F fribygg skrev:
Tror du de "fångat" 5000kWh användbar energi per installerad m2 hitills åt dig?
Svår fråga. Denna syd-solfångare jobbar tillsammans med ca lika stor men enklare på västertaket. De levererar värme ca 1500 h om året, jag räknar med medeleffekt vid drift på 1,5 kW, dvs 2250 kWh/år (320 kWh/m²) Viss överproduktion på högsommaren. Räknat så hamnar jag på 6400 kWh/m² på 20 år.
 
N Nils Larsson3 skrev:
Svår fråga. Denna syd-solfångare jobbar tillsammans med ca lika stor men enklare på västertaket. De levererar värme ca 1500 h om året, jag räknar med medeleffekt vid drift på 1,5 kW, dvs 2250 kWh/år (320 kWh/m²) Viss överproduktion på högsommaren. Räknat så hamnar jag på 6400 kWh/m² på 20 år.
Vad kostade fångarna när du köpte dem? Installationen?
Hitills per producerad kWh om ditt antagande om 6400kWh stämmer och du ser dem som avskrivna nu? (även om de fortfarande funkar fint)
 
tommib
N Nils Larsson3 skrev:
Svår fråga. Denna syd-solfångare jobbar tillsammans med ca lika stor men enklare på västertaket. De levererar värme ca 1500 h om året, jag räknar med medeleffekt vid drift på 1,5 kW, dvs 2250 kWh/år (320 kWh/m²) Viss överproduktion på högsommaren. Räknat så hamnar jag på 6400 kWh/m² på 20 år.
Men har du mätt?
Hur mycket pengar sparar du på dem?
Vad kostade installationen?
 
tommib tommib skrev:
Men har du mätt?
Hur mycket pengar sparar du på dem?
Vad kostade installationen?
Även om de sparar penningar när solen skiner måste de ju rimligtvis bära ränta och amortering även i den mörka vinternatten
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
Ja, det är ju just det jag undrar. Hur mycket pengar har de dragit in/sparat över sin livstid kontra kostnaden för dem? Det finns alltid en alternativkostnad.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad kostade fångarna när du köpte dem? Installationen?
Hitills per producerad kWh om ditt antagande om 6400kWh stämmer och du ser dem som avskrivna nu? (även om de fortfarande funkar fint)
Kostade inte så mycket för mig, jag sålde solfångare och tillbehör, egen installation. Jag måste ha egen erfarenhet vid kundkontakt. Inte så lönsamma ändå, vi har billig fjärrvärme på sommaren. Men snacket om räkna hem håller inte! Ett eget hus är inte lönsamt! För att vara torr och varm räcker ett tält med en kamin. Det kunda man "räkna hem". Inte många som vill bo lönsamt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Unikt namn
N Nils Larsson3 skrev:
Kostade inte så mycket för mig, jag sålde solfångare och tillbehör, egen installation. Jag måste ha egen erfarenhet vid kundkontakt. Inte så lönsamma ändå, vi har billig fjärrvärme på sommaren. Men snacket om räkna hem håller inte! Ett eget hus är inte lönsamt! För att vara torr och varm räcker ett tält med en kamin. Det kunda man "räkna hem". Inte många som vill bo lönsamt.
Klart ett hus inte är lönsamt.
Men om man planerar göra en förändring i huset som är tänkt att spara energi, så är det ju ganska avgörande om installation och driftskostnad understiger prislappen på energin man sparat.

Vad kostade en installation för dina kunder för 20år sedan?

Kul att du delar med dig ändå.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
N Nils Larsson3 skrev:
Kostade inte så mycket för mig, jag sålde solfångare och tillbehör, egen installation. Jag måste ha egen erfarenhet vid kundkontakt. Inte så lönsamma ändå, vi har billig fjärrvärme på sommaren.
Nå, vad har de kostat i rena pengar per kWh hittills?
 
N Nils Larsson3 skrev:
Ett eget hus är inte lönsamt!
Unikt namn Unikt namn skrev:
Klart ett hus inte är lönsamt.
Många forummedlemmar har byggt eller köpt hus och blivit miljonärer ( i vissa fall mångmiljonärer) när livet sen ändrat sig och de har sålt sitt hus, i vissa fall gör man ju mer pengar netto på en smakfull husrenovering än på ett vanligt 7-16 jobb även om man tar med räntor och driftskostnader under tiden man äger kåken samt reavinstskatten efter försäljningen.
 
F fribygg skrev:
Nå, vad har de kostat i rena pengar per kWh hittills?
Tyvärr kan jag inte svara på det, alldeles för många "om och men". Pengarna var som sagt inte min drivkraft.
 
Zevv Zevv skrev:
Intressant, vi har exakt samma förutsättningar. Vi har fjärrvärme, plus 4 st 2 kvm solfångare i söderläge med 1 kubik acktank, samt solceller för el i öst/västlig riktning. Men solfångarna är installerade av förra ägaren för länge sedan och kräver manuellt att man kopplar ur fjärrvärmen för att ersätta med solfångarna varje vår, så det har aldrig blivit att jag orkat sätta mig in i det. Men menar du att ni har det automatiserat så att fjärrvärmen toppar det solfångarna värmer upp? En sån lösning har jag länge funderat på. Kräver ju att det mesta sker med automatik för att bli hållbart.
Hej

nej får koppla till - från mellan systemen, men dem är ihopkopplade så jag kan shunta in soltanken för att ha en viss cirkulation under off seaseon, tänker mest då på legionella så det inte står stilla i tankar och rör.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.