69 017 läst ·
231 svar
69k läst
231 svar
Varför blir inte huset varmare än 17-18 grader?
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..useless skrev:
Skulle ta bort alla termostater för att ta bort en felkälla, sen kontrollera att alla element blir runt 50 grader.
Sen blir det lättare att komma med förslag på vad som kan göras för åtgärder.
Några saker som kan bli aktuella: byta radiatorer, sätta in fler radiatorer, höja tempen i systemet med eltillskott, isolera, komplettera med annan värmekälla osv osv.
Några saker som kan bli aktuella: byta radiatorer, sätta in fler radiatorer, höja tempen i systemet med eltillskott, isolera, komplettera med annan värmekälla osv osv.
Ja vi har funderat på att sätta in ett element till i vår långa korridor bort mot sovrummen. Vi ska ändå riva upp alla golv pga försäkringsärende. Så då kanske man kan bygga in ett rejält med snygg lösning.AXS skrev:
Skulle ta bort alla termostater för att ta bort en felkälla, sen kontrollera att alla element blir runt 50 grader.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast du måste ju då kunna strypa eller slå av det i badrummet då och se om det blir varmare på det övriga?Lottis87 skrev:
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..
Hade ett missöde för många år sedan med ett rörsystem där jag installerade termostater på alla radiator och i hallen hängde jackor över en termostat vilket gjorde att den stängde och flödet blev kasst till övriga radiatorer och det blev svalt inne.
Tog bort alla termostater och har funkat bäst med alla borta.
Tog bort alla termostater och har funkat bäst med alla borta.
Lite konstigt, men där sitter ingen termostat då vi ska riva badrummet snart.. Där sitter enbart en gul plugg eller vad man säger. Så där är det väl bara öppet flöde antar jag?S Stefan1972 skrev:
Obs, det var en CTC-pump, ej Nibe.Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?