3 509 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Varför elen ökat i pris?
längre tillbaka sprängde man isen med dynamit..M MrDizzy skrev:
Men dels så är det osäkert om det skadar mer än det gör nytta och sedan är det ett stort ansvar att ta.. samt dyrt att utföra..
istället för att packa ihop isflaken så de fryser samman...
Men oavsett lösning så är det vi konsumenter som får ta smällen...
Detta borde ha legat på SVKs bord...
Jag skulle vilja kalla det oskälig prishöjning.
Företag borde väll ha en buffert för oförudsedda händelser/kostnader, det har iaf jag i mitt företag.
Jag kan inte höja priset med 180% om en maskin behöver repareras/bytas ut eller bli stulen. Oavsett om det gick att förutse eller inte.
Företag borde väll ha en buffert för oförudsedda händelser/kostnader, det har iaf jag i mitt företag.
Jag kan inte höja priset med 180% om en maskin behöver repareras/bytas ut eller bli stulen. Oavsett om det gick att förutse eller inte.
Får de inte ha, på grund av EU regleringenwildeside skrev:
Mjo, de får ha buffert, MEN de får inte använda den till annat än fastpris-avtal.wildeside skrev:
Annars är det olagligt gynnande av inhemska marknaden på samma sätt som tullar mot ett EU land.
Så har jag förstått det hela.
Kan tyvärr inte hitta nån specifik källa då det är var jag genom åren har läst mig till från div nyhetssajter (bla NyTeknik som brukar ha rätt bra koll i sina artiklar )
Nej det kan du inte, efter som det då kommer att vara över marknadspriset. Nu har marknadspriset gått upp. Det är en radikal skillnad.wildeside skrev:
Nu uttalar du dig om saker du har noll koll på igen. Det är isproppar i samband med islossning som ibland sprängs. Det har inget med isläggning att göra.Maskintok skrev:längre tillbaka sprängde man isen med dynamit..
Men dels så är det osäkert om det skadar mer än det gör nytta och sedan är det ett stort ansvar att ta.. samt dyrt att utföra..
istället för att packa ihop isflaken så de fryser samman...
Men oavsett lösning så är det vi konsumenter som får ta smällen...
Detta borde ha legat på SVKs bord...![]()
som du dåD Daniel 109 skrev:
Detta är gynnande för din marknad..
Nej om du läser din historia om vattenkraftverk så skulle du fått läsa om när de FÖRR i tiden sprängde isen som kom för nära verket och täppte till... därför införde man näten som ska hindra isen från att komma in och täppa till och frysa fast... Man får då en isbeläggning och flytande vatten inunder, vattnet kan då forsa genom verket utan problem...
Jo det kan jag ibland iaf.D Daniel 109 skrev:
Men oftast är det kunden som erbjuder sig att betala ett överpris för att vi ska vara intresserade av att åka iväg och göra en akut insatts och då är priset långt över marknads priset.
vilket snack han kommer med..wildeside skrev:
marknadspris finns inte i renoveringar och service... Där sätter firmorna priset..
Och visst kan du höja om det är så.
Men det kommer påverka framtiden om kunden kommer åter eller ej...
Men någon marknad är det inte tal om..
EU är fantastiskt!!!!!M MrDizzy skrev:Mjo, de får ha buffert, MEN de får inte använda den till annat än fastpris-avtal.
Annars är det olagligt gynnande av inhemska marknaden på samma sätt som tullar mot ett EU land.
Så har jag förstått det hela.
Kan tyvärr inte hitta nån specifik källa då det är var jag genom åren har läst mig till från div nyhetssajter (bla NyTeknik som brukar ha rätt bra koll i sina artiklar )
Finns det något positivt med EU, förutom att man kan åka till Tyskland och hämta sin fredags öl. men det har iof sina baksidor det med.
Det importeras tusentals kubik alkohol som säljs på den svarta marknaden m.m.
Känns som vi kan bolla tillbaks uttalandetMaskintok skrev:
"Nu uttalar du dig om saker du har noll koll på igen"
Till Daniel 109
Det finns många bra saker med EU, som tex grundidéer om demokrati och frihet, fri rörlighet, öppenhet och frihandel är ju ganska bra. Detta som ett försök att både förbättra ekonomin och för att förhindra nya krig i europa.wildeside skrev:
Dock har EU mer eller mindre i många fall frångått dess och börjar bli ett Förenta_Stater_i_Europa och vill dessutom detaljstyra en massa.
Hur man ev ska lösa sånt har jag inte den blekaste aning om . Vet inte ens var man borde börja.