska möjligheter att påverka.
Jag anser inte att man har tagit i beaktning hur bolagets monopolsituation påverkar att jag som konsumenten saknar total valfrihet.
Sammanfattningsvis: Alla ska ha effektavgift, men inte på samma sätt.
- Obligatoriskt senast 2027: Alla elnätsföretag måste ha infört effekt avgifter i sina tariffer.
- Varierande utformning: Hur avgiften ser ut (t.ex. per kilowatt, tidsperioder) skiljer sig åt mellan bolagen, så det är viktigt att kontrollera vad som gäller för just ditt elnätsbolag.
- Syfte: Att uppmuntra till en jämnare elanvändning och effektivare utnyttjande av elnätet.
- Din påverkan: Du kan påverka din avgift genom att sprida ut din elanvändning, undvika stora effektuttag samtidigt (som laddning av flera elbilar)
Hur är detta ens möjligt att man har utan reglering gett bolagen fria händer att införa så som det pasar dem, ska inte detta basera på en utredning där man ser tar hänsyn till div faktorer för att ska ett rättvist och jämlik system om syftet är att man ska uppmuntra till en jämnare elanvändning?
Det är ju inte direkt så att en barnfamilj kan välja när den ska laga mat eller när man ska duscha sitt barn efter en viss tid på dygnet och kan man då inte heller påverka genom att välja ett nätbolag som har effekt avgift som är anpassad utifrån mitt behov/min familjs behov då är det inte i mina ögon något uppmuntrandet utan snarare tvång!
Jag har lämnat in till [länk] då jag anser att på det sätt man har utformat effekt avgiften och att utifrån nedanstående är det omöjligt att påverka dessa bolag även om jag skulle hänvisa till nedanstående lagar.
1. Ellagen och kravet på "objektivitet och icke-diskriminering"
Enligt Ellagen (1997:857) måste nätavgifter vara objektiva och icke-diskriminerande.
- Överträdelse: Om ett nätbolag utformar sin effektavgift så att en viss kundgrupp missgynnas utan tekniska eller ekonomiska skäl, kan detta bryta mot ellagen. Skillnader i pris mellan olika nätbolag (geografiskt) är dock tillåtna så länge de är kostnadsbaserade för just det nätet.
2. Energimarknadsinspektionens (Ei) föreskrifter (EIFS 2022:1)
Ei har genom föreskrifter beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört effektavgifter senast den 1 januari 2027. Under 2026 befinner sig många bolag i en övergångsfas.
- Kostnadsreflektivitet: Avgifterna måste vara "kostnadsreflektiva", vilket innebär att de ska spegla de faktiska kostnaderna för att driva nätet. Om avgiften är avsevärt högre än vad som krävs för att täcka kostnader och ge en rimlig avkastning, bryter bolaget mot Ei:s reglering av intäktsramar.
3. Skillnader på tusentals kronor
Det är korrekt att det kan skilja tusentals kronor mellan kunder 2026 beroende på:
- Beräkningsmodell: Vissa bolag räknar på snittet av de tre högsta effekttopparna per månad, medan andra (som t.ex. E.ON från september 2026) baserar avgiften på den högsta enskilda timmen per dag.
- Tidmätning: Vissa bolag tar bara betalt för effekttoppar på vardagar kl. 07–19, medan andra har avgifter dygnet runt.
4. Konsumentskydd och EU-rätt
Genom EU:s elmarknadsdirektiv, som införlivats i svensk lag, finns krav på att tariffer ska vara transparenta och bidra till energieffektivitet. Om utformningen är så komplex att en normal konsument inte kan förstå hur man påverkar sin kostnad, kan det strida mot kraven på tydlig kundinformation.
Jag har precis som TS ett fritidshus som jag gör enstaka tillsynsbeök till. Dessa sker under helger när inte vädret är extremt kallt, och sällan heller jul, nyår, påsk eller liknande när folk förbrukar mer el.
Straffet för dessa tre effekttoppar får man sedan betala hela den månaden 😠
Den psykologiska effekten blir kontraproduktiv. Har man uppnått tre effekttoppar så finns det inget incitament att hålla igen med fler.
Dom som utformat den här beräkningsmodellen kan inte ha tänkt klart.
Straffet för dessa tre effekttoppar får man sedan betala hela den månaden 😠
Den psykologiska effekten blir kontraproduktiv. Har man uppnått tre effekttoppar så finns det inget incitament att hålla igen med fler.
Dom som utformat den här beräkningsmodellen kan inte ha tänkt klart.