16 943 läst ·
69 svar
17k läst
69 svar
Varför går inte kompressorn i min F470 fastän den behövs?
Men om du nu redan anser att du kör vp optimalt förstår inte jag varför du ställer frågor om vp på forumet du vill ju inte ändra nått i ditt sätt att köra vp eller ventilera huset så vad ska vi kunna hjälpa dig med ? Vilken årsförbrukning man har beror på hur varmt man har inne om man ventilerar huset samt om man använder vv och numera är det många familjer som har 7910 kwh enbart i hushåls el och det är den energin som flvp kan tillgodogöra sig. Med så låg förbrukning gör det inte så mycket om din 470 går sönder i förtid du kommer inte tjäna igen nån ny utan kan värma huset med el och fortfarande ha rekord låg förbrukning.
Ojdå, den tog visst skruv ...smurfen72 skrev:Men om du nu redan anser att du kör vp optimalt förstår inte jag varför du ställer frågor om vp på forumet du vill ju inte ändra nått i ditt sätt att köra vp eller ventilera huset så vad ska vi kunna hjälpa dig med ? Vilken årsförbrukning man har beror på hur varmt man har inne om man ventilerar huset samt om man använder vv och numera är det många familjer som har 7910 kwh enbart i hushåls el och det är den energin som flvp kan tillgodogöra sig. Med så låg förbrukning gör det inte så mycket om din 470 går sönder i förtid du kommer inte tjäna igen nån ny utan kan värma huset med el och fortfarande ha rekord låg förbrukning.
Du har läst första inlägget (förutsätter jag i alla fall), så varför fråga? :eek:smurfen72 skrev:
Var i denna tråd har jag bett om hjälp med optimeringen av min VP? Jag är inte på något sätt missnöjd med min årsförbrukning!
Hädanefter kanske vi kan hålla oss till ämnet? Annars får vi säkert en till "Trollvarning"!
Du har ju redan fått svar i inlägg 9-12
Pumpen klarar inte att ta upp varmvattnet till så höga temperaturer som du vill ha och stannar troligen för att skydda kompressorn.
Vad är högsta varmvattentemperaturen du kan se att du uppnått i dina loggar?
Ställ in maxtempen på VV en grad under detta och tillslag ytterligare under detta (5-8 grader eler så). Då bör din pump inte "tjuvstanna".
Pumpen klarar inte att ta upp varmvattnet till så höga temperaturer som du vill ha och stannar troligen för att skydda kompressorn.
Vad är högsta varmvattentemperaturen du kan se att du uppnått i dina loggar?
Ställ in maxtempen på VV en grad under detta och tillslag ytterligare under detta (5-8 grader eler så). Då bör din pump inte "tjuvstanna".
F470 är programmerad så att kompressorn aldrig går när när den inte gör någon nyttaorparn skrev:
eller tar skada på något sätt. Jag låter denna automatik styra min VP. Och varför ska jag inte kunna göra så? Ska jag inte kunna lite på att Nibe vet denna VP's begränsningar bäst? Jag har alltså inte "tjuvkopplat" min VP på något sätt som vissa tycks tro. Jag låter bara den inbyggda, programmerade automatiken jobba som det är tänkt. Och med tanke på min årsförbrukning så verkar den funka hyfsat.
Och som jag skrivit tidigare, kompressorn kan stå stilla när VV-temperaturen är tex 45 grader.
Och som jag antar att ni redan har förstått så är detta inget stort problem eftersom det inte kan vara jättelånga stunder den står stilla med tanke på årsförbrukningen. Men jag är som sagt nyfiken på vad som orsakar dessa stillestånd. Kanske "bara" en bug i styrprogrammet?
Redigerat:
Då förstår jag ännu mindre varför du försöker tvinga upp den i så höga temperaturer genom dina inställningar:
"VV : start 65 grader & stopp 70 grader
Elpatronen är blockerad och utan elpatron går VV-tempen aldrig över 59 grader."
Varför inte då prova att ställa den på till 55 och från 58 så får du se om inte pumpen kommer att gå mer utan att stoppa.
Jag har kikat på manualen på F470 och dom anger där inte någon max VV temp men (på de nyaste) går det heller inte att ställa in temperaturer för VV utan bara fasta lägen (Ekonomi eller Komfort för att få mer varmvatten). Tycker du då inte själv att det vore rimligt att pumpen skulle dra mindre i "Ekonomiläget"
"VV : start 65 grader & stopp 70 grader
Elpatronen är blockerad och utan elpatron går VV-tempen aldrig över 59 grader."
Varför inte då prova att ställa den på till 55 och från 58 så får du se om inte pumpen kommer att gå mer utan att stoppa.
Jag har kikat på manualen på F470 och dom anger där inte någon max VV temp men (på de nyaste) går det heller inte att ställa in temperaturer för VV utan bara fasta lägen (Ekonomi eller Komfort för att få mer varmvatten). Tycker du då inte själv att det vore rimligt att pumpen skulle dra mindre i "Ekonomiläget"
*Suck*orparn skrev:
Calle_O skrev:
orparn skrev:
Calle_O skrev:
OT, denna tråd handlar fortfarande inte om optimering av min VP. Är det inte dags att släppa denna diskussion nu, även om jag förstår att den är välment? Och även om ni nu tydligen tycker att min driftkostnad är så helt uppåt väggarna.orparn skrev:Jag har kikat på manualen på F470 och dom anger där inte någon max VV temp men (på de nyaste) går det heller inte att ställa in temperaturer för VV utan bara fasta lägen (Ekonomi eller Komfort för att få mer varmvatten). Tycker du då inte själv att det vore rimligt att pumpen skulle dra mindre i "Ekonomiläget"![]()
Dubbelsuck....
Det är ju det som jag tycker du kan testa att sänka dina inställda temperaturer för att se om inte pumpen går utan att stoppa. Du försöker ju med dina inställningar få den att göra nått den inte klarar av och den stoppar då när du tvingar in den i väggen.:banghead:
Sen är det klart att den står stilla ett tag efter att den stoppat och du tar ju fortfarande ut värme så då kan ju tempen sjunka till 45 grader utan att den körts igång.
Det är ju det som jag tycker du kan testa att sänka dina inställda temperaturer för att se om inte pumpen går utan att stoppa. Du försöker ju med dina inställningar få den att göra nått den inte klarar av och den stoppar då när du tvingar in den i väggen.:banghead:
Sen är det klart att den står stilla ett tag efter att den stoppat och du tar ju fortfarande ut värme så då kan ju tempen sjunka till 45 grader utan att den körts igång.
Nu måste jag ju ändå göra ett inlägg till. Har svårt för att hålla tyst. Läste n1zz3´s inlägg ovan om bilen.
Jag kan göra en liten liknelse mellan en vp och en bil, så det kanske är lättare att förstå.
En modern bilmotor har en varvtalsbegränsare, så att man inte skall kunna övervarva motorn så att den tar skada.
Det är dock inte ett ekonomiskt driftsätt att ligga och köra med gasen i botten hela tiden. Visst, man kommer fram, men med ett större slitage och högre bränsleförbrukning.
Värmepumptillverkarna har också lagt in begränsningar, så att man inte skall köra så hårt att kompressorn skadas. Därmed inte sagt att man skall köra så hårt att begränsningarna träder in. För då har man även här ett större slitage och en högre förbrukning.
Om vi skall återgå till ursprungsfrågan i den här tråden, så tror jag fortfarande att problemet orsakas av att värmepumpen används i ett driftsätt som den inte är konstruerad för, och att programvaran blockerar kompressorn från att starta när den egentligen behövs.
Jag kan göra en liten liknelse mellan en vp och en bil, så det kanske är lättare att förstå.
En modern bilmotor har en varvtalsbegränsare, så att man inte skall kunna övervarva motorn så att den tar skada.
Det är dock inte ett ekonomiskt driftsätt att ligga och köra med gasen i botten hela tiden. Visst, man kommer fram, men med ett större slitage och högre bränsleförbrukning.
Värmepumptillverkarna har också lagt in begränsningar, så att man inte skall köra så hårt att kompressorn skadas. Därmed inte sagt att man skall köra så hårt att begränsningarna träder in. För då har man även här ett större slitage och en högre förbrukning.
Om vi skall återgå till ursprungsfrågan i den här tråden, så tror jag fortfarande att problemet orsakas av att värmepumpen används i ett driftsätt som den inte är konstruerad för, och att programvaran blockerar kompressorn från att starta när den egentligen behövs.
orparn skrev:Dubbelsuck....
Calle_O skrev:F470 är programmerad så att kompressorn aldrig går när när den inte gör någon nytta
eller tar skada på något sätt. Jag låter denna automatik styra min VP. Och varför ska jag inte kunna göra så? Ska jag inte kunna lite på att Nibe vet denna VP's begränsningar bäst? Jag har alltså inte "tjuvkopplat" min VP på något sätt som vissa tycks tro. Jag låter bara den inbyggda, programmerade automatiken jobba som det är tänkt. Och med tanke på min årsförbrukning så verkar den funka hyfsat.![]()
I exemplet 45 grader så var temperaturen på väg uppåt efter en badkarsuppfyllning.orparn skrev: