Hej!
Pumpen har lagt av och tänkte försöka byta den men när jag skruvar av kåpan ser jag 4 kablar som behöver lossas. Hade förväntat mig 3. Varför är det så och hur kopplar jag nu in en ny?
Det är en gammal CTC-25v.
Pumpen har lagt av och tänkte försöka byta den men när jag skruvar av kåpan ser jag 4 kablar som behöver lossas. Hade förväntat mig 3. Varför är det så och hur kopplar jag nu in en ny?
Det är en gammal CTC-25v.
Allt tyder på att pumpen är inkopplad med 3-fas (svart, vit, blå) och jord (röd). Det enklaste är att byta den mot en ny pump med samma konfiguration. Om en enfas-pump installeras måste med största sannolikhet omläggningar ske på den plats där kabeln matas ifrån.
Redigerat:
Finns även 380 volts cirkulationspumpar som ser ut ungefär sådär så mät ordentligt vad som är vad
Man vet aldig vad nåt är i gamla hus och inkopplingar. att lita på färger är som gjort för stora misstag..
Mäta är att veta
Och beroende på hur det ser ut i centralen så kan det vara dags att byta ut gamla kablar med röd skyddsjord..
Och vi är då garanterat utanför dom flesta gör det själv nivå på kunskap och vad som lagligt och lämpligt att pilla med själv om man inte är elektriker..
ÄR du osäker så ta dit nån som vet vad dom gör
Man vet aldig vad nåt är i gamla hus och inkopplingar. att lita på färger är som gjort för stora misstag..
Mäta är att veta
Och beroende på hur det ser ut i centralen så kan det vara dags att byta ut gamla kablar med röd skyddsjord..
Och vi är då garanterat utanför dom flesta gör det själv nivå på kunskap och vad som lagligt och lämpligt att pilla med själv om man inte är elektriker..
ÄR du osäker så ta dit nån som vet vad dom gör
Den du har är trefas inget att fundera över. En ny så liten pump är numeta enfas så du får antingen lägga om matningen om du vill använda det du har eller ta ut från tex belysning, uttag som finns irummet.S Sotnilsson skrev:
Jag skulle nog säga nej på den, att lägga en pump på värme, på en säkring för väggutttag, är som gjort för missförstånd i framtiden. Bättre lösning är att koppla om trefaskabeln, till en-fas. Det är ju gjort på 20 minuter, om man vet vad man gör. Har du nån där som klarar av att dra kabel från vägguttaget, så klarar han nog av att koppla om centralen.GK100 skrev:
Man får vara lite pragmatisk sett till TS. Båda sätten har säkert inga direkta problem sett till funktion eller framtida fel osv. Men nu när det finns en separat befintlig matning är det naturligtvis bra att nyttja den om TS är med på omkopplingen annars köra med sladd till uttag till dess något eljobb är på gång.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 652 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 652 inlägg
Att ha den i ett vanligt uttag kan ju vara trevligt också om det någon gång uppstår behov av att köra pumpen vid strömavbrott. Behövs ingen brytare heller då det bara är att dra ur stickproppen. Jag gjorde så när jag stökade om i mitt pannrum.
Får ta hit nån som tittar på det.P Per Ingvar skrev:Jag skulle nog säga nej på den, att lägga en pump på värme, på en säkring för väggutttag, är som gjort för missförstånd i framtiden. Bättre lösning är att koppla om trefaskabeln, till en-fas. Det är ju gjort på 20 minuter, om man vet vad man gör. Har du nån där som klarar av att dra kabel från vägguttaget, så klarar han nog av att koppla om centralen.
I mitt föräldrarhem satt cirkulationspumpen så. Enda sättet att stänga av den var att dra ur kontakten. Och det var installerat av kommunMagnus E K skrev:
Nåja, du kan nog hejda dig lite i alla fall.S Sotnilsson skrev:
Jag håller dock med om att i den bästa av världar så har man helst cirkulationspumpen på en egen gruppsäkring, eller möjligtvis tillsammans med andra saker som har med värmesystemet att göra.
Detta för att det funktionsmässigt kan vara bra att separera, om man sätter pumpen på ett allmänuttag vars säkring kanske matar diverse olika uttag, så finns det t.ex. en risk att man överbelastar det hela i något annat uttag - säkringen går, och pumpen stannar också, kan blir rätt olyckligt.
Men med detta sagt, så kan det vara dags att nu vara pragmatisk, för det är ju trots allt kanske inga större problem heller att ta strömmen till nya pumpen från något närliggande uttag.
Särskilt ifall det är knöligt att få fram en ny matning.
Dock kan troligen den gamla kabeln återanvändas också.
Jag tänker att du kanske ska överväga att ansluta den nya pumpen bara rätt enkelt med gummikabel och stickpropp till det befintliga uttaget.
Trycka in kabeln till gamla pumpmatningen i en kopplingsdosa och isolera de olika ledarna där.
Och sen sätta detta på todo-list, att när du i någon framtid ska ha dit en elektriker för något annat mer akut och viktigt, så kan denne kika lite på detta åt dig också.
edit:
Det var väl ungefär vad GK100 menade också, men lyckades uttrycka det med lite färre ord.
Man kan ju förstås ha den kopplad via ett vanligt uttag även om den får en separat matning.Magnus E K skrev:
Såna här prylar vill jag som regel koppla antingen genom säkerhetsbrytare eller med uttag + stickpropp, för att skapa en möjlighet att göra det strömlöst vid ev service/utbyte av pump. Man ska inte behöva kalla på en elektriker bara därför.
Klicka här för att svara