39 861 läst ·
93 svar
40k läst
93 svar
Varför förbjudet att byta ojordat till jordat?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om du nu skall göra en tillfällig förbättring. Så köp nya ojordade uttag till lägsta möjliga pris. Titta på Biltemas eller Jula. Det är uttag som är så billiga att det blir en försumbar kapitalförstöring att sedan skrota dem när ni får all el omdragen.
Dessa billiga uttag är ofta av låg kvalitet, visar sig främst genom att det kan vara svårt att få i en kontakt. Men de har petskydd.
Dessa billiga uttag är ofta av låg kvalitet, visar sig främst genom att det kan vara svårt att få i en kontakt. Men de har petskydd.
Kan vi inte säga att ett oanslutet jordat uttag bryter mot dubbelfelprincipen, d.v.s det räcker med att en fasledare spretar lite för att få kontakt med jordblecket och därmed spänningsätta hela datorn eller kylen. Här skulle normalt säkring/JFB lösa.
Förutom det som tidigare sagts att det förväntas finnas skyddsjord i ett jordat uttag,
Förutom det som tidigare sagts att det förväntas finnas skyddsjord i ett jordat uttag,
Fast om det tidigare ojordade uttaget satt i en helt korrekt "isolerad miljö" har vi den andra skyddsbarriären där på plats.S Slugge skrev:Kan vi inte säga att ett oanslutet jordat uttag bryter mot dubbelfelprincipen, d.v.s det räcker med att en fasledare spretar lite för att få kontakt med jordblecket och därmed spänningsätta hela datorn eller kylen. Här skulle normalt säkring/JFB lösa.
Så det räcker inte riktigt med det resonemanget.
Men jag har åtminstone 3 saker att anföra om detta, men hinner inte skriva ett sånt inlägg just nu. Men nu är tråden i min bevakning iom detta inlägg, jag återkommer.
Ok Mikael, fel uttryckt av mig, installationen i sig bryter inte nödvändigtvis mot tvåfelsprincipen, menade mer en felaktig installation. Borde egentligen vara en icke-diskussion, vet man att man senare i veckan ska tråda om finns det ingen anledning att byta uttagen då detta görs när de nya ledningarna är på plats.
Vet/tror man att man ska tråda om "inom snar framtid" är det ojordade uttag som gäller eller tänka om och tidigarelägga omtrådningen.
Finns även en del trådar där det tvistas om det verkligen är lönt elsäkerhetsmässigt att bara dra ut skyddsledare om kablaget för övrigt är helt (PVC)
Så mitt tips är att byta till riktiga ojordade uttag, kan beställas från Elbutik.se för sjuttio kronor/styck, om du inte är helt hundra på att du kommer byta de närmaste veckorna.
Detta är ett jobb du får göra själv, du får däremot inte byta ett ojordat mot ett jordat, antar att det är p.g.a. risken att man spänningsätter skyddsjord i okunskap.
Installera jordfelsbrytare bör du också göra om det inte finns.
Vet/tror man att man ska tråda om "inom snar framtid" är det ojordade uttag som gäller eller tänka om och tidigarelägga omtrådningen.
Finns även en del trådar där det tvistas om det verkligen är lönt elsäkerhetsmässigt att bara dra ut skyddsledare om kablaget för övrigt är helt (PVC)
Så mitt tips är att byta till riktiga ojordade uttag, kan beställas från Elbutik.se för sjuttio kronor/styck, om du inte är helt hundra på att du kommer byta de närmaste veckorna.
Detta är ett jobb du får göra själv, du får däremot inte byta ett ojordat mot ett jordat, antar att det är p.g.a. risken att man spänningsätter skyddsjord i okunskap.
Installera jordfelsbrytare bör du också göra om det inte finns.
Det är samvetet som styr... Det är inte rätt att installera jordade uttag där det inte är jordat. Det finns många bra skäl och anledningar till dessa krav, dessa finns ingen anledning att ifrågasätta. Men ur en direkt säkerhetsrisk så borde den vara försumbar. Så det är samvetet ditt som får styra
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det stämmer. Att om man fuskar med detta och sätter jordade uttag utan att ansluta jord till dem, så kommer ingen att dö direkt när första lampan sätts i uttaget. Men det öppnar upp för mer eller mindre uppenbara risker.
Om vi tar ETT tänkbart scenario. En hantverkare kommer och skall göra arbete på huset. Han ställer upp en såg på den blöta gräsmattan utomhus. Han letar uttag. Ser att det finns jordade uttag i rummet, drar en sliten skarvkabel genom fönstret. och så blir maskinen strömförande (kabeln var VÄLDIGT sliten). Han dör direkt när han börjar såga.
Den som då installerat uttagen kommer kanske inte att fällas för vållande till annans död, men en delgiven misstanke, och kanske tom. anhållande lär det bli.
Om vi tar ETT tänkbart scenario. En hantverkare kommer och skall göra arbete på huset. Han ställer upp en såg på den blöta gräsmattan utomhus. Han letar uttag. Ser att det finns jordade uttag i rummet, drar en sliten skarvkabel genom fönstret. och så blir maskinen strömförande (kabeln var VÄLDIGT sliten). Han dör direkt när han börjar såga.
Den som då installerat uttagen kommer kanske inte att fällas för vållande till annans död, men en delgiven misstanke, och kanske tom. anhållande lär det bli.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Den snickare som över huvudtaget ser skillnad på ett jordat och ojordat uttag kallas nog i folkmun för elektriker... och de behöver ju inte såga speciellt ofta.H hempularen skrev:Det stämmer. Att om man fuskar med detta och sätter jordade uttag utan att ansluta jord till dem, så kommer ingen att dö direkt när första lampan sätts i uttaget. Men det öppnar upp för mer eller mindre uppenbara risker.
Personligen anser jag att felet som begås är väldigt litet ur ren säkerhetssynpunkt vid installationstillfället.
Man kan ju resonera såhär att ts vid ett senare tillfälle installerar el-element och jordar dessa då man tror att uttagen i rummet är jordade och det är ett problem men njaee.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Mikael_L skrev:
Fast om det tidigare ojordade uttaget satt i en helt korrekt "isolerad miljö" har vi den andra skyddsbarriären där på plats.
Så det räcker inte riktigt med det resonemanget.
Men jag har åtminstone 3 saker att anföra om detta, men hinner inte skriva ett sånt inlägg just nu. Men nu är tråden i min bevakning iom detta inlägg, jag återkommer.
Ja, ett litet fel.. Fast skadar någon sig eller värre så var det ett stort fel.norrbottenssnickaren skrev:
Den snickare som över huvudtaget ser skillnad på ett jordat och ojordat uttag kallas nog i folkmun för elektriker... och de behöver ju inte såga speciellt ofta.och dessutom är faktiskt ALLA mina elverktyg dubbelisolerade så man kan ju misstänka att det är liknande för snickaren.
Personligen anser jag att felet som begås är väldigt litet ur ren säkerhetssynpunkt vid installationstillfället.
Man kan ju resonera såhär att ts vid ett senare tillfälle installerar el-element och jordar dessa då man tror att uttagen i rummet är jordade och det är ett problem men njaee.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Den reela risken kanske inte är stor att någon skadar sig.
MEN risken finns och det är helt tydligt fel att medvetet sätta upp uttag som inte är korrekt inkopplade.
LÅT BLI att snåla så på detta.
Bättre lösning är att se till att det inte finns uttag synligt som saknar de lösa petskydden. Man får helt enkelt leva med detta fram tills elen är bytt.
MEN risken finns och det är helt tydligt fel att medvetet sätta upp uttag som inte är korrekt inkopplade.
LÅT BLI att snåla så på detta.
Bättre lösning är att se till att det inte finns uttag synligt som saknar de lösa petskydden. Man får helt enkelt leva med detta fram tills elen är bytt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
NEJ... hur fan ska blinda människor veta om jorden är framdragen? Eller om det är kolmörkt inne i huset....... vad som helst kan hända...M Micke_xyz skrev:
Kan vi inte bara avsluta med att konstatera att lösningen är att byta till petskyddade Ojordade uttag tills det är framdraget ny skyddsjord till alla apparater i rummet. Allt annat är regelvidrigt och strider mot starksrömsföreskrifterna. Alternativet visar att ESV har en poäng med behöriga/certifierade installatörer vid registrerade installationsföretag. Vill gärna fortsätta tro att hempularna här på byggahus har relativt sett en hög kompetens och vilja att göra sina installationer säkra och på en föreskriftsmässig hög nivå.