Lottis87
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det går enbart i rätt speciella undantagsfall. Varför önskar du det?
Det börjar bli lite för många råd nu, jag blir mest förvirrad.. 🙈☺️.

Lottis87 Lottis87 skrev:
Det börjar bli lite för många råd nu, jag blir mest förvirrad.. 🙈☺️.
Det är bara att sluta läsa. Det ger dig exakt samma effekt som om tråden låses.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Lottis87
Alfredo Alfredo skrev:
Det är bara att sluta läsa. Det ger dig exakt samma effekt som om tråden låses.
Sant 👍🏼

Lottis87
Lottis87 Lottis87 skrev:
Sant 👍🏼
Men jag får notiser hela tiden. Är väl det som är lite drygt, men jag får försöka slå av de.

T Träkirurgen skrev:
Jag har ingen innetemperaturgivare kopplad till reglercentralen. Dock så har jag termostater på samtliga radiatorer kopplade via bluetooth.
Vet inte annars hur man skall kunna ha olika temperaturer i olika rum tex.badrum, sovrum etc.
Innegivaren gör att reglercentralen känner av att bostaden generellt blir varmare/kallare än bara pga utetemperaturen.

Innegivaren gör att temperatursvängningarna i bostaden blir mindre än med bara utegivare & framledningsgivare.

Termostaterna på radiatorerna används bl.a. för att "tillfälligt" sänka temperaturen i ett/några rum.

För permanent sänkning av rumstemperaturen så justeras förinställningen i radiatorventilen/bypassen beroende på om det är tvårörs-/enrörssystem.

För att få "jämn" rumstemperatur mellan rummen så måste flödet genom radiatorerna justeras.

Lottis87 Lottis87 skrev:
Men jag får notiser hela tiden. Är väl det som är lite drygt, men jag får försöka slå av de.
För att slippa notiser så kan man dels stänga av notiserna från aktuella tråden men fortfarande "bevakar" tråden.
Eller så slutar man att bevaka tråden helt och hållet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För att slippa notiser så kan man dels stänga av notiserna från aktuella tråden men fortfarande "bevakar" tråden.
Och det gör du @Lottis87 genom att klicka på klocksymbolen längst till höger om tråden när du tittar på dina bevakade trådar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Blev flödet sämre till övriga radiatorer har Du ngt annat problem!
Nä, det beror på att bypass som går under golvet är typ 10mm och tillopp är 20mm då räcker det inte till.

Dessutom var det första radiatorn på slingan

Demmpa Demmpa skrev:
Innegivaren gör att temperatursvängningarna i bostaden blir mindre än med bara utegivare & framledningsgivare.
Inte med en sanning, utegivaren ger signal om öka eller minska utgående temp i förhållande tiil utetempen. Den är snabb att reagera och kommer att hålla en innetemp på rätt nivå med reglercentralens hjälp.
Med en innegivare som ska styra, så kan det bli en malfunktion, ett gäng sitter i samma rum som givaren, känner att nu är det varmt och då sjunker utgående temp till huset. Varav att en fördröjning på värmen kan bli, allra helst om det är ingjuten värme i plattan. Jag anser att det är förkastligt med innegivare och golvvärma som är ingjuten.

Lottis87 Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Om ni har nya treglasfönstren kanske jag kan lansera en ny teori. Om det är tätare förnuftet så kanske luftflödet i rummet blir för litet och det kan behövas mer kall tillluft för att få hela rummet varmt

• Wow
  • Ledsen
patriklarsson och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Innegivaren gör att reglercentralen känner av att bostaden generellt blir varmare/kallare än bara pga utetemperaturen.

Termostaterna på radiatorerna används bl.a. för att "tillfälligt" sänka temperaturen i ett/några rum.

För permanent sänkning av rumstemperaturen så justeras förinställningen i radiatorventilen/bypassen beroende på om det är tvårörs-/enrörssystem.

För att få "jämn" rumstemperatur mellan rummen så måste flödet genom radiatorerna justeras.
Tack för en bra och tydlig redogörelse om hur det fungerar. Tycker trots allt att det har fungera bra med nuvarande under de 12 år som gått sedan vi installerade det nya värmesystemet . Får väl fundera om man framledes skall komplettera med en innegivare och vad kostnaden isf. kan bli.
Trots allt har jag lärt mig något om funktionen

Lottis87 Lottis87 skrev:
Det ska vara luftat..
Jo, men känn ändå på alla element. Är dem lika varma uppe som nere. Då först vet du att du inte har luft....
Inte mkt jobb...😁

M MyB5 skrev:
Jo, men känn ändå på alla element. Är dem lika varma uppe som nere. Då först vet du att du inte har luft....
Inte mkt jobb...😁
Om en radiator är lika varm upptill som nedtill har väldigt lite värmeenergi avgivits till rumsluften. En sammanlagd avkylning på ~10K mellan framledning och retur är att föredra.

J jonaserik skrev:
Inte med en sanning, utegivaren ger signal om öka eller minska utgående temp i förhållande tiil utetempen. Den är snabb att reagera och kommer att hålla en innetemp på rätt nivå med reglercentralens hjälp.
Med en innegivare som ska styra, så kan det bli en malfunktion, ett gäng sitter i samma rum som givaren, känner att nu är det varmt och då sjunker utgående temp till huset. Varav att en fördröjning på värmen kan bli, allra helst om det är ingjuten värme i plattan. Jag anser att det är förkastligt med innegivare och golvvärma som är ingjuten.
Det gäller att placera innegivaren på ett optimalt ställe, typ en korridor/hall/liknande som är ganska centralt placerad.

• Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta mantra är fel. Rätt är att tillräckligt många element ska stå på max så att ett visst flöde är garanterat. Man vill ju gärna ha det lite svalare i sovrummet eller tvättstugan så det skadar inte att dra ned värmen där.
Till TS: Känn med handen hur varma elementen är. Kan du ta på dom utan att det gör ont så är de troligen för kalla för att kunna värma huset.
Avhjälp 1: Öka el-tillskott, dvs den imbyggda elvärmen i värmepumpen som fungerar som spetsvärme. Läs manualen hur man gör.
Avhjälp 2: Dina radiatorer ser klent ut och är tydligen dimensionerade för en oljepanna eller vedpanna som tillverkar mycket varmare vatten. I så fall behöver du byta element. Det låter dyrt men det är oftast enkelt. Du behöver dubbelradiga element som ökar ytan för värmeavgivningen. Skulle gissa att det kostar 5-8 kkr per element.
Returen på elementen har ofta en styp ventil kanske de är stängda har även varit med att de stängt sig själva. Sitter i botten på elementet med en hatt/huv på och öppnas med skruvmejset under huven.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.