7 674 läst ·
55 svar
8k läst
55 svar
Varför används inte solvärme i Sverige?
Då är det säkert ett vettigt system. Se bara till att underhålla det ordentligt. För det kostar att skaffa/byta och installera.R ROTst skrev:
För de som bor i södern på vintern (=svenska regnperioden) och i Sverige på sommaren blir det svårare att räkna hem. Istället blir solceller och elektrisk VVB mer ekonomiskt. Finessen med den lösningen är att den tjänar pengar hela året oavsett om man bor i huset och oavsett om man använder varmvatten eller inte.
Rent generellt är det såklart en lysande energibesparing att bo i södern på vintern och slippa behöva köra AC och i Sverige på sommaren och slippa värma huset. Ju högre elpris ju bättre besparing.
I Sverige har vi ju traditionellt sett alltid ett värmesystem i huset med någorlunda hög effekt. Då är det enklare att värma tappvatten med det istället för att installera ytterligare ett system.tommib skrev:
Aha, ok.
Då är väl förklaringen att de skulle fungera skitdåligt här en icke obetylig del av året och riskera sönderfrysning en lite mindre del av året. Man behöver då ändå en annan lösning för sitt tappvatten som klarar större volymer, inte bara putta på lite med en elpatron när det är mulet.
Det är helt enkelt bättre att satsa på en värmepump direkt och strunta i dessa solfångare som mest ökar komplexiteten i systemet. Med undantag för vissa specifika användningsfall, t.ex. pool eller ett sommarställe där man bara är på den varma delen av året (och kommer ihåg att tappa ur systemet när man vinterställer det).
När jag räknade på detta var det, när man har bvp med VV, mer lönsamt att driva den med solceller än att värma vattnet direkt med sol. Med tanke på COP på pumpen är det svårt att konkurrera med, särskilt till pooler och liknande som kräver förhållandevis svalt vatten som gör att pumpen levererar typ x4 mot den energi man stoppar i den..
Jag har en soltank på 500L i källaren, på taket 3 paneler om 2.2 kvm st laddade med 50% röd glykol, ingår även ett styrsystem med cirkulationspump.
Har varmvatten från Mars / April - Sep / Okt beroende på sol så klart, tanken har även en 3K el patron som jag kan stödja systemet med om det är dåligt med sol under 3-4 dagar, vi är 2 pers i hushållet .
Har räknat på det här tidigare och spar in runt 2-2.5 Kwh om året mot att låta fjärrvärmen köra varmvattnet, systemet i sig är hemmapulat och styrsystem med tank - paneler fick jag av svärfar så har inte lagt ut många kronor.
På taket finns solceller 18 paneler samt dem här 3 termiska, har ingen el vattenvärmare så ja det fungerar bra, kan även köra ut vattnet från soltanken på radiatorerna men det ger ingen värme direkt så, mera om man måste dumpa värme på sommaren, under juni juli så är det inte helt ovanligt att systemet slår i taket på 120C i panelerna och då måste man vara mycket uppmärksam så man inte bränner sig, plasten har smält bort runt prisolrören 15mm.
Har varmvatten från Mars / April - Sep / Okt beroende på sol så klart, tanken har även en 3K el patron som jag kan stödja systemet med om det är dåligt med sol under 3-4 dagar, vi är 2 pers i hushållet .
Har räknat på det här tidigare och spar in runt 2-2.5 Kwh om året mot att låta fjärrvärmen köra varmvattnet, systemet i sig är hemmapulat och styrsystem med tank - paneler fick jag av svärfar så har inte lagt ut många kronor.
På taket finns solceller 18 paneler samt dem här 3 termiska, har ingen el vattenvärmare så ja det fungerar bra, kan även köra ut vattnet från soltanken på radiatorerna men det ger ingen värme direkt så, mera om man måste dumpa värme på sommaren, under juni juli så är det inte helt ovanligt att systemet slår i taket på 120C i panelerna och då måste man vara mycket uppmärksam så man inte bränner sig, plasten har smält bort runt prisolrören 15mm.
Jo, jag gissade det.. Du verkar ju ha fått din anläggning mer eller mindre gratis, men i vanliga fall ska man ju betala för tank, solpaneler och tillhörande prylar. Säg att det är en investering på 20-30 000;- som ska spara in ett par tusen kWh under den tid på året elen är som billigast. Återbetalningstiden blir i bästa fall 10-15 år om allt fungerar som det ska. Troligen har man gått plus-minus noll när den tekniska livslängden är slut.
Absolut, hade ju aldrig gjort en sån här investering idag, systemet har nog rullat i en 15 år problemfritt och inte mycket underhåll bara bytt glykol och lite rör när jag fick flytta panelerna när solcellerna skulle upp.useless skrev:
Jo, jag gissade det.. Du verkar ju ha fått din anläggning mer eller mindre gratis, men i vanliga fall ska man ju betala för tank, solpaneler och tillhörande prylar. Säg att det är en investering på 20-30 000;- som ska spara in ett par tusen kWh under den tid på året elen är som billigast. Återbetalningstiden blir i bästa fall 10-15 år om allt fungerar som det ska. Troligen har man gått plus-minus noll när den tekniska livslängden är slut.
El och vatten är generellt ordentligt dyrt i södra Portugal. Trots att det är en varm region så spenderar vi betydligt fler Wh för värme på vintern än för kyla på sommaren. Endast sovrummet får AC kontinuerligt. Övriga utrymmen är oftast behagliga med öppet och havsbris.O skrev:
Då är det säkert ett vettigt system. Se bara till att underhålla det ordentligt. För det kostar att skaffa/byta och installera.
För de som bor i södern på vintern (=svenska regnperioden) och i Sverige på sommaren blir det svårare att räkna hem. Istället blir solceller och elektrisk VVB mer ekonomiskt. Finessen med den lösningen är att den tjänar pengar hela året oavsett om man bor i huset och oavsett om man använder varmvatten eller inte.
Rent generellt är det såklart en lysande energibesparing att bo i södern på vintern och slippa behöva köra AC och i Sverige på sommaren och slippa värma huset. Ju högre elpris ju bättre besparing.
Solen och solvärme stöder bra och våra elräkningar är helt dominerade av fasta avgifter och effektavgifter.
Intressant, vi har exakt samma förutsättningar. Vi har fjärrvärme, plus 4 st 2 kvm solfångare i söderläge med 1 kubik acktank, samt solceller för el i öst/västlig riktning. Men solfångarna är installerade av förra ägaren för länge sedan och kräver manuellt att man kopplar ur fjärrvärmen för att ersätta med solfångarna varje vår, så det har aldrig blivit att jag orkat sätta mig in i det. Men menar du att ni har det automatiserat så att fjärrvärmen toppar det solfångarna värmer upp? En sån lösning har jag länge funderat på. Kräver ju att det mesta sker med automatik för att bli hållbart.M Mats Ahlgren skrev:Jag har en soltank på 500L i källaren, på taket 3 paneler om 2.2 kvm st laddade med 50% röd glykol, ingår även ett styrsystem med cirkulationspump.
Har varmvatten från Mars / April - Sep / Okt beroende på sol så klart, tanken har även en 3K el patron som jag kan stödja systemet med om det är dåligt med sol under 3-4 dagar, vi är 2 pers i hushållet .
Har räknat på det här tidigare och spar in runt 2-2.5 Kwh om året mot att låta fjärrvärmen köra varmvattnet, systemet i sig är hemmapulat och styrsystem med tank - paneler fick jag av svärfar så har inte lagt ut många kronor.
På taket finns solceller 18 paneler samt dem här 3 termiska, har ingen el vattenvärmare så ja det fungerar bra, kan även köra ut vattnet från soltanken på radiatorerna men det ger ingen värme direkt så, mera om man måste dumpa värme på sommaren, under juni juli så är det inte helt ovanligt att systemet slår i taket på 120C i panelerna och då måste man vara mycket uppmärksam så man inte bränner sig, plasten har smält bort runt prisolrören 15mm.
Min solfångare ger värme 1/1 till 31/12 vid solsken. Nästan lodrät i syd.Unikt namn skrev:
Solfångare LESOL 5 AR ger enl Solar Keymark 516 kWh/år m² vid 50° driftmedeltemperatur (säg värmning 45 till 55 °). Ca 30% under okt-april, se bilaga. Men den förlänger också eldningsfria säsongen i båda ändar. Tyvärr är tillverkningen nedlagd men kan finnas begagnad. Min firar 20-årsjubileum i år, ingen "degradering" hittills.F fribygg skrev:
Tror du de "fångat" 5000kWh användbar energi per installerad m2 hitills åt dig?N Nils Larsson3 skrev:Solfångare LESOL 5 AR ger enl Solar Keymark 516 kWh/år m² vid 50° driftmedeltemperatur (säg värmning 45 till 55 °). Ca 30% under okt-april, se bilaga. Men den förlänger också eldningsfria säsongen i båda ändar. Tyvärr är tillverkningen nedlagd men kan finnas begagnad. Min firar 20-årsjubileum i år, ingen "degradering" hittills.
