69 013 läst ·
231 svar
69k läst
231 svar
Varför blir inte huset varmare än 17-18 grader?
Det här blev svårt och invecklat. Men jag förstår, summa summarum är att vi har för klena element för detta värmesystem. Men jag har nu maxat på alla termostater och nu är vi ändå uppe i 19,8 grader inne utan att ha eldat sen i morse. Så vi kanske kommer komplettera med ett rejälare element i en korridor vi har, bygga in det på något snyggt sätt nu när vi ändå ska renovera alla golv och det som är under. Känns ändå ok ☺️👍🏼. Bara man inte gör något "fel" så funkar det ju ok nu.
Vet inte om det så så längre ... kanske var så tidigare vet ejB Boende45 skrev:
Har en nu 3 år gammal Panasonic TCAP 9kW som eltillsats är avstängd på, mao endast kompressordrift.
Den har inga som helst problem att leverera 9kW även då det är -15C
Och då jag för 3år sen kollade på de "kända" märkena Panasonic, Mitsubishi, Daikin, Nibe så klarade alla de på modeller upp till 11kW att leverera kW bara med kompressordrift (enl deras utsago iaf)
Är ej vi som köpt pumpen, vi köpte huset i somras så detta är första vintern för oss ☺️. Det beror ju på hur mycket den skulle dra 😅 Men nu har vi ändå fått upp huset till typ 20 grader utan eld i spisen som sagt, så nu börjar det ju kännas ok 😀👍🏼.S SirKnasen skrev:
Tror de hela blivit lite förvirrande. Om jag förstått det hela så....Lottis87 skrev:
Det här blev svårt och invecklat. Men jag förstår, summa summarum är att vi har för klena element för detta värmesystem. Men jag har nu maxat på alla termostater och nu är vi ändå uppe i 19,8 grader inne utan att ha eldat sen i morse. Så vi kanske kommer komplettera med ett rejälare element i en korridor vi har, bygga in det på något snyggt sätt nu när vi ändå ska renovera alla golv och det som är under. Känns ändå ok ☺️👍🏼. Bara man inte gör något "fel" så funkar det ju ok nu.
Dina element jobbar direkt mot CTC EL enheten som är en elpanna
Till denna elpanna kan man ansluta andra värmekällor som exempelvis CTC Air värmepump.
Dina bilder på inställningar visar CTC Air och inte CTC EL
Så skall något ändras i dina inställningar så är det på andra enheten som sitter inomhus dvs CTC EL
I den manualen står det bla
"Injustering (om utomhustemperaturen är högre än 0 grader)
• Vid för kallt inomhus: Öka värdet vid Justering ett par grader.
Vänta sedan ett dygn innan nästa justering.
• Vid för varmt inomhus: Minska värdet vid Justering ett par grader.
Vänta sedan ett dygn innan nästa justering"
Kan ej ladda upp manual här ännu....
Du sa att badrummet är varmare. Vart är det elementet jämfört med dom andra?Lottis87 skrev:
I ett ett-rörsystem så går alla elementet i en slinga kan man säga. Det finns ett element som är först och sen brukar dom kallna eftersom då elementen ökar i storlek ju längre bort man kommer. Sen är de som fler skrivit att man lär justera flödet så det är lika på alla element annars snor dom värme från dom andra.
Vad har ni för tryck i systemet?
Såg inte om du postat hur gammal värmepumpen är?
Förmodar att rörisen motionerat "piggarna" när han bytte termostater.
Eller bytte han både ventil och termostat?
Fortfarande lite oklart om detta är gjort.
Du kan själv motionera piggarna försiktigt. Finns instruktioner på nätet så beskriver inte det här.
Är det element som blir så hett så du inte kan ta på det närmast värmepumpen?
Kolla systemtryck, är det lågt kanske pump inte orkar pumpa runt. Enplansvilla, kanske 0.75-1.1bar (beror på höjd, formeln finns postat lite här och var på byggahus).
Är systemtryck ok, så kanske man får ställa upp cirkulationspump lite.
Men kan även vara så att termostater på övriga element strular, se ovan för motionering.
Sträva efter att ha tempskillnad på in/utlopp på element enligt vad tidigare inlägg här nämn.
En annan sak. Om pump är gammal, kanske den inte hinner bygga upp temperatur innan det klipper uppvärmning. Kan va blockeringar i rör / slangar i pump.
Särskilt vanligt på äldre IVT pumpar där det blir stopp i slangpaket. Då värmer pannan upp snabbt men blir inte av med värmen i resten av huset. Då hjälper inte att ändra några kurvor, utan slangbyte av värmepumpstekniker.
Förmodar att rörisen motionerat "piggarna" när han bytte termostater.
Eller bytte han både ventil och termostat?
Fortfarande lite oklart om detta är gjort.
Du kan själv motionera piggarna försiktigt. Finns instruktioner på nätet så beskriver inte det här.
Är det element som blir så hett så du inte kan ta på det närmast värmepumpen?
Kolla systemtryck, är det lågt kanske pump inte orkar pumpa runt. Enplansvilla, kanske 0.75-1.1bar (beror på höjd, formeln finns postat lite här och var på byggahus).
Är systemtryck ok, så kanske man får ställa upp cirkulationspump lite.
Men kan även vara så att termostater på övriga element strular, se ovan för motionering.
Sträva efter att ha tempskillnad på in/utlopp på element enligt vad tidigare inlägg här nämn.
En annan sak. Om pump är gammal, kanske den inte hinner bygga upp temperatur innan det klipper uppvärmning. Kan va blockeringar i rör / slangar i pump.
Särskilt vanligt på äldre IVT pumpar där det blir stopp i slangpaket. Då värmer pannan upp snabbt men blir inte av med värmen i resten av huset. Då hjälper inte att ändra några kurvor, utan slangbyte av värmepumpstekniker.
Om det inte är Grundfos ventiler där det går att byta stiftet / rengöra det utan att tappa av vattnetuseless skrev:
Eftersom du ligger på gränsen så kan man också fundera på att komplettera med en mindre luft-luft värmepump (bonus är att den kan leverera kyla på sommaren).Lottis87 skrev:
Har du otur så kan det bli onödigt komplicerat att sätt in större radiatorer, de kanske inte får plats vilket skapar en massa annat arbete.
Det som sker om du sätter in en luft-luft blir att den andra värmepumpen inte behöver leverera lika mycket värme, och därmed kommer att orka med att värme de andra rummen.
Hade jag varit i dina kläder hade jag undersökt vad en luft-luft kostar att få installerad,
och sedan jämfört den kostnaden med de andra förslagen här i tråden.
Värmepumpar behöver maximalt flöde genom elementen. Det jag gjorde på mitt enrörssysten var att ta bort alla termostater. Man skall inte strypa något, blir det för kallt någonstans måste mer element (radiatorer) till. Satte själv en liten koppar distans på termostaten så jag var säker på max flöde i elementen (ännu bättre om man hittar en plugg och kan ta bort hela termostaten). Vissa element är för dåliga och nan får göra ett eget koppel som garanterar max flöde.Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Annars är ju golvvärme det rätta!