B
Enligt Elsäkerhetsverket är det förbjudet att byta ett ojordat uttag till ett jordat. Varför är det så?

Vårt hus har gamla icke-petskyddade uttag och vi tänkte byta samtliga vägguttag till ett par moderna av jordad typ för att slippa köpa nya uttag igen när vi ska göra om hela elen om något år.

Jag personligen ser inte vilka riskerna är förutom att man skulle göra något super-fel och koppla på fas på ett jord-stift.

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
L
Byts ojordade vägguttagen mot jordade , anläggningen är fortfarande ojordad enär det inte finns en jordledning ansluten till uttaget , det blir en tro om att det är jordat , kan vara livfarligt ,
en del personer byter stickpropp från ojordad till jordad och framhäver att det är ju jordad då stickproppen är det , lika farligt det

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Och byter man bara uttag utan att dra om ledningarna TROR man att allt är jordat och beter sig kanske lite annorlunda än om man vet att uttagen inte är jordade.
Och du kan lita på att elsäkerhetsverket har lite "på fötterna" när det gäller just el, även om det för den "oinvigde" verkar konstigt.

• Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
B
Polacoloco Polacoloco skrev:
Kan vara så att uttaget sitter i ett utrymme som använder sig utav "isolerad miljö" som skyddsmetod. Tar du in jord i den miljön så försvinner skyddet. För jag antar att ni tänkte dra fram jordtråd till uttagen.

Finns en massa "kul" att läsa om det i denna tråden [länk]
Ja elen kommer att dras om i hela huset och jordfelsbrytare kommer installeras. Självfallet av en behörig elektriker. Men det jobbet ligger längre fram i tiden. Men för att slippa byta uttag igen om ett år tänkte vi byta uttagen nu till jordade utan att ha jordad sladd. Som jag tolkar Elsäkerhetsverket så är detta inte okej? Eller tolkar jag det fel?

Nej det är inte ok. Det blir ju en falsk säkerhet. Kopplar du in en lampa t.ex som har en jordad kontakt så kräver den skyddsjord då den inte är dubbelisolerad. Skulle höljet vid ett fel i lampan bli spänningsförande så kan inte JFB eller säkring lösa ut och höljet vara spänningssatt med 230V. Inte så trevligt. Varför vill ni byta redan nu?

Redigerat:
B
Som jag tolkar era svar utgår alltså Elsäkerhetsverkets bedömning mer utifrån människans beteende och riskbedömning av ett "jordat" uttag än någon egentlig direkt livsfara.

B
Eller ja. En indirekt livsfara om man hanterar elektriska apparater i tron om att de är jordade.

Lite som att bytta ratten på en bil till en ratt med airbag men utan att koppla in den :)

• Gilla
term och 1 till
  • Laddar…
Ökad risk för att göra fel i tron att det är jordat. I synnerhet om saker kommer emellan så att det fortfarande är fel när nästa ägare flyttar in i huset. Ökad risk för att en eventuell framtida elektriker gör fel i tron att befintliga uttag är jordade. Det är ditt val om du väljer att installera uttag på ett otillåtet sätt. Jag kan bara avråda.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Om man monterar jordade uttag i ett rum så måste dels alla uttag (även lamputtag mm) bytas till jordade diton men det absolut viktigaste är att jordade uttagen ansluts till jordtråd som går i samma kabel/rör/etc som fasen och nollan hela vägen till elcentralen samt är inkopplad till jord (PE plint).

Och vill du ha nya uttag i alla fall så kostar billiga ojordade på Jula ca 50:- och eftersom det troligen inte behöer bytas så många blir det en rätt överkomlig summa

Jag skulle inte vilja ha jordade vägguttag utan skyddsledare i en elanläggning..

Harald Nyborg har 4st dubbelutag för 99.90kr

S
Varför inte köpa petskydd från Ikea?

• Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.