lordi skrev:
En modern bilmotor har en varvtalsbegränsare, så att man inte skall kunna övervarva motorn så att den tar skada.
En automatväxlad bil har ingen användning av en varvtalsbegränsare så länge man låter automatiken jobba som den ska, alltså man kör på läge Drive.
Om man däremot kopplar ur automatiken (växlar manuellt) så behövs varvtalsbegränsaren.
I mitt fall så är det inte möjligt att koppla ur automatiken, även om jag skulle vilja.

Mina temperaturinställningar (som alla hänger upp sej på :confused: ) är bara av akademisk betydelse så länge jag kör på automatik och har elpatronen blockerad. (Detta enligt expertis, inte jag alltså :p )

Möjligheten att blockera elpatronen finns både i menyn och som extern kontakt för dom som inte visste det.

Redigerat:
Calle_O skrev:
En automatväxlad bil har ingen användning av en varvtalsbegränsare så länge man låter automatiken jobba som den ska, alltså man kör på läge Drive.
Om man däremot kopplar ur automatiken (växlar manuellt) så behövs varvtalsbegränsaren.
I mitt fall så är det inte möjligt att koppla ur automatiken, även om jag skulle vilja.

Mina temperaturinställningar (som alla hänger upp sej på :confused: ) är bara av akademisk betydelse så länge jag kör på automatik och har elpatronen blockerad. (Detta enligt expertis, inte jag alltså :p )

Möjligheten att blockera elpatronen finns både i menyn och som extern kontakt för dom som inte visste det.
Med din jämförelse så kör du en automatväxlad bil där du har kopplat bort den sista växeln (elpatron) varvtalsregulatorn behövs nu så att du inte skall övervarva motorn. Nu har jag förklarat på en nivå under lekmannens, så nu ger jag upp.
Jag vet mycket väl hur elpatronen kan blockeras. Utan att outa mig för mycket kan jag säga att jag har möjligheten att köra värmepumpar i labmiljö och testa olika driftfall.
Jag har också tillgång till expertis i form av personal från utvecklingsavdelningen hos en av de stora tillverkarna.
Så jag önskar dig lycka till med din värmepump. Jag tror nog du löser dina driftproblem själv.

lordi skrev:
Med din jämförelse så kör du en automatväxlad bil där du har kopplat bort den sista växeln (elpatron) varvtalsregulatorn behövs nu så att du inte skall övervarva motorn.
Och du tycker inte att denna jämförelse haltar? Hur kan du få det till att jag har "kopplat bort" sista växeln?
Om du nu prompt ska jämföra med bilar så vore väl en bättre jämförelse att jag i en hybridbil väljer att endast köra på eldrift när jag har två olika energikällor, tex el och bensin, att tillgå. Precis som i mitt fall, jag väljer bort den ena energikällan. I bilen liksom VP'n ser den inbyggda automatiken till att detta sker på optimalt sätt utan att skada bil/VP.

Verkar som du inte vill ha hjälp ? Bara att titta på ett logph diagram och inse att din maskin kommer inte att kunna tillverka din inställda temperatur utan att blockera hetgasgivaren eller högtryckaren.

Men det är din maskin och dina pengar...

mvh

Problemet är att du kör din "Hybridbil" genom att lägga en tegelsten på gaspedalen och undrar varför elmotorn överbelastas och slår ifrån hela tiden och först återstartas när den svalnat.:rolleyes:

Lycka till och hoppas din hemförsökring ersätter framtida skador. Enligt leverantörens information betalar deras försäkring endast ut den del av kostnaderna som inte ersätts av hemförsäkringen. Men bara under förutsättning att hemförsäkringen har ersatt någon del.

Hur är det med läskunnigheten på detta forum egentligen. :confused:

n1zz3 skrev:
Verkar som du inte vill ha hjälp ?
Jodå, men inte med optimering av min VP, jag är nöjd med min driftkostnad.:cool:

n1zz3 skrev:
Bara att titta på ett logph diagram och inse att din maskin kommer inte att kunna tillverka din inställda temperatur utan att blockera hetgasgivaren eller högtryckaren.
Var i denna tråd har jag angett att jag vill "kunna tillverka" temperaturer som denna VP inte klarar av?
Calle_O skrev:
F470 är programmerad så att kompressorn aldrig går när när den inte gör någon nytta eller tar skada på något sätt. Jag låter denna automatik styra min VP. Och varför ska jag inte kunna göra så? Ska jag inte kunna lite på att Nibe vet denna VP's begränsningar bäst? Jag har alltså inte "tjuvkopplat" min VP på något sätt som vissa tycks tro. Jag låter bara den inbyggda, programmerade automatiken jobba som det är tänkt. Och med tanke på min årsförbrukning så verkar den funka hyfsat. :cool:
Calle_O skrev:
Jag vill alltså inte ha högre temperatur än den som automatik/styrprogram (=Nibe) anser är optimala ... :rolleyes:

orparn skrev:
Problemet är att du kör din "Hybridbil" genom att lägga en tegelsten på gaspedalen och undrar varför elmotorn överbelastas och slår ifrån hela tiden och först återstartas när den svalnat.:rolleyes:
En hybridbil kan du inte köra så att elmotorerna överbelastas. Den styrs, liksom F470, av en dator som där programmet skyddar ingående komponenter från att ta skada.

Företsen Lordi, vad menade du egentligen med nedanstående?

lordi skrev:
Utan att outa mig för mycket kan jag säga att jag har möjligheten att köra värmepumpar i labmiljö och testa olika driftfall.
Jag har också tillgång till expertis i form av personal från utvecklingsavdelningen hos en av de stora tillverkarna.

Borde jag bli imponerad? Och/eller skrämd att inte kommentera dina inlägg?

Absolut inte. Det var inte så jag menade. Du får kommentera hur mycket du vill. Jag bara tyckte att du drog på lite mycket med vad din "expertis" hade sagt.
Alltså de har sagt si och så, och du verkar lita blint på det. Men mina åsikter struntar du ju blankt i. Så jag vet egentligen inte varför du ställer en fråga på forumet om du ändå själv vet att du har svaret.

Redigerat:
lordi skrev:
Absolut inte. Det var inte så jag menade. Du får kommentera hur mycket du vill. Jag bara tyckte att du drog på lite mycket med vad din "expertis" hade sagt.
Alltså de har sagt si och så, och du verkar lita blint på det. Men mina åsikter struntar du ju blankt i. Så jag vet egentligen inte varför du ställer en fråga på forumet om du ändå själv vet att du har svaret.
Så bara för att du är någon typ av självutnämnd expert så ska jag lita blint på allt du säger!? Och helt strunta i fakta från Nibe och min egen logik!? :rolleyes: Jösses ...

Var i denna tråd har du svarat på frågan som denna tråd EGENTLIGEN handlar om? :rolleyes:

- - -

Ang. den sidodiskussion som upptaget det mesta av denna tråd så fanns det redan på 60-talet motorskydd som skyddade motorer från att ta skada pga överbelastning. Personligen så köper jag inte att konstruktörer 50 år senare inte skulle klara av samma sak. Skulle verkligen utvecklingen ha gått bakåt på denna front? En kompressor är ju inte precis någon High Tech-pryl, sådana har ju suttit i kyl- och frysar sedan 50-talet om jag inte minns fel! :p

Redigerat:
Nu tycker jag du börjar bli otrevlig i din ton. Då du uppenbarligen inte har förmågan att ta till dig det jag och andra säger. Ditt snack om motorskydd mm i ditt sista inlägg är ju ett tecken på att du inte har den minsta kunskap i kylteknik, som det ju handlar om här. Jag och flera har kommit med ett förslag till vad som kan vara orsak till ditt problem, men du totalvägrar testa detta. Jag lämnar nu denna tråd, och återgår till att hjälpa dem som faktiskt vill ha hjälp. Ha det bra.
Förövrigt så kan man ju fundera på vem som är den självutnämnda experten i detta fallet.

Redigerat:
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Jadu Lordi, du är då för rolig du! :p
Måste vara tungt för en sk Forumgud och Självutnämnd Expert när andra ifrågasätter dina argument och bil-jämförelser och inte sväljer dom med hull och hår! :D

Ha det så bra du åxå "Experten"! :cool:

TILL DEJ SOM TÄNKER SKRIVA I DENNA TRÅD:

- VÄNLIGEN RESPEKTERA TRÅDENS ÄMNE.

- OM DU ÄNDOCK HAR ETT OKONTROLLERBART BEHOV AV ATT ÄN EN GÅNG FÖRSÖKA FÖRKLARA VARFÖR DET ÄR SÅ KATASTROFALT ATT LITA PÅ DEN INBYGGDA AUTOMATIKEN I NIBE F470 SÅ BER JAG DEJ ATT SKICKA DESSA SYNPUNKTER TILL NIBE.

Ha en bra dag! :)

Ohej vilken diskussion det var här.

Alla är enade om att inställningarna är galna, även jag men ändå.

Frågan, varför kpr står stilla ligger kvar.

Min fråga är:

Vad indikerar kompressorstatusen när den står stilla och borde gå?
från, startar, stannar, x min till start eller vad visar den? Eller den kanske tom visar att kpr är i drift?

Vad har du för prio när detta sker? Prio VV gissningsvis då du borde ha det jämnt, men lika bra att fråga.

Joens skrev:
Vad indikerar kompressorstatusen när den står stilla och borde gå?
från, startar, stannar, x min till start eller vad visar den? Eller den kanske tom visar att kpr är i drift?
Driftindikering på displayen är FRÅN. Övriga statusindikeringar som finns är TILL och AVFROSTNING. Och när man startar den med strömbrytaren efter tex filterrengöring något i stil med 4 MIN TILL START.

Joens skrev:
Vad har du för prio när detta sker? Prio VV gissningsvis då du borde ha det jämnt, men lika bra att fråga.
Tyvärr förstår jag inte frågan. Kan man ställa in Prio på F470? I så fall hittar jag inte den inställningen.

En teori jag har är att timern som fördröjer start av kompressor vid tillslag även finns med i programmet som en timer för minsta tid som kompressorn får stå still. Om en avrostning skulle ta tex 3 min så skulle då kompressorn stå still 1 min extra efter avfrostning. Men bara en teori som sagt ... :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.