useless useless skrev:
Har du läst tråden?
Trodde jag gjort det men nog bara hamnat på sista sidan utan att notera det. Ber om ursäkt.

Har läst en del inlägg men inte alla.

Har du luftat alla element?
Cirkulationen blir sämre om inte alla är luftade.
Fyll på vatten.

Är nivån i expansionskärlet normal?
Har du tryck i expansionskärlet?
Fyll på vatten.

Går cirkulationspumpen åt rätt håll?
Brukar vara en pil på pumphuset som visar flödesriktningen.

En panels radiatorer är 99% orsaken oavsett hur mycket du skruvar på pumpen.
Hade exakt samma problem vintern 2009/10 då vi hade -20-25 nere i Västra Götaland och det blev extremt tydligt att radiatorerna underpresterade och hade ingen möjlighet att täcka behovet.
BYT till modernare och mer effektiva radiatorer är lösningen, och gå igenom husets värmeläckage aspekter med en ev värmeavläsare, annars eldar du för kråkorna.

Lottis87 Lottis87 skrev:
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..
Hej
Vi bor i ett 70talshus, har haft en hel del sådana element, har fått byta ut för att få bra värme.
Du/ni måste byta elementen till modeller som passar till systemet. Ta kontakt med rörmokaren o begär offert

Jag är en nöjd ägare av exakt samma system som du. Mycket fokus på radiatorer (element) och cirkulationspump här men det viktiga är ju att pannan är rätt inställd.

När det är kallt ute så räcker inte värmen i uteluften till för att göra tillräckligt mycket varmvatten till radiatorerna men då går det in en elpatron och hjälper till. Viktigt är att den inte är begränsad om du vill ha ordentligt varmt. Notera också att om det är kallare än 15 minus stannar utedelen helt och man får värma upp huset med 100% el. Då är det extra bra att komplettera med att elda om man har möjlighet.

Inställningen på elpatronen hittar du på Avancerat->Inställningar->Elpanna Max KW. Jag har min inställd på 3 KW eftersom det normalt räcker. Kolla vad du har. Vill du inte ha någon begränsning sätter du den på 9 KW.

I samma meny kan man också ändra inställningarna för husparametrar. Jag rekommenderar inte att göra det utan koll men det finns hur mycket info som helst på Värmepumpsforum. Se t ex https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0 som grundligt beskriver hur ditt system funkar.

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
Jag är en nöjd ägare av exakt samma system som du. Mycket fokus på radiatorer (element) och cirkulationspump här men det viktiga är ju att pannan är rätt inställd.

När det är kallt ute så räcker inte värmen i uteluften till för att göra tillräckligt mycket varmvatten till radiatorerna men då går det in en elpatron och hjälper till. Viktigt är att den inte är begränsad om du vill ha ordentligt varmt. Notera också att om det är kallare än 15 minus stannar utedelen helt och man får värma upp huset med 100% el. Då är det extra bra att komplettera med att elda om man har möjlighet.

Inställningen på elpatronen hittar du på Avancerat->Inställningar->Elpanna Max KW. Jag har min inställd på 3 KW eftersom det normalt räcker. Kolla vad du har. Vill du inte ha någon begränsning sätter du den på 9 KW.

I samma meny kan man också ändra inställningarna för husparametrar. Jag rekommenderar inte att göra det utan koll men det finns hur mycket info som helst på Värmepumpsforum. Se t ex [länk] som grundligt beskriver hur ditt system funkar.
Inser att jag var lite för snabb. "Elpanna Nedre" är det som i första hand hjälper till när det är kallt. Ställ den på 6 men förmodligen är den redan på det.

Kan rekommendera Danfoss Eco 2 Bluetooth termostater. Ställ in graderna på termostaten och den sköter sig själv med motionering. Dock så måste man själv ta hand om sin egen motion.

• Danfoss Eco 2 Bluetooth-termostat med digital display, vit cylindrisk design, från en onlinebutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hans9 skrev:
Man säger normalt termostat och menar termostatventil om hela enheten. Det är den vi diskuterar
Det är möjligen den du diskuterar men de flesta andra diskuterar den borttagbara "plastklumppen" som faktiskt är termostaten.

• Gilla
LoudInc
  • Laddar…
T Träkirurgen skrev:
Kan rekommendera Danfoss Eco 2 Bluetooth termostater. Ställ in graderna på termostaten och den sköter sig själv med motionering. Dock så måste man själv ta hand om sin egen motion.
På vilket sätt hjälper dom om inte värmepumpen räcker till?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är möjligen den du diskuterar men de flesta andra diskuterar den borttagbara "plastklumppen" som faktiskt är termostaten.
Nja, efter att ha läst igenom tråden så diskuteras det om en massa saker runt trådskaparens värmeproblem

useless useless skrev:
Naturligtvis måste pumpen ha kapacitet och vara dimensionerad efter behovet.
Vill man sedan uppdatera sitt värmesystem med dessa termostater så slipper man ju problemet med fastnade piggar

useless useless skrev:
Naturligtvis måste pumpen ha kapacitet och vara dimensionerad efter behovet.
Vill man sedan uppdatera sitt värmesystem med dessa termostater så slipper man ju problemet med fastnade piggar

J Jeppson skrev:
Hade ett missöde för många år sedan med ett rörsystem där jag installerade termostater på alla radiator och i hallen hängde jackor över en termostat vilket gjorde att den stängde och flödet blev kasst till övriga radiatorer och det blev svalt inne.

Tog bort alla termostater och har funkat bäst med alla borta.
Blev flödet sämre till övriga radiatorer har Du ngt annat problem!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H Hans9 skrev:
Nja, det vet du inget om. Är väldigt lågt flöde jämfört vad man vill ha med en värmepump.
Hej

Har ett rör system själv,
Ni har värme i badrummet så känns det som det är ett flödes problem ni hsr,
Själv hade jag mycket magnetit i systemet och fick inte värme i systemet och elementen var typ kalla
Men jag gick igenom min anläggning så här
Kolla system trycket där för trycket titta på klockan i pannan om denna står på 0 eller är uppe ca 0,8 -1,0 bar
Sena som andra skriver titta på ventilen om denna sitter fast
Men ni har som sagt värme på toaletten så jag hade tittat på flödet istället,
På returen sitter där en skruv/insex skruv närmst pannan kan ni börja där och räkna varven när ni motionerar denna det kan sitta magnetit som byggs upp genom åren, jag har haft mycket sådan och bromsar upp skiten/ geggan för ni har flöde till badrummet och får värme och mina ventiler var fullt av detta och när ni motionerar detta så kommer detta loss och det blir varmt i elementen
Jag hade vissa element som var så fulla av magnetiten så dessa var sönderrostade av det
Rekommenderar er att skaffa ett filter som kan ta hand om denna gegga, mitt hus är från 86 men har samlat mycket från elementen den vägen och detta bromsar värmen och sätter igen system, hör med er rörig ang detta,
Sedan fick jag bra hjälp av Lenhovda element när jag köpte nya jättebra service från detta företag,
Jag har själv värme pump och 16 stycken elens på 2 slingor och har 21 grader inomhus
Värmekurvan är viktig för er och den verkar fungera ni har 51 grader fram i rören, vilken dimension på rören upp till elementen?
i huset var det ett elpanna med hög framledes twmeratur och det fungerar med VP
Pratade mycket med Danfoss och i ett enrörs system skall man tänka som en orkester alla instrument skall låta lika mycket om ett element har mycket flöde mot sig får de andra mindre, och det blir ojämn värme och magnetiten ställer till det mycket över åren om det fyllt på med mycket syrerikt vatten och då blir det mycket lidande i ett rörs system och det sätter ner föder i ventilen och elementen
Har haft rörigare som inte vetat om en rörs system och flöde men efter mycket efterforskning så har jag fått mitt system att fungera tillfreds ställande
//T

Redigerat:
V Vicho skrev:
Du har varit lurat. Luft-vatten tar värmen från uteluften, om det är mycket kallt får du inte hög värme i huset.
Öh nä?
Min LuftVatten ger lätt 55C framledning vid -15C utan elpatron. (har provat, min ger en COP på ca 2.3 vid -15C utan elpatron)
Visst effektiviteten (COP) på luft/vatten sjunker med utetemperaturen, men har man en tillräckligt stor LVVP så klarar kompressorn ändå att leverera bra med både värme och temp utan elpatron.

Lottis87 Lottis87 skrev:
Det ska vara luftat..
Om ni ändå är på G att byta golv så är det en bra ide (om ni har råd) att installera golvvärme även om ni inte kopplar in den denna vinter. ( om ni gör det nu under vintern så skulle jag inte koppla in golvvärmen före våren, lite dumt om det blir nått problem o det samtidigt blir svinkallt...)
Golvvärme behöver lägre framlednings temp -> lättare för LVVPn att leverera tillräckligt med värme.
+ om man kan ha svalare inomhus iom att fötterna känns varma -> lägre uppvärmningskostnader.
( samt om LVVPn inte är för liten så kommer den då troligen aldrig att behöva gå på elpatron(extrem uppvärmningskostnad) )

Och om nuvarande LVVP inte klarar att köra kompressorn vid -15C (enl @borgen72 ) kan det vara värt att byta LVVP! Nya modeller från tex Panasonic, Mitshubishi och Daikin klarar att köra bara på kompressor utan elpatron vid -15C och ändå ha en COP på över 2.
Har ni pengar kan det vara värt att kanske tom ta berg eller jordvärme, speciellt om ni lägger in golvvärme.

• Gilla
triada och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.