69 020 läst ·
231 svar
69k läst
231 svar
Varför blir inte huset varmare än 17-18 grader?
Lufta elementenLottis87 skrev:
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..
Som jag har uppfattat det, så går det inte att efterinstallera en handdukstork med vårt system så som gjordes (av rörinstallatör..) då efterföljande radiatorer påverkas negativt.A-Kha skrev:
Vi planerar att byta vårt system till ett två-rörs med nya radiatorer.
Jag bytte alla radiatorer från AGA TP1 till Purmo mestadels TP22. Jag bytte även slingstrypventiler och det mesta annat men behöll de befintliga prisolrören. Effektbehov per rum beräknades och sedan dimensionerades radiatorerna för 1-rör system med hjälp av PC-programmet Purmo Calculator.
Efter dåliga råd på flera forum så hade jag slösat bort mycket tid på att fundera över hur ett nytt 2-rör system kunde installeras. Jag hittade aldrig någon riktigt bra lösning. Sedan pratade jag med en kollega som berättade att de hade bytt alla radiatorer men behållit de gamla prisolrören i 1-rör konfiguration. Därefter började jag räkna och hittade en lösning som fungerar utmärkt med de gamla rören. Max framledningstemperatur är beräknad till 45 grader C vid -18 grader C dimensionerande utetemperatur.
Efter dåliga råd på flera forum så hade jag slösat bort mycket tid på att fundera över hur ett nytt 2-rör system kunde installeras. Jag hittade aldrig någon riktigt bra lösning. Sedan pratade jag med en kollega som berättade att de hade bytt alla radiatorer men behållit de gamla prisolrören i 1-rör konfiguration. Därefter började jag räkna och hittade en lösning som fungerar utmärkt med de gamla rören. Max framledningstemperatur är beräknad till 45 grader C vid -18 grader C dimensionerande utetemperatur.
Att byta från enrör till tvårör är helt orimligt dyrt annat än om man ändå ska göra en massa ändringar eller har gamla rör som håller på att gå sönder.
Byter man / tar bort / lägger till radiatorer i ett enrörssystem så kan man absolut behöva justera in systemet igen, men det bör i sig inte vara omöjligt att göra.
Byter man / tar bort / lägger till radiatorer i ett enrörssystem så kan man absolut behöva justera in systemet igen, men det bör i sig inte vara omöjligt att göra.
Ökar du cirk. sjunker framledingstemp från pumpen o tvärtom. Ökar du cirk. ökar å andra sidan värmen som elementen tillgodoser sig. Så det är en intrimningsfråga.Dr Benz skrev:
Vi har 1-rör system. Vid minus 10 tror jag vi ligger på framledningstemp på ca 65 grader. Detta för att vi har för få element. Vi kör med gas så det spelar ändå ingen roll men planen är att komplettera med fler för att kunna sänka tempen och byta till luft/vatten.
Elementen bör ju utan strypning ha nästan samma temp som framledningen bortsett från att den sjunker något desto längre bort man kommer. Temperaturen verkar för låg.
Kan man öka cirkulationspumpen?
Det är en balansgång. Ökar man flödet sänker man samtidigt framledningstemperaturen. Intrimningsfråga. Framledning minus retur ska generellt vara 8-10 grader. Men måste testas fram.Åsa Lund skrev:
Det pratas om "pump" i nästan alla inlägg.
Observera att det finns både värmepump och cirkulationspump som är viktiga i detta sammanhang.
Värmepumpen ger ifrån sig värme i vattnet som sedan cirkulationspumpen ska skjutsa ut i rören.
Har du kontrollerat om du kan öka hastigheten på cirkulationspumpen?
Sådana pumpar brukar gå att ställa in på tre olika hastigheter med ett litet vred på sidan.
Om du ökar hastigheten på pumpen ökar du flödet ut till radiatorerna och då bör du få varmare i huset.
Det är en balansgång. Ökar man flödet sänker man samtidigt framledningstemperaturen. Intrimningsfråga. Framledning minus retur ska generellt vara 8-10 grader. Men måste testas fram.K Krypström skrev:
Byta till oljeelement?Lottis87 skrev:
Det här blev svårt och invecklat. Men jag förstår, summa summarum är att vi har för klena element för detta värmesystem. Men jag har nu maxat på alla termostater och nu är vi ändå uppe i 19,8 grader inne utan att ha eldat sen i morse. Så vi kanske kommer komplettera med ett rejälare element i en korridor vi har, bygga in det på något snyggt sätt nu när vi ändå ska renovera alla golv och det som är under. Känns ändå ok ☺️👍🏼. Bara man inte gör något "fel" så funkar det ju ok nu.
Jo det går men är lite krångligare. Man måste bara ha ett koppel som går att ställa om till ett-rörs då man måste ha en bypass som ska justeras inGoForIt skrev:
Har du kontrollerat så att piggen verkligen går ut helt från ventilsätet. Ta bort alla termostater och se om det blir varmt.Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?