P
M MrDizzy skrev:
Det finns många bra saker med EU, som tex grundidéer om demokrati och frihet, fri rörlighet, öppenhet och frihandel är ju ganska bra. Detta som ett försök att både förbättra ekonomin och för att förhindra nya krig i europa.
Dock har EU mer eller mindre i många fall frångått dess och börjar bli ett Förenta_Stater_i_Europa och vill dessutom detaljstyra en massa.

Hur man ev ska lösa sånt har jag inte den blekaste aning om . Vet inte ens var man borde börja.
med att trycka på att varje land har självständighet i att sköta sitt..
Sverige kan sätta hårt emot, men det kommer inte att hända så länge vi har mesiga politiker...

sätter man ner foten om bränsleskatt och att nej ni får den el ni får men vi själva har vår prissättning, vad ni tycker om detta kan ni sätta er på en pinne över... gå till Ryssland om det inte passar... Så får vi se vad de säger... lycka till..

En stor del av iden med EU är att ha en fri inre marknad. Den har vi klart större nytta av än det problem du anser att det skapar.

P
D Daniel 109 skrev:
En stor del av iden med EU är att ha en fri inre marknad. Den har vi klart större nytta av än det problem du anser att det skapar.
vi... Det är fler... Kanske skulle vara på sin plats att börja erkänna detta...
många har vaknat... tänk på det...

Ja det finns gott om folk som inte vet vad varken energi eller marknadsekonomi är. Tyvärr.

P
D Daniel 109 skrev:
Ja det finns gott om folk som inte vet vad varken energi eller marknadsekonomi är. Tyvärr.
Och många som inte värnar om andras leverne och framtid..

egoistiska jävlar som älskar marknader och höga priser...

Nej. Det är bara att titta på levnadsstandarden i de länder som avskaffat marknadsekonomin. Den är knappast bra.

D Daniel 109 skrev:
I detta håller jag med. Att vi har hittils haft större nytta av EU än inte.
En del av det beror på att vi behöll kronan och inte körde Euron
Dock så är EU på väg åt fel håll med ännu mer byråkrati och detaljregleringar.
Det är just det som jag personligen tycker är tragiskt och dåligt.
Så då kommer frågan ... Om inte utvecklingen vänds, när börjar vi förlora på det?

• Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Det är en intressant diskussion. Jag skulle gärna begränsa det överstatliga. Men den gemensamma marknaden är bra för Sverige.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en intressant diskussion. Jag skulle gärna begränsa det överstatliga. Men den gemensamma marknaden är bra för Sverige.
För att återknyta till Topic:
Den gemensamma marknaden är bra för Sverige , det håller jag med om.
Och tyvärr är elpriserna nu en effekt av detta.
Dock så går det få en bättre "deal" med EU ang hur elmarknaden ska regleras. (om nu Svenska politikerna ville, men de vill de inte.. de vill hellre bråka i den Svenska sandlådan med varandra än att bråka med de andra sandlådorna)

• Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Bättre på vilket sätt?

D Daniel 109 skrev:
Bättre på vilket sätt?

Jag är helt övertygad om att det går komma på bra och vettiga juridiska argument till varför vi inte ska bli en "elförsörjande industripark" till Tyskland.
Vill tyskarna ha el för de köpa den som blir över annars börja producera själva.
Förslag: Svenska elbolag måste först sälja sin el till Svenska kunder till det pris de Svenska kunderna är villiga att betala.
Blir det el över, då får de sälja den till övriga länder.
Lika så för alla andra länder.
Då drabbas i första hand det egna landet om man har har kass elförsörjning.
Exempel:
Tyskland har för lite el och är beredd att betala 10k/kWh för sin egen inhemska el.
Sverige har massor med el, och då de Svenska köparna har köpt klart av den svenska elen, så har vi fortfarande en massa över. Denna kan då säljas till tyskland till de priser som Tyskarna är beredda att betala.

Och vid de situationer det fattas el i Sverige , tja då blir det det omvända och vi får köpa från Norge/Finland etc etc

Eller en variant att Svenska bolag får inte sälja el till Svenska konsumenter för mer än dubbla självkostnadspriset och inte heller begränsa hur mycket kan säljer till Svenska konsumenter.
Efter det kommer resten av EU

Finns säkert bättre sätt än så att få till det som skulle vara acceptabelt för både EU och Sverige.
Som det är nu blir vi en Elförsörjnings nation till Tyskland för de vill inte ha egna kraftverk.
Tycker INTE det är okej

Du vill alltså avskaffa den frihandel som är den stora fördelen med EU?

D Daniel 109 skrev:
Du vill alltså avskaffa den frihandel som är den stora fördelen med EU?
Vissa saker, typ elförsörjning har inte EU med att göra i mitt tycke.
Man behöver inte ha frihandel på allt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.