3 507 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Varför elen ökat i pris?
Sida 1 av 3
Södra Sverige har lagt ner sitt kärnkraftverk och inte byggt ut någon produktion för att kompensera. Samtidigt har man från det området byggt ytterligare överföringskapacitet till kontinenten vilket innebär att det blir samma elpris där som i Tyskland och Danmark.
Fråga miljöpartisterna , det är dom som styr det med kraftkällor och godkänner inte annat än vattenkraft och det diffusa med vindkraften, samt att motorvägarna för EL är för smala för transport av EL till södra delen av landet
Nej det beror inte på nedlagd kärnkraft.
Det beror inte heller på stamnätets överförings-flaskhalsar.
Det beror på att EU krävt att Sverige inte får strypa exporten av el till kontinenten.
EU godkände att man delade in Sverige i 4 elområden där strypningarna finns för att på så sätt kunna differentiera olika prisområden i Sverige.
Anledningen då till att EO4 har högst priser beror på att Tyskarna köper upp allt, då de själva har lagt ned sin egen kärnkraft och har inte vind/sol kraft så det räcker heller utan är berorende på naturgastillförseln från Ryssland.
Antag att inget Svenskt kärnkraftverk skulle vara nedlagt och alla skulle producera för fullt.
Skulle det påverka priset i EO4. Tyvärr endast marginellt , pga EU tvingade exporten.
EO3 blir smittat av EO4 iom att det inte finns produktion så det räcker till och blir över.
Inget kärnkraftverk skulle ha legat innom EO3 så EO3 priserna skulle bara de med bli marginelt påverkade av mer kärnkraft.
EO2 & EO1 har en j* massa vattenkraft och exporterar den till Norge/Finland och södra Sverige och därmed drabbas inte av "Tysksmittade" elpriser.
Skulle man bygga bort ALLA flaskhalsar skulle hela Sverige bli drabbat av Tysksmittan, då Tyskland hur lätt som hest kan svälja mer än dubble hela Sveriges produktion.
Det beror på att EU krävt att Sverige inte får strypa exporten av el till kontinenten.
EU godkände att man delade in Sverige i 4 elområden där strypningarna finns för att på så sätt kunna differentiera olika prisområden i Sverige.
Anledningen då till att EO4 har högst priser beror på att Tyskarna köper upp allt, då de själva har lagt ned sin egen kärnkraft och har inte vind/sol kraft så det räcker heller utan är berorende på naturgastillförseln från Ryssland.
Antag att inget Svenskt kärnkraftverk skulle vara nedlagt och alla skulle producera för fullt.
Skulle det påverka priset i EO4. Tyvärr endast marginellt , pga EU tvingade exporten.
EO3 blir smittat av EO4 iom att det inte finns produktion så det räcker till och blir över.
Inget kärnkraftverk skulle ha legat innom EO3 så EO3 priserna skulle bara de med bli marginelt påverkade av mer kärnkraft.
EO2 & EO1 har en j* massa vattenkraft och exporterar den till Norge/Finland och södra Sverige och därmed drabbas inte av "Tysksmittade" elpriser.
Skulle man bygga bort ALLA flaskhalsar skulle hela Sverige bli drabbat av Tysksmittan, då Tyskland hur lätt som hest kan svälja mer än dubble hela Sveriges produktion.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Så har jag också uppfattat situationen.M MrDizzy skrev:Nej det beror inte på nedlagd kärnkraft.
Jag följer den här killen på twitter
https://twitter.com/mrwaternooze
Han förklarar ofta elektriska saker på ett pedagogiskt sätt. Särskilt infrastruktur och sånt.
Jo men man valde att sätta in åtgärder på 3 olika vattenkraftverk samtidigt...wildeside skrev:
samt då strypa kapaciteten under tiden detta sker..
vilket i mina ögon är åt helvete, då jag vet att de flesta av dessa verk normalt sett brukar lägga i sina nät mycket tidigare och när vindkraften ger produktion..
Men när jag nämnde detta i annan tråd så fick jag bara skit...
Det är vansinne att utföra detta när ingen annan produktion tar över...
Det som har hänt iår är att kylan kommit samtidigt tillwildeside skrev:
Lule-älv
Skellefte-älv
och
Umeälv
och att man då begränsar tappingen från älvarna för att isen ska frysa på rätt sätt.
Normalt brukar kylan (som ska frysa isten på älvarna) komma till de tre älvarna med lite mellanrum
Skulle Sverige säga fuck you till EU skulle detta också vara löst..M MrDizzy skrev:Nej det beror inte på nedlagd kärnkraft.
Det är kylan som säger när man sätter in åtgärder.Maskintok skrev:Jo men man valde att sätta in åtgärder på 3 olika vattenkraftverk samtidigt...
samt då strypa kapaciteten under tiden detta sker..
vilket i mina ögon är åt helvete, då jag vet att de flesta av dessa verk normalt sett brukar lägga i sina nät mycket tidigare och när vindkraften ger produktion..
Men när jag nämnde detta i annan tråd så fick jag bara skit...
Det är vansinne att utföra detta när ingen annan produktion tar över...
Normalt kommer den som sagt inte till alla tre älvar samtidigt.
Sen kan man ju tycka att Svenska Kraftnät borde kunna gå in och försöka samordna så att om det blir som iår att alla inte kör åtgärderna samtidigt. (vet dock ej hur det skulle drabba kraftverken med tanke på kravis och förstörda kraftverk)
Tror inte att det finns någon samordning just nu. Utan det är varje ägare av varje kraftverk som tar egna beslut
Va precis detta jag skrev om i andra tråden..M MrDizzy skrev:Det är kylan som säger när man sätter in åtgärder.
Normalt kommer den som sagt inte till alla tre älvar samtidigt.
Sen kan man ju tycka att Svenska Kraftnät borde kunna gå in och försöka samordna så att om det blir som iår att alla inte kör åtgärderna samtidigt. (vet dock ej hur det skulle drabba kraftverken med tanke på kravis och förstörda kraftverk)
Tror inte att det finns någon samordning just nu. Utan det är varje ägare av varje kraftverk som tar egna beslut
De brukar i de nordligaste sätta i näten när kylan slår till precis innan vindarna avtar lite..
eller iallafall gjorde förr..
Men det är ju också att alla kraftverk fått köra med hög produktion pga stora vattenmängder hela året så magasinen varit fulla.., vilket stökar till det ytterligare