1 186 läst ·
39 svar
1k läst
39 svar
Varför är det så varmt? Flexit S7
Ja, jag har fått den inmätt så hoppas att det ska vara rätt… men att du har 90% verkningsgrad låter ju intressant. Min ”heat recovery unit” står antingen på 0% eller på 100%. Nu ser det ut så här. Anläggningen fortfarande inställd på 17,5 grader.H Hybro skrev:
H Hybro skrev:
Börjar om från början.F Filip Sjöstrand skrev:
När jag köpte mitt hus, demonstrerade säljaren hur effektiv Metsovent värmeåtervinningen varm. Kände vid en tilluftsventil i ett av taken. Det blåste verkligen varm! denna försommardag.
Undrade hur maskineriet fungerade.
Det visade sig att ett elvärme batteri i FTX var inkopplat. Minns jag rätt var det på 1 kW.
Inte undra på att det blåste varmluft.
Kopplade strax ur detta ...
- Grunden med FTX är att inkommande luft ska värmas med den värme som finns i husets frånluft, från toaletter, våtrum mm.
Den senare ligger just nu hos mig på 21 grader (eldade i stora ugnen i går kväll). Temperaturen utomhus är + 5 grader.
Och totala verkningsgraden är på 85 %.
Då blir värmen ur tilluftsstoserna i vardagsrummet och sovrummen i bästa fall 85 % av 21 grader.
D v 17.85 grader i bästa fall.
I verkligheten något lägre beroende årstid, då mina isolerade lufttuber ligger på den ouppvärmda vinden.
Skulle tro att principen för luftåtervinning (temp) är den samma för ditt FTX.
Mät med en termometer i tilluftsventilerna
Vilken snittemperatur har du?
För att få en så hög temperatur som du beskriver i inlägg No 1, så måste det tillföras annan värme / energi.
Vanligast är då som jag skriver ovan med ett elelement.
Större anläggningar kan ha ett vattenburet element.
Mitt förslag.
Så öppna upp och leta rätt på elementet. Bryt strömmen och testa att koppla ur detta. Isolera kabelskor eller kontakt.
Blir det lika varmt i tilluftsventilerna efter typ en halv timme?
Redigerat:
hmmm
Några saker
Enligt vad jag förstått kan kan köra med övertyck i hus utan att det påverkar huset negativt om man
1) Har ett heltätat hus (dvs hyffsat nybyggt med ångspärr i både väggar och tak)
eller
2) Har öppen spis (oavsett ångspärr eller inte, vilket då medför a) ingen sur skrotstenslukt samt b) att luftfuktigheten inte tycks ut i tak o väggar pga tycket "försvinner" via öppnaspisen )
Sen så till TS hur är inställningarna för
"Outdoor air compensation"?
mina har
winter compensation
Setpoint shit 3K
start temperature -6C
stop temperature-25C
Om jag förstått denna funktion rätt så då det blir minus -6C ute så försöker FTXen hålla +3grader mot vad du ställt in.
summer compensation
setpoint shit -5K
start temperature 20C
stop temperature 40C
Om jag förstått denna funktion rätt så då det blir 20C ute så försöker FTXn hålla -5grader mot vad du ställt in.
Iom att du ställt in 17.5C och FTXn levererar 22gradig luft in (pga 100% värmeåtervinning) så känns det nästan som om "Outdoor air compensation" kan vara en bov (om jag förstått den funktionen rätt)
Några saker
Enligt vad jag förstått kan kan köra med övertyck i hus utan att det påverkar huset negativt om man
1) Har ett heltätat hus (dvs hyffsat nybyggt med ångspärr i både väggar och tak)
eller
2) Har öppen spis (oavsett ångspärr eller inte, vilket då medför a) ingen sur skrotstenslukt samt b) att luftfuktigheten inte tycks ut i tak o väggar pga tycket "försvinner" via öppnaspisen )
Sen så till TS hur är inställningarna för
"Outdoor air compensation"?
mina har
winter compensation
Setpoint shit 3K
start temperature -6C
stop temperature-25C
Om jag förstått denna funktion rätt så då det blir minus -6C ute så försöker FTXen hålla +3grader mot vad du ställt in.
summer compensation
setpoint shit -5K
start temperature 20C
stop temperature 40C
Om jag förstått denna funktion rätt så då det blir 20C ute så försöker FTXn hålla -5grader mot vad du ställt in.
Iom att du ställt in 17.5C och FTXn levererar 22gradig luft in (pga 100% värmeåtervinning) så känns det nästan som om "Outdoor air compensation" kan vara en bov (om jag förstått den funktionen rätt)
Har större ugn i huset, med tilluft utifrån stenfoten, alltid ostrypt.
Och en mindre ursparning (öppning) i skorstensspjället som skjuts igen när elden falnat.
Varm luft stiger alltid uppåt och ett drag uppstår i skorstenen. Aldrig någon spislukt eller kall rök på 23 år.
Tror nog att de alla flesta är överrens om att det är lämpligast med ett litet undertryck i en bostad.
Som jag nämnde fick jag detta verifierat av en tekniker. Har numer hans mätutrustning. Och köpt en vindhastighetsmätare på Temu.
Pysslat med styr och regler en gång i tiden...typ 40 år sedan.
Och en mindre ursparning (öppning) i skorstensspjället som skjuts igen när elden falnat.
Varm luft stiger alltid uppåt och ett drag uppstår i skorstenen. Aldrig någon spislukt eller kall rök på 23 år.
Tror nog att de alla flesta är överrens om att det är lämpligast med ett litet undertryck i en bostad.
Som jag nämnde fick jag detta verifierat av en tekniker. Har numer hans mätutrustning. Och köpt en vindhastighetsmätare på Temu.
Pysslat med styr och regler en gång i tiden...typ 40 år sedan.
TS. Fråga den installatör du hade vad som ger den höga temperaturen i tilluftsventilerna.
Varför återvinningen kan vara 100 %.
Varför har tilluftsfläkten högre varvtal än frånluftsfläkten?
- Jag är rätt säker på att min anläggning skulle ge dessa resultat om jag felaktigt byggt om enligt installationsanvisningarna, då bytt plats på lufttuberna men inte fläktar mm inuti FTX. Dessutom verkar det som om jag skulle behöva gå in i menyer och växla från typ vänster till höger utförande.
Varför det senare erbjuds är en anpassning till hur ventilationstuberna ansluter till FTX. Fyra tuber totalt.
Nåt är i vart fall lurt. Innan jag kopplade bort mitt elbatteri, elelement, så drog mitt FTX
24 kWh/dygn förutom vad fläktar och elektronik förbrukar.
Det finns väl en support att ringa. Börja där.
Varför återvinningen kan vara 100 %.
Varför har tilluftsfläkten högre varvtal än frånluftsfläkten?
- Jag är rätt säker på att min anläggning skulle ge dessa resultat om jag felaktigt byggt om enligt installationsanvisningarna, då bytt plats på lufttuberna men inte fläktar mm inuti FTX. Dessutom verkar det som om jag skulle behöva gå in i menyer och växla från typ vänster till höger utförande.
Varför det senare erbjuds är en anpassning till hur ventilationstuberna ansluter till FTX. Fyra tuber totalt.
Nåt är i vart fall lurt. Innan jag kopplade bort mitt elbatteri, elelement, så drog mitt FTX
24 kWh/dygn förutom vad fläktar och elektronik förbrukar.
Det finns väl en support att ringa. Börja där.
Tyvärr fungerar inte undertyck med öppenspis.H Hybro skrev:Har större ugn i huset, med tilluft utifrån stenfoten, alltid ostrypt.
Och en mindre ursparning (öppning) i skorstensspjället som skjuts igen när elden falnat.
Varm luft stiger alltid uppåt och ett drag uppstår i skorstenen. Aldrig någon spislukt eller kall rök på 23 år.
Tror nog att de alla flesta är överrens om att det är lämpligast med ett litet undertryck i en bostad.
Som jag nämnde fick jag detta verifierat av en tekniker. Har numer hans mätutrustning. Och köpt en vindhastighetsmätare på Temu.
Pysslat med styr och regler en gång i tiden...typ 40 år sedan.
Varken i detta hus som jag har nu eller i en stuga jag ägde en gång i tiden som också hade öppenspis.
Har även haft två hus med kamin, samt att vi satte in kamin i den stugan med öppen spis.
Och har man kamin så försvinner den sur skorstenslukten
Det var just därför jag skrev att övertryck fungerar med öppenspis
Önskar verkligen att undertryck skulle fungera hos mig med, men icke.
Har provat flera gånger. Sur skorstenslukt direkt.
Slutligen har jag dels frågat vetilationsteknikern vid OVK just detta med övertyck och ev fuktproblem och dels även en besiktingsman (ej anticimex) och båda sa att iom öppenspis och litet (2-4L/s ) övertryck påverkar inte just pga öppnaspisen. Har ingen anledning att misstro dem.
Håller dock med om att undertyck är bäst om man kan ha det.
Ok... Jag tror dig .
Kan bero på hur hög skorstenen är.
Här strax under 8 meter.
Isokern modulskorsten. Inner och ytter "rör" med bara luft emellan.
Tror materialet är granulat av vulkansten. Väldigt lätt. Monterade själv. Besiktat innan eldning.
Spjället längst ned är vanligtvis helt stängt hela tiden, öppnas bara när jag vill brassa på.
Vill ju inte elda upp goa värmen.
I förra huset byggt 1920 stod köksspisen på köksgolvet. Alltså eldade upp den svala luften intill golvet... Smart tänkt.
Kan bero på hur hög skorstenen är.
Här strax under 8 meter.
Isokern modulskorsten. Inner och ytter "rör" med bara luft emellan.
Tror materialet är granulat av vulkansten. Väldigt lätt. Monterade själv. Besiktat innan eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spjället längst ned är vanligtvis helt stängt hela tiden, öppnas bara när jag vill brassa på.
Vill ju inte elda upp goa värmen.
I förra huset byggt 1920 stod köksspisen på köksgolvet. Alltså eldade upp den svala luften intill golvet... Smart tänkt.
Redigerat:
Ah skorstenshöjden kan det mycket väl vara som gör det.H Hybro skrev:Ok... Jag tror dig .
Kan bero på hur hög skorstenen är.
Här strax under 8 meter.
Isokern modulskorsten. Inner och ytter "rör" med bara luft emellan.
Tror materialet är granulat av vulkansten. Väldigt lätt. Monterade själv. Besiktat innan eldning.
[bild]
Spjället längst ned är vanligtvis helt stängt hela tiden, öppnas bara när jag vill brassa på.
Vill ju inte elda upp goa värmen.
I förra huset byggt 1920 stod köksspisen på köksgolvet. Alltså eldade upp den svala luften intill golvet... Smart tänkt.
Både denna kåk och stugan hade förhållandevis korta skorstenar kring 4m bara
Kollade installationsanvisningen till min Heru 100 S EC.
Jo då, det går att få den att lämna upp till 30 grader varm luft. Som delvis kyls ned i de isolerade kanalerna.
M a o inte kostnadseffektivt.
Men då med värmeelementet på ca 1.2 kW inkopplat (vilket jag inte har).
Min avancerade gissning är att TS FTX har värmeelementet inkopplat.
Och då blir det dyrt! Typ 28 kWh per dygn. Slänger hällre in några vedkubbar i stället.
Troligen går det att koppla från i nån servicemeny om man vill. Fråga supporten om det inte framgår i bruksanvisningen. Mycket omfattande till mitt FTX.
Jo då, det går att få den att lämna upp till 30 grader varm luft. Som delvis kyls ned i de isolerade kanalerna.
M a o inte kostnadseffektivt.
Men då med värmeelementet på ca 1.2 kW inkopplat (vilket jag inte har).
Min avancerade gissning är att TS FTX har värmeelementet inkopplat.
Och då blir det dyrt! Typ 28 kWh per dygn. Slänger hällre in några vedkubbar i stället.
Troligen går det att koppla från i nån servicemeny om man vill. Fråga supporten om det inte framgår i bruksanvisningen. Mycket omfattande till mitt FTX.
Redigerat:
Nä TS har inte på värmeelementet i sin FTX (har en snarlik modell varvid jag kan hyffsat inställningarna på den ).H Hybro skrev:Kollade installationsanvisningen till min Heru 100 S EC.
Jo då, det går att få den att lämna upp till 30 grader varm luft. Som delvis kyls ned i de isolerade kanalerna.
M a o inte kostnadseffektivt.
Men då med värmeelementet på ca 1.2 kW inkopplat (vilket jag inte har).
Min avancerade gissning är att TS FTX har värmeelementet inkopplat.
Och då blir det dyrt! Typ 28 kWh per dygn. Slänger hällre in några vedkubbar i stället.
Troligen går det att koppla från i nån servicemeny om man vill. Fråga supporten om det inte framgår i bruksanvisningen. Mycket omfattande till mitt FTX.
Det ser du på en av bilderna där det står
"Additional heating
electric heating coil: 0%"
Det var därför jag frågade om "outdoor air compensation"
man kan i Flexit FTXn manipulera börvärdet vid fasta punkter(som man själv ställer in) för vinter och sommar
Iom att electric heating coil: 0%
så tror jag mer på outdoor air compensation är galet just nu
Ja det är mycket att sätta sig in i.
T ex Heru har vänster resp höger utförande för att anpassa till befintliga luftkanalers anslutning vid installation. Ändring i menyer krävs då också, annars blir det fel.
Skulle lite långsökt förklara fläktarnas varvtal med övertryck i bostaden som resultat, hög temperatur mm.
Ska bli spännande att se vad och vem som orsakar detta.
T ex Heru har vänster resp höger utförande för att anpassa till befintliga luftkanalers anslutning vid installation. Ändring i menyer krävs då också, annars blir det fel.
Skulle lite långsökt förklara fläktarnas varvtal med övertryck i bostaden som resultat, hög temperatur mm.
Ska bli spännande att se vad och vem som orsakar detta.
Redigerat:
Det har Flexit med ...H Hybro skrev:
så du tror att ev det skulle kunna vara felkopplat ?
Och ja det blir spännande


