69 017 läst ·
231 svar
69k läst
231 svar
Varför blir inte huset varmare än 17-18 grader?
Nej, det är inte fel att ha termostater på alla radiatorer och att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.M MagHam skrev:
Om normala rumstemperaturen är 21⁰ och man ställer termostaten på 22⁰ (nästan börjar strypa flödet) så kommer inte termostaten att börja strypa flödet förrän rumstemperaturen är 23⁰.
Det mest optimala är om man samtidigt har innetemperaturgivare kopplad till reglercentralen.
Du missförstod det jag skrev om parallellförskjutningen och utetemperaturen.M MagHam skrev:
Vi menar samma sak men skriver det på olika sätt.
Hej!Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Vi haft samma problem år efter år och blev jätte trötta att elda hela vintern. Vi har läst massor info och tips.Resiltat .vi har isolerat alla rum, med sell plast på och bakom alla element.Nu känns toppen! Mycket torrare och varmare.+2grader till eller 20 🌹 eldar då och då.Element har max +23-25 grader och sparar mycket värme och pengar,om ☀️ kommer fram , +23 inomhus 🎉🎉🎉
Varm rekommendation isolera huset bättre!
Har inget att komma med när det gäller radiatorsystem och värmepumpar och råden i tråden känns nu lätt förvirrande.
Undrar hur det ser ut med möjligheter för tilläggsisolering? Särskilt taket på en enplansvilla utgör ju en stor yta jämfört med om man har övervåning. Är det platt tak eller har du ett vindsutrymme som går lätt att tilläggsisolera. Har du vindsutrymme är det i så fall både billigt och enkelt. I vår enplansvilla på 160 kvm kostade tilläggsisolering med lösull ca 20 000:-. Det märks skillnad både vinter och inte minst när det är för varmt på sommaren.
Undrar hur det ser ut med möjligheter för tilläggsisolering? Särskilt taket på en enplansvilla utgör ju en stor yta jämfört med om man har övervåning. Är det platt tak eller har du ett vindsutrymme som går lätt att tilläggsisolera. Har du vindsutrymme är det i så fall både billigt och enkelt. I vår enplansvilla på 160 kvm kostade tilläggsisolering med lösull ca 20 000:-. Det märks skillnad både vinter och inte minst när det är för varmt på sommaren.
Jag har ingen innetemperaturgivare kopplad till reglercentralen. Dock så har jag termostater på samtliga radiatorer kopplade via bluetooth.Demmpa skrev:
Nej, det är inte fel att ha termostater på alla radiatorer och att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Om normala rumstemperaturen är 21⁰ och man ställer termostaten på 22⁰ (nästan börjar strypa flödet) så kommer inte termostaten att börja strypa flödet förrän rumstemperaturen är 23⁰.
Det mest optimala är om man samtidigt har innetemperaturgivare kopplad till reglercentralen.
Du missförstod det jag skrev om parallellförskjutningen och utetemperaturen.
Vi menar samma sak men skriver det på olika sätt.
Vet inte annars hur man skall kunna ha olika temperaturer i olika rum tex.badrum, sovrum etc.
Redigerat:
Här kan det finnas en felorsak. Lite injusteringsfel. Överlag vill man öka värmen (på elementen) i det rum som är för svalt. Men för att få övriga element varmare så stryp badrumselementet att du får en tempskillnad på stigare / retur. Stryper du där blir det mera flöde i de övriga elementen.Lottis87 skrev:
Ja, nu när jag vridit alla termostater på 9, dvs max. De är ju inte helvarma, lite svalare nertill. Men verkar inte som att dessa går att få helvarma som nämnts tidigare. Hade jag termostaten på 6-7 så var inte sovrumselementet varmt. Men i tex badrum så är elementet så hett så man nästan bränner sig på det. Konstigt att det kan skilja så mkt bara..
Vi har platt tak.. Inte så mkt yta där uppe.. Och ja, alla dessa svar gör mig bara mer förvirrad... :/N Nils45 skrev:Har inget att komma med när det gäller radiatorsystem och värmepumpar och råden i tråden känns nu lätt förvirrande.
Finns det något partikelfilter som inte servats på länge? Igensatt partikelfilter begränsar flödet och tvingar "pannan" (vilken typ det nu må vara) att kompensera genom att öka framledningstemperaturen. Och pannan kanske inte klarar av detta.
Själv rensar jag partikelfiltret i början av vintersäsongen varje år. Alltid är det lite rostpartiklar att borsta bort.
Själv rensar jag partikelfiltret i början av vintersäsongen varje år. Alltid är det lite rostpartiklar att borsta bort.
Prova att ta bort termostaten den kan ha fel värden till er värmeanläggningLottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Lottis87 skrev:
Jag tror detta börjar spåra ur nu och alldeles för många svar. Jag blir tyvärr mer förvirrad än vad jag var innan. Värmen är tillbaka nu och håller sig runt 19-19,5 grader. Det var nog för att vi inte varit i huset på ett par dagar och det var ordentligt kallt. Jag tackar alla för deras insatser och goda råd. Men skulle nu önska att vi kan stänga denna tråd om det går?Lottis87 skrev:
Glömde fråga hur vet du att ni har ettrörsystem på värmen ? Mvh eovs.se