69 014 läst ·
231 svar
69k läst
231 svar
Varför blir inte huset varmare än 17-18 grader?
Återigen, ändra man förinställningen så att det blir max delflöde genom radiatorerna på enrörssystem så kommer första radiatorn i varje slinga att ta större delen av värmeenergin, sista radiatorn i varje slinga kommer att bli kall.H Hans9 skrev:
Gör som AXA skriver, det kostar inget, sedan sprayar du olja på piggarna och motionerar dem och lufta, Köp en laserpekare termometer och mät upp tempen på varje radiator, de ska nå ca 47 grader och VP ger 49. Öka varvtalet på cirkulationspumpen, sätt den på max, brukar vara läge 3. Lycka tillLottis87 skrev:
Jag har ökat cirkpumpen försatt säkerställa flöde. Tips som var avgörande för mig var att stänga av värmepumpen en kvart och sedan lufta höga punkter. Det var luft i systemet som blockerade. Efter det är det bra cirkulation med cirkpumpen 30% pådrag.Dr Benz skrev:
Vi har 1-rör system. Vid minus 10 tror jag vi ligger på framledningstemp på ca 65 grader. Detta för att vi har för få element. Vi kör med gas så det spelar ändå ingen roll men planen är att komplettera med fler för att kunna sänka tempen och byta till luft/vatten.
Elementen bör ju utan strypning ha nästan samma temp som framledningen bortsett från att den sjunker något desto längre bort man kommer. Temperaturen verkar för låg.
Kan man öka cirkulationspumpen?
Att skjuta värmekurvan uppåt (manuell offset om jag inte har innegivaren inkopplad) några steg gör allt varmare. Men det tar ett dygn innan effekten märks. Väldigt trögt system.
Helt fel! Gäller bara om man har för dåligt flöde. I värsta fall kan man ha strypning på första. Detta är mycket viktigt om man vill få komfort och ekonomi i sitt hus. Om sista radiatorn inte ger det den skall så får man byta den och köra hela flödet helt oreglerat genom den! Man skall inte tro att det går att köra systemet som oljeeldat!Demmpa skrev:
Lufta alla element och fyll på vatten i systemet. Kolla så att cirkulationspumpen fungerar som den ska. Kolla även vad det är för mottryck i expansionskärlet och att den fungerar som den ska.Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Jag såg först bara bytt till nya termostater.
Det första som slog mig, att ni kanske köpt 23°C termostater, som nu inte orkar släppa igenom tillräckligt med vatten (trycker på stiftet lite för mycket).
Prova att lossa termostaten lite från elementen 1 ett dygn och kolla hur det blir.
(inte läst hela tråden)
Det första som slog mig, att ni kanske köpt 23°C termostater, som nu inte orkar släppa igenom tillräckligt med vatten (trycker på stiftet lite för mycket).
Prova att lossa termostaten lite från elementen 1 ett dygn och kolla hur det blir.
(inte läst hela tråden)
Det är typ sovrummet längst bort i huset som vi kännt varit kallast faktiskt.. Är så svårt att förstå vad alla menar.. Menar du att vi bör byta ut det elementet?H Hans9 skrev:Helt fel! Gäller bara om man har för dåligt flöde. I värsta fall kan man ha strypning på första. Detta är mycket viktigt om man vill få komfort och ekonomi i sitt hus. Om sista radiatorn inte ger det den skall så får man byta den och köra hela flödet helt oreglerat genom den! Man skall inte tro att det går att köra systemet som oljeeldat!
Är rörmokaren som beställt och satt dit alla.. Så jag litar på att han beställt rätt.. 😌Q Qunaki skrev:Jag såg först bara bytt till nya termostater.
(inte läst hela tråden)
Temperaturen sjunker i ett hus när man är borta. Finns det folk i huset så värmer deras kroppar upp huset till viss del genom rörelser, matlagning, TV, datorer, dammsugare och andra elektriska komponenter som lampor m.m. När man åker bort så är det ingen aktivitet i huset och då sjunker temperaturen. Vill man ha varmare i huset tills man kommer hem, så bör man höja temperaturen några snäpp på värmepumpen när man åker bort, kanske till 22º. Då får man varmare när man kommer hem. Fast då har man eldat för "kråkorna". Vi åkte till Kreta en gång och hade c:a 18º i huset, men när vi kom hem var det bara +10º i huset och då frös man, visserligen för att jag sänkt temperaturen när vi skulle vara borta under veckan, fast det blev lite för mycket.😂 Det blev täcke och dubbla filter första natten. Fast vi sov bra och vi sparade en del kronor i uppvärmning.😆 Vill man ha 20º när man kommer hem, bör man sätta temperaturen på 22º så blir det skönt när man kommer hem.Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Kan vara idé att komplettera med luft-luftpump i huset, kostnad c:a 25tkr.Lottis87 skrev: