O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Absolut inte långsökt.
Ser det normalt och korrekt ut så gör jag bara det jobb som ska göras. Inte lägger jag tid, som någon annan måste betala för, på att lite på måfå öppna dosor och lite på måfå mäta på saker som inte rör min arbetsuppgift.

Visst har jag ögonen öppna, och kan upptäcka sånt som är direkt synligt, men avsaknad av jordtrådar bakom uttagen syns inte.
Har du inte dina röntgen glasögon på dig när du jobbar:rofl:

Mikael_L
Glömmer dom ofta hemma.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Absolut inte långsökt.
Ser det normalt och korrekt ut så gör jag bara det jobb som ska göras. Inte lägger jag tid, som någon annan måste betala för, på att lite på måfå öppna dosor och lite på måfå mäta på saker som inte rör min arbetsuppgift.

Visst har jag ögonen öppna, och kan upptäcka sånt som är direkt synligt, men avsaknad av jordtrådar bakom uttagen syns inte.
Ok, ger mig nu... då jag inte är elektriker vet jag faktiskt inte hur ni gör vid en utökning. Tackar ödmjukast för utbildningen Mikael.

Utan minsta försök till sarkasm så brukar jag kontinuitetsmäta mellan jord i ett uttag till ett annat när jag utökat men som sagt jag har inte full koll på hur man ska gå till väga.

Mikael_L
Så gör jag också ibland, och i de fallen skulle jag upptäcka att det inte stod rätt till.

Men andra gånger händer det att jag drar en ledare ifrån PE-skenan i centralen och mäter mot.
Detta är det korrekta sättet att kontrollera PE-kontinuitet enligt både div experter och standarder.
Men titt som tätt gör jag som du gör, det krävs nämligen en ganska dryg räcka av märkliga felaktigheter i bef anläggning för att den metoden inte ska vara OK.
Och det är absolut bättre att kolla på något smått vettigt vis än att skita i det för att det var för omständligt.

Väldigt bra att du själv kontrollerar kontinuitet vid utvidgningar, det är guldstjärna.

Men återigen, faktum kvarstår, att det inte är säkert att en kommande elektriker upptäcker att befintligt inte är jordat. Beror mest på vad för jobb som ska göras, och vidare beror det på elektrikerns arbetssätt, dagsform, tidsbrist osv osv.

Tycker Mikale_L är en mycket slarvig elektriker, alla andra gör okulärkontroll i samtliga apparat- kopplings- tak- och spisdosor samt inuti centralen följt av isolationsprovning och kontinuitetsmätning av samtliga grupper innan de ens funderar på att utföra något jobb. Vissa skickar till och med kameror genom VP-rören för att kolla att allt är i ordning för man kan aldrig ge sig fan på att FKn inte är skarvad därinne, då kan det uppstå varmgång eller att den byter färg plötsligt.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Att byta till "billigast möjliga uttag" är också lite synd då de på alla sätt brukar vara så usla att man vill kasta dom redan vid installationen, jämför med "riktiga" uttag där man bara trycker i kablarna så det är klart.
Separata petskydd hade jag valt.

Det nya egenkontrollprogramkravet som gäller för registrerade installationsföretag kan tolkas som att det @Slugge ironiskt skriver om @Mikael_L faktiskt är nödvändigt för att ha nödvändigt kunskap om anläggningen innan arbete planeras och utförs

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Det nya egenkontrollprogramkravet som gäller för registrerade installationsföretag kan tolkas som att det @Slugge ironiskt skriver om @Mikael_L faktiskt är nödvändigt för att ha nödvändigt kunskap om anläggningen innan arbete planeras och utförs
Var han ironisk?

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Var han ironisk?
Hoppas det:crysmile:
Skämt åsido så önskar jag att kameran man kan skicka igenom ett 16rör snart finns på marknaden. Har knackat sönder flera väggar genom åren under jakten på kopplingsdosan som visade sig vara en tejpskarv några meter in i ett vp-rör.

Mikael_L
Inte räcker det väl med att kolla i huset.

Servisledningen måste kollas och transformatorkiosken måste man ju få tillträde till innan man ens kan tänka tanken på att börja göra något.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Ljus Ljus skrev:
Jag hoppas verkligen att ni alla tar ert ansvar och direkt anmäler till elsäkerhetsverket företag ni råkar ut för som inte gör minst det som Slugge skrev.

Det kan ju verkligen behöva rensas lite i denna ruttna bransch .. ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och inte börjar jobba på anläggningen innan innehavaren har lagt fram den omfattande dokumentationen så att ni får tillfälle att göra er utredning av detta material.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det bästa är att det bara åtgår arbetstid för att kolla hela kedjan mellan forsmark och platsen där det extra vägguttaget skall monteras. Då gör det inget att elfirman lägger på 300% på materialet för det är max 200 kr i överdebitering.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och inte börjar jobba på anläggningen innan innehavaren har lagt fram den omfattande dokumentationen så att ni får tillfälle att göra er utredning av detta material.
Eller skyndsamt påbörja arbete för att upprätta ny, giltig, adekvat så att fundamenta för anläggningskännedom kommer på plats före uttaget. Det kostar på att vara registrerat elinstallationsföretag med tillhörande auktoriserad installatör för regelefterlevnad. För att inte tala om staben som håller egenkontrollplanernas revisionshistorik skarp i väntan på ESV gryningsräder.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
B
Hej
Ögnade igenom svaren o såg "Demmpa" skriva att ifall man byter ett Ojordad till ett jordad så måste således samtliga uttag i samma rum jordas, även lamputtagen.
Stämmer verkligen detta?

Tänkte bara byta ut några samt dra jord från närliggande kopplingsdosa till uttagen där det fattas.
En del har redan framdraget jord men ej inkopplade.
(Förmodligen 70-tals-logik o kostnad)
Hade nämligen tänkt o byta ut en hel del av husets uttag till nya jordade men inte lamputtagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.