Men det där påminner om en av sakerna jag lyfte tidigare i tråden. Det jag tänker på är när jag fick kortslutning mellan faserna i huvudbrytaren i mätarskåpet. Då varierade också ljuset i styrka innan det blev riktigt kortslutning.

Det som troligen hände då, eftersom inte bägge huvudsäkringarna gick förrän den tredje gången, var att det sotade i brytaren och det skapade en resistiv överledning till först jord, men sedan till den andra fasen.

Så blinket antyder att det varit överledning med resistans. Denna sjönk sedan och det blev riktigt kortis.

I mitt fall så var det bara en fas som drabbades av blinket. Samma fas som huvudsäkringen löste ut på. Alltså innan bägge faserna löste ut.

Hos mig gick ingenting sönder (förutom huvudbrytaren som blev grillad), men om samma sak händer mellan nolla och en fas så...

Jag tror att det är något som ibland bara har "nästan kontakt" och då sotar.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag har intervjuat dottern som befann sig i köket när det hände.

Hon säger att belysningen först blev svag sedan normal och svag igen och när den sedan blev stark igen sa det POFF POFF. Tidsrymd ca 2 sekunder.
Tiden mellan POFF och POFF någon tiondels sekund bara, men hon hann uppfatta att trafon i vardagsrumsbelysningen sa POFF först och sedan trafon i köket.

Men när det sa POFF så slocknade allt i huset samtidigt. Så det tyder på att JFB löste ut i samma ögonblick som huvudsäkringen gick.

Båda belysningarna går som sagt på den fas som löste ut.
Vad tror du om följden att först löser huvudsäkringen sen ser man variationerna och därefter löser JFB och allt slocknar. Tiden mellan säkringen och att det märks kan ju variera lite och vara relativt lång också. Dina nätdon är känsliga för att drivas vid för låg spänning särskilt enklare såna som man nog får räkna de du har för belysningen till. Frågan är om du har belastningar mellan faser som skulle kunna ge såna effekter vid en utlöst huvudsäkring. Även det som nämnts med glapp i någon gemensam nolla kan komma in men de fallen brukar snabbt gå utför oavsett så knappast något du lider av med år emellan.

Så om du tar lite bilder och visar ev gruppförteckning så man kan se lite vad som ev kan bakmata den utlösta fasen går det bättre att spekulera vidare.

Mikael_L
Luftvattenvärmepumpen kan vara trefas, och har antagligen även något slags fasbrottsskydd.
Det innebär att om en fas försvinner så börjar den stanna efter en mycket kort tid, men den agerar ju dock generator medan den saktar in.

De två faser som är intakta utgör en stabil spänning med rätt låg impedans, och "käkar upp" allt som värmepumpen bidrar med.

Men fasen där säkringen har gått, så utgör lasten mot motorn i VP endast de saker som råkar vara igång.

Men samtidigt håller inte mitt resonemang riktigt, för finns det ett fasbrottsrelä, så bryter ju det alla faserna i värmepumpen, så inget ska ju kunna slinka ut i husets elsystem.

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Vad tror du om följden att först löser huvudsäkringen sen ser man variationerna och därefter löser JFB och allt slocknar. Tiden mellan säkringen och att det märks kan ju variera lite och vara relativt lång också. Dina nätdon är känsliga för att drivas vid för låg spänning särskilt enklare såna som man nog får räkna de du har för belysningen till. Frågan är om du har belastningar mellan faser som skulle kunna ge såna effekter vid en utlöst huvudsäkring. Även det som nämnts med glapp i någon gemensam nolla kan komma in men de fallen brukar snabbt gå utför oavsett så knappast något du lider av med år emellan.

Så om du tar lite bilder och visar ev gruppförteckning så man kan se lite vad som ev kan bakmata den utlösta fasen går det bättre att spekulera vidare.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Luftvattenvärmepumpen kan vara trefas, och har antagligen även något slags fasbrottsskydd.
Det innebär att om en fas försvinner så börjar den stanna efter en mycket kort tid, men den agerar ju dock generator medan den saktar in.

De två faser som är intakta utgör en stabil spänning med rätt låg impedans, och "käkar upp" allt som värmepumpen bidrar med.

Men fasen där säkringen har gått, så utgör lasten mot motorn i VP endast de saker som råkar vara igång.

Men samtidigt håller inte mitt resonemang riktigt, för finns det ett fasbrottsrelä, så bryter ju det alla faserna i värmepumpen, så inget ska ju kunna slinka ut i husets elsystem.
Värmepumpen är 3-fas och den ska leverera 14 kW, och om jag tolkar effektkurvan i manualen rätt så drar den 8A på varje fas under drift.

Även billaddaren är 3-fas och 11kW. Denna vet jag har varit igång vid båda tillfällena och jag antar att även värmepumpen varit igång de två gånger det skitit sig.

Att huvudsäkringen gått är till 99% säkerhet en simpel överbelastning under längre tid. Proppen och "porslinskoppen" som säkringen sitter i var så varm att det knappt gick att hålla i den när jag skulle byta huvudsäkringen som gått.

Värmepumpen är 3-fas och den ska leverera 14 kW, och om jag tolkar effektkurvan i manualen rätt så drar den 8A på varje fas under drift.

Även billaddaren är 3-fas och 11kW. Denna vet jag har varit igång vid båda tillfällena och jag antar att även värmepumpen varit igång de två gånger det skitit sig.

Att huvudsäkringen gått är till 99% säkerhet en simpel överbelastning under längre tid. Proppen och "porslinskoppen" som säkringen sitter i var så varm att det knappt gick att hålla i den när jag skulle byta huvudsäkringen som gått.
Är den så varm så har du kört en längre stund.

Då flyger elektroniken för att säkringen gått. Då är vi inne på att en spole matar ström efter att säkringen brutits. Då kan JFB lösa ut, du kan även få blink i LED.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Är den så varm så har du kört en längre stund.
Då flyger elektroniken för att säkringen gått. Då är vi inne på att en spole matar ström efter att säkringen brutits. Då kan JFB lösa ut, du kan även få blink i LED.
Nu tappade du mig, jag ser inte logiken i vad du skrev.
Vad spelar det för roll att det har körts en längre stund?

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Vad tror du om följden att först löser huvudsäkringen sen ser man variationerna och därefter löser JFB och allt slocknar. Tiden mellan säkringen och att det märks kan ju variera lite och vara relativt lång också.
Kan mycket väl vara så.
Men vad håller igång belysningen de där sekunderna medan ljuset varierar i styrka om säkringen redan gått?

• Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tappade du mig, jag ser inte logiken i vad du skrev.
Vad spelar det för roll att det har körts en längre stund?
Om säkringen löser pga överbelastning av laddbox och VP så är det knappast felet som löser säkringen som ligger bakom att transformatorerna går sönder. Dvs, det är inte direkt korrelerat utan bara indirekt korrelerat. Så om det blir överspänning så sker det efter att säkringen löst ut.

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Har tyvärr ingen gruppförteckning.

Det enda jag kommer på som är inkopplat på tre faser är värmepumpen, elpannan, bastun och elbilsladdaren.
Också spishällen som är inkopplade på 2 faser. Men den är utbytt emellan dessa två händelser.

Redigerat:
Kan mycket väl vara så.
Men vad håller igång belysningen de där sekunderna medan ljuset varierar i styrka om säkringen redan gått?
Matning via det som ligger kopplat mellan faserna det blir dessutom i princip alltid via olika stora laster så man får en varierande spänningsdelning mot den brutna fasen. Om man har en gammal spis med 400 V sk elementspänning kan man enkelt labba lite genom att bryta en huvudsäkring och tända lite lampor (också helst daterade glödlampor för att inte skafa något) sen köra "dimmer" via stegen på spisen.

Har tyvärr ingen gruppförteckning.

Det enda jag kommer på som är inkopplat på tre faser är värmepumpen, elpannan, bastun och elbilsladdaren.
Också spishällen som är inkopplade på 2 faser. Men den är utbytt emellan dessa två händelser.
Huvudsaken är att du har laster som är två- eller trefasigt inkopplade då har du möjlighet att få den enkla effekten via bakmatning. Just spishällar i nutid kan vi räkna bort de är i princip alltid två enfaslaster i samma enhet då stör de inte vid fasbortfall.

Vi kan nog också separera fenomenet med att JFB löser från grundorsakerna. Drt som tyder på det är att du fått fel på don även i det som ligger under andra centralen. Du kan ha en JFB som inte är helt kurant och därför löser "falskt" vid fel den inte ska reagera på. Den du visade på bilden ser åtminstone jag som långt från top notch.

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Matning via det som ligger kopplat mellan faserna det blir dessutom i princip alltid via olika stora laster så man får en varierande spänningsdelning mot den brutna fasen. Om man har en gammal spis med 400 V sk elementspänning kan man enkelt labba lite genom att bryta en huvudsäkring och tända lite lampor (också helst daterade glödlampor för att inte skafa något) sen köra "dimmer" via stegen på spisen.
Ja det känner jag igen sedan vi bodde i lägenhet för 30 år sedan.
När en huvudsäkring gick kunde man köra ljusdimmer via effektvreden på köksspisen.😂

Men vad skulle det kunna vara i detta fallet?

Men vad skulle det kunna vara i detta fallet?
Det du nämnt är då VP, elpatron, laddare, bastu dvs som är kopplat till flera faser.

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Just spishällar i nutid kan vi räkna bort de är i princip alltid två enfaslaster i samma enhet då stör de inte vid fasbortfall.
Om jag inte missförstått principen så är en "3-fas" elbilsladdare också tre separata enfaslaster.
I så fall kan man väl räkna bort den också, eller finns det ändå chans att den kan leda över mellan faserna?

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Det du nämnt är då VP, elpatron, laddare, bastu dvs som är kopplat till flera faser.
Elpatronerna i elpannan är avstängda med strömbrytare, då värmepumpen med marginal klarar både uppvärmning och varmvatten.

Bastuaggregater är frånkopplat med separat strömbrytare utöver off-knappen på manöverpanelen.

Och elbilsladdaren skrev jag om i förra inlägget.

I så fall återstår bara värmepumpen antar jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.