Demmpa Demmpa skrev:
Ja, termostaten trycker stiftet inåt, stiftet I sin tur trycker på ventilspindeln/ventilkäglan inåt mot ventilsätet.

Fjädern i ventilinsatsen trycker ventilspindeln utåt som i sin tur trycker stiftet utät.

Men om ventilspindeln/ventilkäglan kärvar/fastnat i (nästan) stängt läge så orkar inte fjädern att trycka ut ventilspindeln/käglan & stiftet även om termostaten är borta.
Det kan förhoppningsvis avhjälpas genom att banka/slå på ventilhuset som en hackspett med en hammare.
Det går ju också att smörja stiftet med en lättare rostlösare a la WD40 eller 5-56 och motionera ventilen. För övrigt en rekommendation, speciellt för gamla ventiler, att göra nån gång på ett år.

Har själv ett par som inte rör på sig nämnvart men de har som tur satt sig i öppet läge. Byte väntar på dessa men jag gör inte detta när det är -10 ute 😂

D DF84 skrev:
Det går ju också att smörja stiftet med en lättare rostlösare a la WD40 eller 5-56 och motionera ventilen.
Nej, aldrig någon mineralolja vid packboxen/stiftet, anledningen är att O-ringen i packboxen är av EPDM-gummi som förstörs av mineralolja.
Ska det smörjas så är det något silikonbasserat som tex armaturfett, siliconolja.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D DF84 skrev:
Det går ju också att smörja stiftet med en lättare rostlösare a la WD40 eller 5-56 och motionera ventilen. För övrigt en rekommendation, speciellt för gamla ventiler, att göra nån gång på ett år.

Har själv ett par som inte rör på sig nämnvart men de har som tur satt sig i öppet läge. Byte väntar på dessa men jag gör inte detta när det är -10 ute 😂
NEJ

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Grund problemet är mest troligt att dessa enrörssytem är dels känsliga och ofta är element och allt dimensionerade för att köra ut både 60-70-80 gradigt vatten på elementslingan.. Beroende på hur stora element som valts och hur välisolerat huset är så Kan det vara hög sannolikhet att man behöver fler eller större element på ett eller flera ställen i huset för att kunna sänka framaledningstemperaturen så mycket som skulle behövas för att värmepumpen inte ska gå på el effektstegen väldigt mycket och det leder till en rätt dyr elräkning...

många kör ju sina värmepumpar så man ska få billig elräkning istället för till den temperatur man vill ha inne...
Troligen har nån rätt snål person sänkt värmepumpen i mesta laget för att det där ska funka om det blir riktigt kallt...

enrörssystemet är svårare än ett mer vanligt 2 rörs system i att få rätt flöde genom alla element och det finns lite olika varianter på ventiler och termostater ute vid elementen och det gäller att den som pillar med detta verkligen förstår hur det fungerar och att allt justeras in rätt..

Ni behöver mest troligt hjälp att bygga in störrre eller fler element eller en kombination av dessa 2 för att i framtiden kunna få ett värmesystem som är billigt att driva där värmepumpen orkar och ni klarar med den framlednings temperatur som värmepumpen klarar av att göra förutom dom kallaste dagarna på året då effektstegen med el oftast behövs men det är ju tråkigt om det är dimensionerat så eltillskott behövs vid -7 grader och med ett mer anpassat elementsystem kanske inte eltillskott behövs förens det blir -18 grader ute till exempel.. Gradtalen är exempel för att försöka förklara problemet och lösningen men siffrorna är ju individuella för olika hus..

• Gilla
Lottis87
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, aldrig någon mineralolja vid packboxen/stiftet, anledningen är att O-ringen i packboxen är av EPDM-gummi som förstörs av mineralolja.
Ska det smörjas så är det något silikonbasserat som tex armaturfett, siliconolja.
Eller PTFE kanske? Oavsett är väl grundproblematiken motionering eller brist på den.

T TommyC skrev:
NEJ
Okej, tack för otrevligt svar, då vet jag.

D DF84 skrev:
Okej, tack för otrevligt svar, då vet jag.
Varsågod!

M MyB5 skrev:
Jo, men känn ändå på alla element. Är dem lika varma uppe som nere. Då först vet du att du inte har luft....
Inte mkt jobb...😁
Fel: om alla är varma uppe så har du ingen luft - är de svala nertill så tyder det på att bra temperaturfall = bra injusterat

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Bruno Baguetti skrev:
är de svala nertill så tyder det på att bra temperaturfall = bra injusterat
En radiator ska inte vara sval nere när den är varm uppe.
En radiator ska vara varmare upptill än nedtill, det bör vara en temperaturskillnad på ca 7-10⁰ mellan inloppet och utloppet.

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Finns det ingen termostat i badrummet, så kanske det är som vårt enrörssystem, där handdukstorken är en senare installation med en s.k. pusher, vilket gör att den är betydligt varmare än radiatorerna..

En fråga som jag ställer mig är ju hur kallt TS har utomhus?
Är det -35°, som norra delarna av landet har just nu, så är det nog många system har det svårt att hålla värmen..
Vi har enrörssystem jag inte blir klok på. Likt i ert fall nyrenoverat badrum med betydligt varmare handdukstork än element i intilliggande sovrum. Hur har ni löst detta? Skulle vilja få lite varmare element?!

A-Kha A-Kha skrev:
Vi har enrörssystem jag inte blir klok på. Likt i ert fall nyrenoverat badrum med betydligt varmare handdukstork än element i intilliggande sovrum. Hur har ni löst detta? Skulle vilja få lite varmare element?!
Först, säkerställ att kopplet är inställd för enrörssystem.

Öppna bypassen mer så att större del av flödet passerar utanför handdukstorken.

• Gilla
A-Kha
  • Laddar…
Lottis87 Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Den som installerade värmepumpen hos er eller tidigare ägare av fastigheten gjorde en miss då radiatorerna är avsedda för högtemperatur system ej låg temperatur system som värmepump är
De blir för låg effekt på radiatorerna i rummen då den värmes givande ytan är för liten
Så läsningen är att byta radiatorer till typ 22= två paneler med konvektor plåtar måtten skall vara samma som idag.De ni har idag är 10=en panel utan konvektorplåt

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Den som installerade värmepumpen hos er eller tidigare ägare av fastigheten gjorde en miss då radiatorerna är avsedda för högtemperatur system ej låg temperatur system som värmepump är
De blir för låg effekt på radiatorerna i rummen då den värmes givande ytan är för liten
Så läsningen är att byta radiatorer till typ 22= två paneler med konvektor plåtar måtten skall vara samma som idag.De ni har idag är 10=en panel utan konvektorplåt
Jag tror och misstänker att TS inte bevakar denna tråd längre med tanke på vad hon skrev i inlägg 176 & 184.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror och misstänker att TS inte bevakar denna tråd längre med tanke på vad hon skrev i inlägg 176 & 184.
Det är billigare att frysa, än att byta samtliga radiatorer

• Haha
Stefan Rudmark och 1 till
  • Laddar…
Lottis87 Lottis87 skrev:
Pumpen är inställd på detta.. Bifogar bild..
Jag har varit med om detta att piggen kärvar. Löste det med 556 sprey och lite motion på piggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.