Lottis87 Lottis87 skrev:
Ja golvvärme skulle ju inte vara helt fel! Men känns som ett komplicerat alternativ...? 🤔 Men nog för att typ alla golv ska slitas upp snart då men ändå... 😁
Ta bort alla termostater. Försök analysera om dom har en grundinställning (ofta en liten krans) som reducerar, sätt den på max. Ställ in på max. Helst byt mot något som man vet maxar radiatorn. Vilket rum är fortfarande kallt? Utöka radiatorn (större , mer) där. Då får du lägst framledning och kostnad

• Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
H Hans9 skrev:
Orkar nog inte i längden diskutera med dig. Tror att en termostat stryper och i grunden har dom ofta en kraftig strypning
Som princip ska termostaten stå på högsta "volym dvs inte påverka flödet i radiotorn när den stryper. OM man tycker det är för varmt i ett enskilt utrymme så drar man ner termostaten just där. OM man tycker det är för varmt I HELA HUSET, då kan man sänka framledningstemperaturen

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Termostaten ser ut så här och sitter fastskruvad utanpå ventilen:

[bild]

Ska du öka flödet behöver du ge dig på själva ventilen, inte termostaten.
Men att pilla på ventilerna är ett dåligt råd - Särskilt i ett 1-rörssystem. Det som kommer att hända är att allt flöde går genom första radiatorn i slingan och de andra förblir kalla.
Intr sant alls. Man får öka flödet till den grad att det precis inte susar

H Hans9 skrev:
Försök analysera om dom har en grundinställning (ofta en liten krans) som reducerar, sätt den på max. Ställ in på max. Helst byt mot något som man vet maxar radiatorn.
Sluta kom med felaktiga råd.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sluta kom med felaktiga råd.
Useless, tror nog jag vet vad jag talar om.

Lottis87
T Tobeng83 skrev:
Det där låter faktiskt väldigt bekant. Min pappa hade ett liknande problem när han bytte från oljepanna (från 1969) till ett modernare värmesystem i ett hus som också var byggt 1969.

Efter många turer med VVS visade det sig att det nya systemet var betydligt känsligare. Tanken var att systemet skickar ut varmt vatten och förväntar sig att returvattnet ska komma tillbaka svalare. Men när vattnet kom tillbaka för varmt tolkade systemet det som att huset redan hade tillräcklig värme – och då slutade det helt enkelt att skicka ut mer värme.

Till slut löste de det genom att byta ut vissa element (inte alla). De gamla elementen hade bara en “rad”, medan de nya hade två, alltså tjockare element som kunde avge mer värme. När mer värme faktiskt försvann i rummen blev returvattnet svalare – och då fungerade hela systemet som det skulle.

Det här hände visserligen för över tio år sedan och huset är sålt sedan länge, men jag ville ändå dela med mig eftersom det känns väldigt likt det ni beskriver nu.
Tack för ditt svar. Ja vi blev bara så förvånade när det var 17 grader i förrgår. Men nu har vi som sagt lyckats fått upp tempen till 20 grader utan eldning. Så det känns ju ändå ok ☺️👍🏼. Vi har oxå tänkt på att byta ut något element, alternativt installera ett större här mot sovrumsdelen i korridoren utanför, om man kan bygga in det på något snyggt sätt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Termostaten ser ut så här och sitter fastskruvad utanpå ventilen:

[bild]

Ska du öka flödet behöver du ge dig på själva ventilen, inte termostaten.
Men att pilla på ventilerna är ett dåligt råd - Särskilt i ett 1-rörssystem. Det som kommer att hända är att allt flöde går genom första radiatorn i slingan och de andra förblir kalla.
Inget dåligt råd alls. Det skall man göra. Öka flödet maximalt är en bra ide

Lottis87 Lottis87 skrev:
Det här blev svårt och invecklat. Men jag förstår, summa summarum är att vi har för klena element för detta värmesystem. Men jag har nu maxat på alla termostater och nu är vi ändå uppe i 19,8 grader inne utan att ha eldat sen i morse. Så vi kanske kommer komplettera med ett rejälare element i en korridor vi har, bygga in det på något snyggt sätt nu när vi ändå ska renovera alla golv och det som är under. Känns ändå ok ☺️👍🏼. Bara man inte gör något "fel" så funkar det ju ok nu.
Jag är inne på MR Benz tankar. Dvs i mitt förra hus som hade 1rörs system så fick jag öka flödet/hastigheten på cirk-pumpen när ytter-tempen gick mot nollan. Det kommer kanske att brusa lite i rören men värmen var god. Du kan minska sedan till våren igen. Min max temp då var 50gr fast jag vedeldade, så inte barnen skulle kunna bränna sig.

Lottis87 Lottis87 skrev:
Tack för ditt svar. Ja vi blev bara så förvånade när det var 17 grader i förrgår. Men nu har vi som sagt lyckats fått upp tempen till 20 grader utan eldning. Så det känns ju ändå ok ☺️👍🏼. Vi har oxå tänkt på att byta ut något element, alternativt installera ett större här mot sovrumsdelen i korridoren utanför, om man kan bygga in det på något snyggt sätt.
Ja, har man för små (kan ibland bero på dåligt flöde i dom) radiatorer blir framledningstempersturen onödigt hög. Det kostar och blir det riktigt kallt klarar inte systemet det längre

N
Lottis87 Lottis87 skrev:
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..
Har du luftat radiatorerna?

H Hans9 skrev:
Inget dåligt råd alls. Det skall man göra. Öka flödet maximalt är en bra ide
Nej, du sabbar flödesbalansen mellan radiatorerna så de flesta inte får något flöde alls. Du verkar inte ha någon aning alls om hur det fungerar.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, du sabbar flödesbalansen mellan radiatorerna så de flesta inte får något flöde alls. Du verkar inte ha någon aning alls om hur det fungerar.
Det är ingen skola eller offentlig byggnad utan en liten villa. Balansen är ganska enkel oftast. Enrörssystem är inte helt enrlts utan man brukar ha några slingor. Man kan, om man är orolig behålla en termostat på den första radiatorn. Tror inte man sabbar utan fixar problemen.
Du verkar inte ha någon aning om det mesta

Lottis87
N Nephew skrev:
Har du luftat radiatorerna?
Ja 👍🏼

H Hans9 skrev:
Ta bort alla termostater. Försök analysera om dom har en grundinställning (ofta en liten krans) som reducerar, sätt den på max. Ställ in på max. Helst byt mot något som man vet maxar radiatorn. Vilket rum är fortfarande kallt? Utöka radiatorn (större , mer) där. Då får du lägst framledning och kostnad
NEJ NEJ NEJ, ändra INTE förinställningen i radiatorventilerna.

Ändrar man förinställningen utan att veta vad man gör så kommer radiatorerna närmast "pannan" att få större delen av flödet samt att radiatorerna "längst bort" får för lite flöde.

Man justerar in förinställningen så att det blir jämn rumstemperatur mellan rummen.
Difftemperaturen över varje radiator bör vara 7-10⁰ vid DUT.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Lista över PDF-dokument relaterade till VVS och radiatorinjustering delad av användare Demmpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
H Hans9 skrev:
Det är ingen skola eller offentlig byggnad utan en liten villa. Balansen är ganska enkel oftast. Enrörssystem är inte helt enrlts utan man brukar ha några slingor. Man kan, om man är orolig behålla en termostat på den första radiatorn. Tror inte man sabbar utan fixar problemen.
Du verkar inte ha någon aning om det mesta
Vet du skillnaden på termostaten och ventilen innanför?

• Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.