tommib tommib skrev:
Den funkar "bra" i England också men man måste öppna uttaget med en penna eller något liknande i jordstiftshålet. Har gjort så själv några gånger när jag ine haft en adapter tillgänglig.
Japp. Den ger bra kontakt. Det är inte problemet på de Brittiska öarna, utan att den inte har plats för någon säkring. Så din apparat som då max får dra 2.5A blev om du har otur nu säkrad med den 32A säkring som skall skydda hela "slingan" (ring mains)...

Engelsmännen är nästan lika illa som Fransoserna när det kommer till "It has to be different, eh?!" ;) (Vi löste samma problem som de med att installera spartråd i några år istället...)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp. Den ger bra kontakt. Det är inte problemet på de Brittiska öarna, utan att den inte har plats för någon säkring. Så din apparat som då max får dra 2.5A blev om du har otur nu säkrad med den 32A säkring som skall skydda hela "slingan" (ring mains)...

Engelsmännen är nästan lika illa som Fransoserna när det kommer till "It has to be different, eh?!" ;) (Vi löste samma problem som de med att installera spartråd i några år istället...)
Meh..... är det verkligen så mycket värre än 10A? Kabeln brinner väl i båda fallen. Har man tur är man på en "fused spur", då är det 13A.

Jag var på väg att skriva att man troligen känner till detta med belastningsförmåga om man vet hur man öppnar uttaget med en penna men insåg snabbt att det inte stämmer.

tommib tommib skrev:
Meh..... är det verkligen så mycket värre än 10A? Kabeln brinner väl i båda fallen. Har man tur är man på en "fused spur", då är det 13A.
Tja, det är ju en fråga. Du menar att vid de strömmarna så agerar anslutningssladden säkring ändå. ;) Om man lägger den i sand så kan det ju funka lika bra ändå... :)

Jag orkar inte slå i tabellerna för att hitta strömmar/tider osv. Utan får lämna det till experterna. Det känns dock som om 32A vore mycket sämre än 2.5A (Eller vad man nu skulle satt i pluggen egentligen, 3A finns att köpa iaf, det vet jag sedan innan.).

så känns det ju konstigt att man skulle få byta ett ojordat uttag till ett jordat..)
Du byter inte till ett jordat uttag... Eurokontakten är den platta kontakten som inte har jordstift, du förändrar ju inte anläggningen från ojordat till jordat. Det är fortfarande "ojordat".

Ja, fast är verkligen ett sådant byte rent formellt tillåtet? Är inte det en förändring av anläggningen som kräver behörighet?

Om man inte får byta en knapp till en dimmer menar jag, så känns det ju konstigt att man skulle få byta ett ojordat uttag till ett jordat...

Eller? (Underliga äro förvisso elsäkerhetsverkets vägar...)
Föreskrifterna säger ingenting om detta utan tillåter utbyte vilken man kan tolka som att de menar byte i underhållssyfte till en liknande produkt. Dom menar givetvis inte att byte från ojordat till jordat skulle falla in i detta undantag. Så det blir ju ett litet dilemma vid byta av ett eurouttag till en schuko, det kan blir rätt eller helt fel. Ett jordat uttag blir i alla fall jordat om det finns en skyddsledare ;)

K kanonkula skrev:
Du byter inte till ett jordat uttag... Eurokontakten är den platta kontakten som inte har jordstift, du förändrar ju inte anläggningen från ojordat till jordat. Det är fortfarande "ojordat".
Nej, jag menade alltså att motiveringen att det skall finnas jordledare i en dosa där det sitter ett europauttag för att en "amatör" får byta uttag, och då kan lockas att byta ut europauttaget mot ett jordat uttag och inte ansluta jorden, är lite motsägelsefullt. Eftersom en "amatör" inte borde byta ut ett europauttag mot ett jordat uttag. Eftersom detta torde vara ett behörighetskrävande arbete. Man får ju exv. inte byta en strömbrytare till en dimmer utan behörighet.

Att ojordat till europa inte borde vara några problem det håller jag med om. Båda dessa är ojordade och har samma funktion, rent elektriskt då, så det borde man få göra utan behörighet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett jordat uttag blir i alla fall jordat om det finns en skyddsledare ;)
Jo, det får man ju som sagt hoppas. ;) Och att det är en bra idé det säger jag naturligtvis inget om. Det var bara motiveringen som jag tyckte var lite motsägelsefull.

(Själv så löste jag problemet genom att helt sonika dra jord när jag bytte alla uttag i min redan blandade miljö, och så var det fixat... :))

tommib
Tja, det är ju en fråga. Du menar att vid de strömmarna så agerar anslutningssladden säkring ändå. ;) Om man lägger den i sand så kan det ju funka lika bra ändå... :)

Jag orkar inte slå i tabellerna för att hitta strömmar/tider osv. Utan får lämna det till experterna. Det känns dock som om 32A vore mycket sämre än 2.5A (Eller vad man nu skulle satt i pluggen egentligen, 3A finns att köpa iaf, det vet jag sedan innan.).
Vad jag menade är att jag här hemma kan stoppa in europluggen i ett vanligt uttag som är avsäkrat 10/13/16A. Även dessa säkringar kommer tillåta brand i kabeln. Varför skulle då 32A vara ett större problem?

tommib tommib skrev:
Vad jag menade är att jag här hemma kan stoppa in europluggen i ett vanligt uttag som är avsäkrat 10/13/16A. Även dessa säkringar kommer tillåta brand i kabeln. Varför skulle då 32A vara ett större problem?
Ja OK, du tänker överlast. Jag tänkte mer kortslutning. Säkringar i matande ände skall väl ändå inte skydda mot överlast i ansluten utrustning, eller? Har vi inte rackat ner på bruksanvisningar som "kräver" en viss, lägre, avsäkring på ett vanligt vägguttag? (Eller blandar jag samman?)

Men här kan de iaf göra viss dubbeltjänst. Dvs skydda både ledare i väggen och apparaten. I England så är det ju inte så. Där måste det till en säkring i kontakten, eftersom effekten vid kortslutning skulle kunna bli oerhörd, utan att det för den sakens skull skulle skada "ring mains", alltså ledningen i väggen.

Ja med större säkring än 16 A börjar det närma sig läget när man inte helt kan bortse från faror vid kortslutning i klen anslutningssladd. Och som sagt ska man kunna bortse från överlast om sladden går till ett icke manipulerat bruksföremål.

tommib
Aha, du tänker så. Vad är faran vid kortslutning då? Ljusbåge? Kabeln exploderar? Hur räknar man på det och tänker kring det?

Explosion kan vi lämna men viss ökad brandrisk pga en mindre ljusbåge är inte så orimlig. Däremot i samma tema ökad brandrisk pga rejäl effektutveckling vid felstället och glödgade kardeler eller någon liten droppe smält metall.

Alltså kanske mest indirekta risker pga den högre genomsläppta energin. Här kommer ju även det kvadratisk ökande sambandet in och försvårar ganska snabbt. Dvs det som brukar anges som I2t, strömvärmeintegral, jouleintegral osv.

Strömmen relativt hög med sin verkan I2 och längre tid pga den högre begränsande impedansen i klena ledningen ger sitt till för att det kan bli rätt ogynnsamt redan vid tex 32 A. Särskilt i en anläggning som ligger på gränsen sett till tex det i forumet ofta berörda utlösningsvillkoret, Zför osv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ljusbåge i hemmiljö är väl ganska låga odds för?
tommib tommib skrev:
Jo, men då är ju apparaten feldimensionerad. I en "normal" villa så ska det mycket till om du ska kunna överlast på 0,75mm2 även om du kör på 16A(vilket det brukar finnas väldigt få uttag av i en villa).apparaten i sig är det isåfall del på. Kortslutningsrisken för att kabeln brinner upp är väl inte heller jättestor.
Men ja, sätter du en stor enfas 16A luftluftvärmepump med 0,75Mm2 eurokontakt så finns ju möjligheten.:rofl:

tommib
K kanonkula skrev:
Ljusbåge i hemmiljö är väl ganska låga odds för?

Jo, men då är ju apparaten feldimensionerad. I en "normal" villa så ska det mycket till om du ska kunna överlast på 0,75mm2 även om du kör på 16A(vilket det brukar finnas väldigt få uttag av i en villa).apparaten i sig är det isåfall del på. Kortslutningsrisken för att kabeln brinner upp är väl inte heller jättestor.
Men ja, sätter du en stor enfas 16A luftluftvärmepump med 0,75Mm2 eurokontakt så finns ju möjligheten.:rofl:
Nu gällde frågeställningen vad som var problemet med att stoppa en europlugg i ett brittisk BS1363 uttag. Att jag började blanda in våra svenska elinstallationer handlade om att jag inte riktigt såg problemet i jämförelse med dem. Nu har jag en bättre bild av problematiken.

B
Jag inser att jag har varit alldeles för inaktiv i denna tråden! Jag har läst igenom det mesta alla skrivit nu. Kul att tråden blev välbesökt!

Nu är jag helt med på varför det inte är tillåtet att byta ojordat mot jordat utan att koppla in jord. De indirekta riskerna är helt enkelt så många så att bytet inte kan rekommenderas, även om de direkta riskerna med bytet inte är särskilt stora. Kan man sammanfatta inläggen i tråden på det sättet?

Hur som haver, jag har haft en större elfirma här idag som gått igenom hela elinstallationen för att ge ett prisförslag på att göra om elen.

Såhär blev resultatet:

Källaren: Redan jordad med gul/grön kabel. Jorden går "ut" i nollan i proppskåpet. Behövdes således ingen omtrådning men samtliga uttag ska bytas mot moderna petskyddade och jordfelsbrytare kopplas på.

Entreplan 90 kvm: Omtrådning, nya uttag och strömbrytare samt påkoppling till jordfelsbrytare.

Ungefärlig tidsåtgång: 2 gubbar, 3 dagar men skulle skicka över en specificerad offert.

Rent spontant tänker jag att jag kanske själv ska byta alla uttagen i källaren och bara låta de koppla på jordfelsbrytaren (om de går med på det). Känns som en onödig kostnad om man kan göra det själv.

• Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.