Se till att logga hela tiden så ser man vad vp håller på med. Det lilla du ev spar in på eltilskott genom din ide att ackumulera värme förlorar du resten av dygnet genom att vp får sämre cop när den jobbar med högre temperaturer resten av dygnet eller kanske resten av året. En nibe 470 är en klen vp den är inte tänkt att fungera utan eltillskott har för mig att kompressorn lämnar max ca 2 kw och det värmer man inte så många hus med. Sen är jag också inne på att den har för dåligt flöde eftersom avluften är låg men har för dålig koll på flvp för att vara säker.

Calle_O skrev:
VP stänger per automatik av kompressorn när den inte "har mer att ge".

Om jag inte ackumulerar värme så måste jag köra elpatronen på tex nätterna om jag vill bibehålla en någorlunda jämn temperatur. Och som sagt, varför värma med elvärme när jag har kakelugn och VP? :confused:
Det är just det. Kompressorn stångar sig blodig tills vp stänger av den. Vid de temperaturerna förbrukar kompressorn lika mycket effekt som du får ut. Då kan du lika gärna köra på eltillskott, och så sliter du inte ut kompressorn i förtid. Har du kamin som du eldar i, så är det ännu mindre anledning till att ackumulera värme. Jag skulle då rekommendera att du kör med inomhusgivare till din vp, så att den inte värmer i onödan när du eldar i kaminen. Som skrivits tidigare så är f470 inte byggd för att gå utan eltillskott. Den ger väl strax över 2 kW utan tillskott, och det räcker inte till en normalvilla.

Att kompressorn inte går ibland, när den borde enligt inställningarna, TROR jag kan bero på att den blockerats för att det har varit en för hög kondenseringstemperatur. Då får den inte starttillstånd när den borde. Men detta måste jag dubbelkolla.

Josth skrev:
Förångningstemperaturen och avlufttemperaturen är för låga. De ska ligga över noll grader för att F470 ska fungera på bästa sätt.
Tack för tips!
Ursäkta en nyfiken fråga, men var har du hittat dessa uppgifter? Jag har själv sökt men bara fått vaga svar.

lordi skrev:
Det är just det. Kompressorn stångar sig blodig tills vp stänger av den.
Förstår nog inte riktigt vad du menar med "stångar sej blodig". Kompressorn har två lägen, till eller från. Och enligt expertis (inte jag alltså :D ) så ska kontinuerlig drift vara skonsammare än ideliga till- och frånslag när det gäller on/off-drift av kompressorer.

lordi skrev:
Vid de temperaturerna förbrukar kompressorn lika mycket effekt som du får ut.
Och enligt expertis (fortfarande inte jag alltså :D ) så stannar kompressorn på denna (1år gamla) VP innan den drar lika mycket effekt som jag får ut.

Vp kommer inte dra lika mycket som den ger men cop blir sämre med höga temperaturer så du förlorar helt klart på att buffra värme men om du tror på det så gör det inte så mycket skada heller går lite mera el och kanske sliter lite extra på kompressorn.

Calle_O skrev:
Tack för tips!
Ursäkta en nyfiken fråga, men var har du hittat dessa uppgifter? Jag har själv sökt men bara fått vaga svar.
De tradtionella modellerna av frånluftsvärmepumpar med en kompressor som ger ca 1½ - 2kW värme arbetar normalt med en avluftstemperatur på några plusgrader om vintern. Blir så med normenligt ventilationsflöde och om man räknar på tillgänglig effekt över förångaren. De kan hantera en avfrostning men är inte konstruerade för regelbunden påfrysning och avfrostning samt tappar viktig gångtid när kompressorn står stilla. Tydlig skillnad mot Comfortzone, F750 och IVT840/860.

smurfen72 skrev:
Vp kommer inte dra lika mycket som den ger men cop blir sämre med höga temperaturer så du förlorar helt klart på att buffra värme men om du tror på det så gör det inte så mycket skada heller går lite mera el och kanske sliter lite extra på kompressorn.
"Alla blir saliga på sin tro" :cool:

Att en vp ger sämre cop vid höga temperaturer är inte att tro det är fakta och drabbar tyvärr alla vp jag känner till så tror inte din är nått undan tag. Kolla tex på bergvärme vp där det brukar redovisas cop vid 35 samt 50 grader hur mycket det skiljer.

Calle_O skrev:
Förstår nog inte riktigt vad du menar med "stångar sej blodig". Kompressorn har två lägen, till eller från. Och enligt expertis (inte jag alltså :D ) så ska kontinuerlig drift vara skonsammare än ideliga till- och frånslag när det gäller on/off-drift av kompressorer.

Och enligt expertis (fortfarande inte jag alltså :D ) så stannar kompressorn på denna (1år gamla) VP innan den drar lika mycket effekt som jag får ut.
Visst har kompressorn bara till eller från. Men den som påstår sig tillhöra expertisen inom värmepumpar, vet också att ju hårdare man belastar kompressorn desto mer el förbrukar den.
När man nu vet att smärtgränsen för kompressorn är vid 53-55 grader, varför försöka tvinga den högre?
Det driftsättet du har nu är en slags fast kondensering, och det kan aldrig vara lönsamt.
Jag håller med om att kontinuerlig drift är det ultimata, men under gynnsamma framledningstemperaturer.

Men det verkar nog som du redan har en bestämd uppfattning om vilket driftsätt som är bäst. Jag skall inte tvinga dig till att ändra dig. Hoppas bara din 1 år gamla värmepump håller tills den är 5 år.

lordi skrev:
När man nu vet att smärtgränsen för kompressorn är vid 53-55 grader, varför försöka tvinga den högre?
Synd att du inte läser allt jag skriver. Jag försöker som sagt inte tvinga VP'n över någon "smärtgräns". För detta går inte eftersom VP'n själv stoppar kompressorn före. Min varmvatten-inställning 65-70 grader är alltså bara akademisk så länge jag blockerar elpatronen, så häng inte upp dej på denna. ;)

lordi skrev:
Men det verkar nog som du redan har en bestämd uppfattning ...
Och du? ;)

lordi skrev:
Hoppas bara din 1 år gamla värmepump håller tills den är 5 år.
Skulle den inte det så har jag 12års garanti/försäkring! :cool:

P
Troll varning!!!

Calle_O skrev:
Synd att du inte läser allt jag skriver. Jag försöker som sagt inte tvinga VP'n över någon "smärtgräns". För detta går inte eftersom VP'n själv stoppar kompressorn före. Min varmvatten-inställning 65-70 grader är alltså bara akademisk så länge jag blockerar elpatronen, så häng inte upp dej på denna. ;)

Och du? ;)

Skulle den inte det så har jag 12års garanti/försäkring! :cool:

Jodå, jag läser det du skriver, men jag tror inte du förstår riktigt vad jag försöker förklara. Och ja, jag har en väldigt bestämd uppfattning i detta fall, där ger jag mig inte :)
Men jag tror inte vi kommer längre i detta läget, kommer dock att följa den här tråden av rent intresse.

Jag är nog inne på samma tankar som Lordi.

TS säger att han vill accumulera värme genom att värma upp varmvattnet till så högt som möjligt. Men om jag läser specifikationen rätt så skall systemet kunna leverera 200l varmvatten med en temp på 40C. Om man då räknar på att "beredardelen" är på hela 200l och TS skulle lyckas värma upp vattnet till 60C. istället för 45C så ger den högre temperaturen 3,3kWh lagrad energi. Troligen är beredarvolymen mindre, kanske 150l vilket då skulle innebära 2,45kWh.
Är det verkligen värt att köra systemet hela året med en lägre COP faktor än att sätta till lite spetseffekt när det behövs:(

Själv skulle jag prioritera att köra med ett högre COP hela året än att ha en "reserv" som kanske inte används. När pumpen stannar när temperaturen maxat sker ju ingen återvinning alls som TS kör.

Nu skulle inte denna tråd handla om detta, men jag bor i en enplansvilla i Gävle på 147kvm med ett eluppvärmt, fristående garage. Min totala årsförbrukning, inklusive hushållsel, är 7 910 kWh. Plus c:a 2,5 kubik ved.

Min fråga till expertpanelen :p :
Borde inte min årsförbrukning vara högre om nu "mitt sätt" att köra VP'n på vore så helt uppåt väggarna? :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.