Lottis87
useless useless skrev:
Är alla radiatorer varma?
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..

• Gilla
uno fagrell och 1 till
  • Laddar…
AXS
Skulle ta bort alla termostater för att ta bort en felkälla, sen kontrollera att alla element blir runt 50 grader.

Sen blir det lättare att komma med förslag på vad som kan göras för åtgärder.

Några saker som kan bli aktuella: byta radiatorer, sätta in fler radiatorer, höja tempen i systemet med eltillskott, isolera, komplettera med annan värmekälla osv osv.

• Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
Lottis87
M MagHam skrev:
Ser ut som att bör-värdet är 55 för framledning men att pumpen producerar 49.
Om pumpen inte orkar högre så borde eltillskottet gå in. Är det avstängt?
Eltillskott? Sorry, kan inte sånt här.. 🙈 Låter dyrt..🫣🫠

Lottis87
AXS AXS skrev:
Skulle ta bort alla termostater för att ta bort en felkälla, sen kontrollera att alla element blir runt 50 grader.

Sen blir det lättare att komma med förslag på vad som kan göras för åtgärder.

Några saker som kan bli aktuella: byta radiatorer, sätta in fler radiatorer, höja tempen i systemet med eltillskott, isolera, komplettera med annan värmekälla osv osv.
Ja vi har funderat på att sätta in ett element till i vår långa korridor bort mot sovrummen. Vi ska ändå riva upp alla golv pga försäkringsärende. Så då kanske man kan bygga in ett rejält med snygg lösning.

• Gilla
Feedde och 1 till
  • Laddar…
Lottis87 Lottis87 skrev:
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..
Fast du måste ju då kunna strypa eller slå av det i badrummet då och se om det blir varmare på det övriga?

• Gilla
Jockebanan och 6 till
  • Laddar…
Lottis87
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken modell är det på värmepumpen?
Det var tydligen ingen Nibepump 🙈 En CTC-pump. Model ECOEL 1550/1800.

Hade ett missöde för många år sedan med ett rörsystem där jag installerade termostater på alla radiator och i hallen hängde jackor över en termostat vilket gjorde att den stängde och flödet blev kasst till övriga radiatorer och det blev svalt inne.

Tog bort alla termostater och har funkat bäst med alla borta.

• Gilla
johan Thorstenson och 1 till
  • Laddar…
Lottis87
S Stefan1972 skrev:
Fast du måste ju då kunna strypa eller slå av det i badrummet då och se om det blir varmare på det övriga?
Lite konstigt, men där sitter ingen termostat då vi ska riva badrummet snart.. Där sitter enbart en gul plugg eller vad man säger. Så där är det väl bara öppet flöde antar jag?

Lottis87
Lottis87 Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Obs, det var en CTC-pump, ej Nibe.

Lottis87
S Stefan1972 skrev:
Vad är pumpen inställd på?
Förstår mig inte på det här forumet, så rörigt.. Lyckades jag få svaret på ditt svar nu?

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
C
Lottis87 Lottis87 skrev:
Eltillskott? Sorry, kan inte sånt här.. 🙈 Låter dyrt..🫣🫠
Eltillskottet kliver in och förstärker när pumpen inte orkar med.
Ja, det blir ju dyrare, men det fyller å andra sidan "bara" på med den extra värmeeffekt som behövs.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Lottis87
C cpalm skrev:
Eltillskottet kliver in och förstärker när pumpen inte orkar med.
Ja, det blir ju dyrare, men det fyller å andra sidan "bara" på med den extra värmeeffekt som behövs.
Ok, hur vet man om man har ett sådant då?

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
C
Lottis87 Lottis87 skrev:
Ok, hur vet man om man har ett sådant då?
Har ingen koll på CTC, men en titt i manualen så skall det under driftinfo (du får bläddra vidare nedåt) stå "Eleffekt kW X+Y", där X är kompressoreffekten och Y är eltillskott.
Och under Inställningar ser du "Elpanna max kW".

Lottis87 Lottis87 skrev:
Det var tydligen ingen Nibepump 🙈 En CTC-pump. Model ECOEL 1550/1800.
Ecoel är elpannan inne. Står det en värmepump utomhus? Vad heter den i så fall?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Som sagt ska elementen alltid vara ställda på max, sen reglerar du högre temp på din värmepump. Har du inte kurva du justera på pumpen? Jag brukar putta upp kurvan på min Nibe när det blir för kallt.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.