useless useless skrev:
Nej, du sabbar flödesbalansen mellan radiatorerna så de flesta inte får något flöde alls. Du verkar inte ha någon aning alls om hur det fungerar.
Hur tänker du nu ?? Ökar man det totala flödet så minskar det för några element i ett 1-rörs system ??

Åsa Lund
Det pratas om "pump" i nästan alla inlägg.

Observera att det finns både värmepump och cirkulationspump som är viktiga i detta sammanhang.

Värmepumpen ger ifrån sig värme i vattnet som sedan cirkulationspumpen ska skjutsa ut i rören.

Har du kontrollerat om du kan öka hastigheten på cirkulationspumpen?
Sådana pumpar brukar gå att ställa in på tre olika hastigheter med ett litet vred på sidan.
Om du ökar hastigheten på pumpen ökar du flödet ut till radiatorerna och då bör du få varmare i huset.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ NEJ NEJ, ändra INTE förinställningen i radiatorventilerna.

Ändrar man förinställningen utan att veta vad man gör så kommer radiatorerna närmast "pannan" att få större delen av flödet samt att radiatorerna "längst bort" får för lite flöde.

Man justerar in förinställningen så att det blir jämn rumstemperatur mellan rummen.
Difftemperaturen över varje radiator bör vara 7-10⁰ vid DUT.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
[bild]
Byter man till värmapumpssystem så skall man ha max flöde. Går inte det så får man sätta in fler radiatorer där det är för kallt. Lita, och sällan kan man strypa

Dom flesta rörmokare är trevliga och bra att ha att göra med och extra så när man intresserar sig för sitt. vvs. Nästa gång ni har en inne för jobb så passa på att be om lite info, t ex:

(Iofs kan du fråga om allt här, men det kan vara smidigare att få det visat på plats)

Hur luftar du elementen?
Med vilken ventil fyller du på vatten till värmesystemet om/när det behövs?
Var kan du se trycket i expansionskärlet och vad bör det stå på i normalfallet?
Var sitter säkerhetsventilen?
Var sitter huvudavstängningen till dricksvattnet?
Har du andra ventiler som t ex stänger av vattnet till värmen, dricksvattnet osv?
Du kan även passa på att fråga vilka rörarbeten som kan vara mest aktuella i huset framöver.

Kan tänka mig att det kostar dig en halvtimme extra i arbetstid eller så vilket kan vara en bra investering.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast piggen har inget med termostaten att göra. Piggen sitter i ventilen innanför och den byts inte av att man byter termostaten.
För att byta ventilen behöver man tappar ur allt vatten och skruva isär rören vid varje radiator.
Det går att byta tätningen/ piggen utan att tappa systemet med alla fabrikat, vad jag vet?

R rastlos skrev:
+1 på den
Även lite intressant vad returtempen är till VP.
Precis vad jag också reagerade på. Är returtempen 48 grd ? Om tilloppstempen är 49 grd så avges väldigt lite värme via radiatorerna. Dålig cirkulation ? Går cirkulationspumpen ?

• Gilla
OlssoniSulvik
  • Laddar…
Lottis87
D D_Anders skrev:
Dom flesta rörmokare är trevliga och bra att ha att göra med och extra så när man intresserar sig för sitt. vvs. Nästa gång ni har en inne för jobb så passa på att be om lite info, t ex:

(Iofs kan du fråga om allt här, men det kan vara smidigare att få det visat på plats)

Hur luftar du elementen?
Med vilken ventil fyller du på vatten till värmesystemet om/när det behövs?
Var kan du se trycket i expansionskärlet och vad bör det stå på i normalfallet?
Var sitter säkerhetsventilen?
Var sitter huvudavstängningen till dricksvattnet?
Har du andra ventiler som t ex stänger av vattnet till värmen, dricksvattnet osv?
Du kan även passa på att fråga vilka rörarbeten som kan vara mest aktuella i huset framöver.

Kan tänka mig att det kostar dig en halvtimme extra i arbetstid eller så vilket kan vara en bra investering.
Bra tips 👊🏼 Tack.

• Gilla
ADent
  • Laddar…
jsiei97 jsiei97 skrev:
på gränsen så kan man också fundera på att komplettera med en mindre luft-luft värmepump (bonus är att den kan leverera kyla på sommaren).

Har du otur så kan det bli onödigt komplicerat att sätt in större radiatorer, de kanske inte får plats vilket ska
T Tobeng83 skrev:
Det där låter faktiskt väldigt bekant. Min pappa hade ett liknande problem när han bytte från oljepanna (från 1969) till ett modernare värmesystem i ett hus som också var byggt 1969.

Efter många turer med VVS visade det sig att det nya systemet var betydligt känsligare. Tanken var att systemet skickar ut varmt vatten och förväntar sig att returvattnet ska komma tillbaka svalare. Men när vattnet kom tillbaka för varmt tolkade systemet det som att huset redan hade tillräcklig värme – och då slutade det helt enkelt att skicka ut mer värme.

Till slut löste de det genom att byta ut vissa element (inte alla). De gamla elementen hade bara en “rad”, medan de nya hade två, alltså tjockare element som kunde avge mer värme. När mer värme faktiskt försvann i rummen blev returvattnet svalare – och då fungerade hela systemet som det skulle.

Det här hände visserligen för över tio år sedan och huset är sålt sedan länge, men jag ville ändå dela med mig eftersom det känns väldigt likt det ni beskriver nu.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det pratas om "pump" i nästan alla inlägg.

Observera att det finns både värmepump och cirkulationspump som är viktiga i detta sammanhang.

Värmepumpen ger ifrån sig värme i vattnet som sedan cirkulationspumpen ska skjutsa ut i rören.

Har du kontrollerat om du kan öka hastigheten på cirkulationspumpen?
Sådana pumpar brukar gå att ställa in på tre olika hastigheter med ett litet vred på sidan.
Om du ökar hastigheten på pumpen ökar du flödet ut till radiatorerna och då bör du få varmare i huset.
Eller så hinner inte värmen avges och värmen går direkt till pump som tycker det blir för vamt och stänger av produktionen. Man måste kolla upp anledningen till varför system kan ha problem först innan man gissar.

S SSG3000 skrev:
Hur tänker du nu ?? Ökar man det totala flödet så minskar det för några element i ett 1-rörs system ??
Ökar du delflödet genom första radiatorn så kommer inkommande framledningstemperatur till nästa radiator att bli kallare, osv.

Delflödet genom varje radiator i en enrörsslinga är vald vid konstruktionen av slingan.

Framledningstempen (49) tycker jag är hög.
Då ska elementen nästan bli 49grader. Det är varmt (har själv 39)
Elementen kan funka bra, även om bättre med tvåspaltiga eller äldre tjocka ringradiatorer (?)
Hittar du inget fel som beskrivits ovan av flera
Så öka cirkulationspumpens hastighet- då ökas genomströmning av värmevatten och svalnar inte av så mkt innan det går ut igen.
Om värmepumpen är nyare borde det finnas filter/magnetfilter för att rensa vattnet från kludd som kan sätta igen cirkulation. Gjort rent?
(Bytte min 16 år gamla värmepump förra året mot nyare -båda Bosch- och förbrukningen minskade 40% )

• Gilla
39x
  • Laddar…
L lasse_ved skrev:
Precis vad jag också reagerade på. Är returtempen 48 grd ? Om tilloppstempen är 49 grd så avges väldigt lite värme via radiatorerna. Dålig cirkulation ? Går cirkulationspumpen ?
Vid dålig cirkulation blir det hög skillnad mellan tillopp och retur. Inte låg skillnad.

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
H Hans9 skrev:
Byter man till värmapumpssystem så skall man ha max flöde. Går inte det så får man sätta in fler radiatorer där det är för kallt. Lita, och sällan kan man strypa
Det går inte att oreserverat, blint endimensionellt och med stora skygglappar säga att ett värmepumpsystem alltid ska ha "max flöde".
Något som är avgörande för funktionen hos en värmepump är temperaturskillnaden mellan framlopp och retur, detta tillsammans med framloppstemperatur och flöde skapar förutsättningar för funktion och effektivitet-ekonomi.
Att ensidigt alltid rekommendera max flöde visar på bristande kunskaper, att det fungerat hos dig behöver inte betyda att det kommer fungera i alla system.
Försök förstå detta.
Sluta upp att ge detta felaktiga råd.
Själv har jag fått strypa ner och sänka flödet hos ett par radiatorer för att få upp difftempen.

Vid andra typer av värmekällor, en ren elpatron tex, har difftempen ingen betydelse och då blir flödet aldrig för högt, det behöver bara vara "tillräckligt".

• Gilla
  • Älska
Bromma1927 och 3 till
  • Laddar…
L Leif So skrev:
Det går att byta tätningen/ piggen utan att tappa systemet med alla fabrikat, vad jag vet?
Ja, piggen, packboxen egentligen går (oftast) att byta utan att tappa ur systemet.

Nu nämnde @useless ventilen och inte bara packboxen, då måste man på något sätt göra så att det inte kommer något vatten när man öppnar systemet. Ja man måste öppna systemet för att kunna byta radiatorventilen.

Lottis87 Lottis87 skrev:
Det här blev svårt och invecklat. Men jag förstår, summa summarum är att vi har för klena element för detta värmesystem. Men jag har nu maxat på alla termostater och nu är vi ändå uppe i 19,8 grader inne utan att ha eldat sen i morse. Så vi kanske kommer komplettera med ett rejälare element i en korridor vi har, bygga in det på något snyggt sätt nu när vi ändå ska renovera alla golv och det som är under. Känns ändå ok ☺️👍🏼. Bara man inte gör något "fel" så funkar det ju ok nu.
Ett tips (om möjligt) är att dela upp slingan i två eller tre slingor med lika många element i varje slinga. Det blir helt enkelt för lite flöde i enrörssystemet och enrörsfördelarna/kopplen på de nya elementen.

Vi hade liknande bekymmer efter att vi bytte ut både rör och element från ett enrörssystem med en diameter på 25 mm till 15 mm. Nu har vi delat upp systemet i 3 parallella rörslingor med det nya 15 mm rören (och element enrörsfördelarna) som levererar i princip lika mycket som tidigare och sedan dess har vi inga problem trots att vi har individuella termostater i varje rum.

Du har ett rörsystem, det betyder att vattnet går från ett element till nästa. Blir då kallare å kallare vatten på radiatorerna. Vet du hur många slingor du har i huset? Du borde se det där de går ner i plattan. Typ tre ner å tre upp. Finns ju något som heter fläktkonvektor, är ett element med fläkt i. Då kommer du att kunna tappa ur extra mycket värme ur det. Kanske kunde vara något att titta på till våren. Själv har jag bergvärme å så varmt vatten du kör ut har jag aldrig kört ut på radiatorerna. Värmepumpen tappar mycket i verkningsgrad när den måste jobba så hårt. Jag har också ett rörsystem med 5 slingor. Jag bytte utt mina tvåradiga radiatorer till tvåradiga med konvektorflänsar. Då jag eldade med ved innan. Om det gjorde så stor skillnad vet jag ju ej. Förr fanns det ett företag som hette elementfläkten. De säljer kit med typ datorfläktar. Vet inte om dessa finns kvar, det blir som en fattigmans variant av fläktkonvektor. Har själv 4 st sådana. När jag drar på dessa så höjer jag tempen 1-1,5 grader i huset. Lycka till med värmen

Redigerat:
  • Gilla
Solaeng
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.