7 674 läst ·
55 svar
8k läst
55 svar
Varför används inte solvärme i Sverige?
Svår fråga. Denna syd-solfångare jobbar tillsammans med ca lika stor men enklare på västertaket. De levererar värme ca 1500 h om året, jag räknar med medeleffekt vid drift på 1,5 kW, dvs 2250 kWh/år (320 kWh/m²) Viss överproduktion på högsommaren. Räknat så hamnar jag på 6400 kWh/m² på 20 år.F fribygg skrev:
Vad kostade fångarna när du köpte dem? Installationen?N Nils Larsson3 skrev:
Hitills per producerad kWh om ditt antagande om 6400kWh stämmer och du ser dem som avskrivna nu? (även om de fortfarande funkar fint)
Men har du mätt?N Nils Larsson3 skrev:
Hur mycket pengar sparar du på dem?
Vad kostade installationen?
Kostade inte så mycket för mig, jag sålde solfångare och tillbehör, egen installation. Jag måste ha egen erfarenhet vid kundkontakt. Inte så lönsamma ändå, vi har billig fjärrvärme på sommaren. Men snacket om räkna hem håller inte! Ett eget hus är inte lönsamt! För att vara torr och varm räcker ett tält med en kamin. Det kunda man "räkna hem". Inte många som vill bo lönsamt.F fribygg skrev:
Klart ett hus inte är lönsamt.N Nils Larsson3 skrev:Kostade inte så mycket för mig, jag sålde solfångare och tillbehör, egen installation. Jag måste ha egen erfarenhet vid kundkontakt. Inte så lönsamma ändå, vi har billig fjärrvärme på sommaren. Men snacket om räkna hem håller inte! Ett eget hus är inte lönsamt! För att vara torr och varm räcker ett tält med en kamin. Det kunda man "räkna hem". Inte många som vill bo lönsamt.
Men om man planerar göra en förändring i huset som är tänkt att spara energi, så är det ju ganska avgörande om installation och driftskostnad understiger prislappen på energin man sparat.
Vad kostade en installation för dina kunder för 20år sedan?
Kul att du delar med dig ändå.
N Nils Larsson3 skrev:
Många forummedlemmar har byggt eller köpt hus och blivit miljonärer ( i vissa fall mångmiljonärer) när livet sen ändrat sig och de har sålt sitt hus, i vissa fall gör man ju mer pengar netto på en smakfull husrenovering än på ett vanligt 7-16 jobb även om man tar med räntor och driftskostnader under tiden man äger kåken samt reavinstskatten efter försäljningen.Unikt namn skrev:
HejZevv skrev:
Intressant, vi har exakt samma förutsättningar. Vi har fjärrvärme, plus 4 st 2 kvm solfångare i söderläge med 1 kubik acktank, samt solceller för el i öst/västlig riktning. Men solfångarna är installerade av förra ägaren för länge sedan och kräver manuellt att man kopplar ur fjärrvärmen för att ersätta med solfångarna varje vår, så det har aldrig blivit att jag orkat sätta mig in i det. Men menar du att ni har det automatiserat så att fjärrvärmen toppar det solfångarna värmer upp? En sån lösning har jag länge funderat på. Kräver ju att det mesta sker med automatik för att bli hållbart.
nej får koppla till - från mellan systemen, men dem är ihopkopplade så jag kan shunta in soltanken för att ha en viss cirkulation under off seaseon, tänker mest då på legionella så det inte står stilla i tankar och rör.
Klicka här för att svara