B Boende45 skrev:
Vilken röra!

Det är inget fel på termostaterna, de ska stå helt öppna och aldrig röras.

Värmepumpen visar på för låg framledningstemperatur så det är bara att höja värmekurvan ett eller två steg. Kurvförskjutningen på bilden visar 0 (neutralläge) den kan också höjas till +2 eller +3 efter att värmekurvan höjts.

Ja, det blir dyrare eftersom eltillsatsen går in vid dessa utomhustemperaturer men det finns liksom inget annat alternativ…
Exakt!

T Träkirurgen skrev:
Kan rekommendera Danfoss Eco 2 Bluetooth termostater. Ställ in graderna på termostaten och den sköter sig själv med motionering. Dock så måste man själv ta hand om sin egen motion.
Man ska bara i undantagsfall, i något enstaka rum, ha termostater vid värmepumpsdrift. Majoriteten ska stå helt öppna eller inte vara installerade alls.

• Gilla
Hans9 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Man ska bara i undantagsfall, i något enstaka rum, ha termostater vid värmepumpsdrift.
Varför upprepas detta mantra hela tiden? En central tempstyrning via VP-kurva och innegivare uppfattar aldrig olika förhållanden i olika rum såsom: tillfällig solinstrålning, ändrade värmeförluster pga vind/storm, tillskott genom braskamin, ändrad temperaturönskning när svärmor kommer till besök eller småbarn, ..
Det som du förespråkar kan kanske fungera i ett nybyggt hus med öppen planlösning. Men är alldeles för oflexibelt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Man ska bara i undantagsfall, i något enstaka rum, ha termostater vid värmepumpsdrift. Majoriteten ska stå helt öppna eller inte vara installerade alls.
Aha? Det går ju på tvärs mot vad rörfirman rekommenderade när jag konverterade mitt värmesystem från direktverkande el till ett vattenburet system med tillhörande bergvärme.
Tycker det fungerar alldeles utmärkt där man kan reglera vilken temperatur man vill ha i tex sovrummet och övriga rum. Har 1 1/2 plans hus med hel källare och garage. Har även ett vinterbonat och välisolerat uterum med radiator. Där behöver man inte ha samma temperatur som inne och även i garaget har jag termostaten ställd på 15 grader.
Perfekt med Danfoss app där man via bluetooth kan kolla och reglera temperaturen vid behov

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nej, det är helt fel.

En termostat ska bara börja strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning. Oftast är det bara någon/några radiatorer åt gången som får strypt flöde av termostaterna.

Helst bör man ha innertemperaturgivare placerad på optimalt ställe.

För bästa driftekonomi, oberoende av typ av "panna", är att justera in värmesystemet rätt så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet så att det blir "jämn" rumstemperatur mellan rummen.
Därefter finjusteras reglercentralen gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "rätt" framledningstemperatur oberoende utetemperaturen.
Därefter monteras termostaterna och justeras så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
R
Lottis87 Lottis87 skrev:
Vi bor i en enplansvilla från -76 med relativt moderna 3-glasfönster (Typ 2010). Ingen källare, ingen övervåning och 2,40 i takhöjd. Uppvärmningen är Luft-Vatten, Nibepump. Enrörssystem. När vi kom hem efter ett par dagar borta så var det bara 17 grader inomhus. Har precis nyligen bytt ut alla termostater på elementen i hela huset, så att piggen kan röra på sig. Vi eldar i roslagskaminen för att då få upp värmen till ca 20, men jag skulle vilja ha en bättre grundtemp i huset utan att behöva elda. Vad kan man göra?
Om inte radiatorerna blir varma över hela ytan kan hastigheten på cirkulationspumpen vara boven.
OM du har en extern pump, typ Grundfos kan du prova öka hastigheten.
Hur du gör går att googla fram, det är enkelt.

V Valdev skrev:
Du har ett rörsystem, det betyder att vattnet går från ett element till nästa. Blir då kallare å kallare vatten på radiatorerna. Vet du hur många slingor du har i huset? Du borde se det där de går ner i plattan. Typ tre ner å tre upp. Finns ju något som heter fläktkonvektor, är ett element med fläkt i. Då kommer du att kunna tappa ur extra mycket värme ur det. Kanske kunde vara något att titta på till våren. Själv har jag bergvärme å så varmt vatten du kör ut har jag aldrig kört ut på radiatorerna. Värmepumpen tappar mycket i verkningsgrad när den måste jobba så hårt. Jag har också ett rörsystem med 5 slingor. Jag bytte utt mina tvåradiga radiatorer till tvåradiga med konvektorflänsar. Då jag eldade med ved innan. Om det gjorde så stor skillnad vet jag ju ej. Förr fanns det ett företag som hette elementfläkten. De säljer kit med typ datorfläktar. Vet inte om dessa finns kvar, det blir som en fattigmans variant av fläktkonvektor. Har själv 4 st sådana. När jag drar på dessa så höjer jag tempen 1-1,5 grader i huset. Lycka till med värmen
Tack för tipset om Elementfläkten. Dålig hemsida, men intressant koncept. Ska testa och köpa till ett element och se om det kan göra skillnad.

Jag har samma panna som du (CTC Ecoel 1550/1800). Det första jag skulle testa är att ställa upp huskurvan och se om det hjälper. På displayen på pannan, gå in på Avancerat -> Inställningar och bläddra ner till Inst husparametrar. Under Huskurva finns Justering, och där kan du öka temperaturen. Förslagsvis max 2 steg (grader) och se om det blir någon skillnad efter ett dygn eller så.

Det är möjligt att de andra "experterna" här på forumet kan utläsa att det finns andra saker i ditt system som begränsar, och att detta inte hjälper. Det kostar dock inget att testa, och du kan enkelt göra det själv.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Tyvärr är råden om termostater som "nästan stryper" överallt fel. Det ska man bara ha i enstaka undantagsfall, t ex där man har kamin eller rum med söderfönster.
Sen har parallellförskjutning ingenting med utomhustemperaturen att göra utan bara ett sätt att t ex uppnå 23 grader inne istället för 21. Det är kurvan som matchar VB-bör med utomhustempen och DUT/husegenskaper.

S Solaeng skrev:
Tack för tipset om Elementfläkten. Dålig hemsida, men intressant koncept. Ska testa och köpa till ett element och se om det kan göra skillnad.
Elementfläkten spar ingen energi, den förflyttar luften så at du får bättre komfort i rummet.

fotohasse fotohasse skrev:
Elementfläkten spar ingen energi, den förflyttar luften så at du får bättre komfort i rummet.
Den sparar energi om man har värmepump och kan sänka framledningstemperaturen tack vare bättre värmeavgivning. Ligger man över gränsen för vad kompressorn klarar av så att eltillskott behövs för att toppa upp temperaturen så kan besparingen bli ganska stor.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den sparar energi om man har värmepump och kan sänka framledningstemperaturen tack vare bättre värmeavgivning. Ligger man över gränsen för vad kompressorn klarar av så att eltillskott behövs för att toppa upp temperaturen så kan besparingen bli ganska stor.
Ökar du värmeavgivningen så ökar energiförbrukningen.

Ökar du värmeavgivningen så ökar energiförbrukningen.
Fast jag skrev ju att man kompenserar den ökade värmeavgivningen med sänkt framledningstemperatur så att rumstemperaturen är densamma.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Mjo men har man problemet med att elementen inte avger tillräckligt med värme men pannan klarar mer(och eg behöver andra element, tex om man har för små element) kan elementfläkten hjälpa.
Visst det går mer energi men det är ju det som är poängen.

useless useless skrev:
Fast piggen har inget med termostaten att göra. Piggen sitter i ventilen innanför och den byts inte av att man byter termostaten.
För att byta ventilen behöver man tappar ur allt vatten och skruva isär rören vid varje radiator.
Och då kan du passa på att byta radiator till en med större yta (flera "sektioner").

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.