Jag köpte 2 st, (4 m2), paneler när jag köpte värmepumpen för något 10-tal år sen... Men då är de dockade mot samma acktank som värmepumpen och inte någon sån fristående med tank på taket! Att ha tanken ute i Sverige känns som en given förlustaffär även om produktionen blir rätt bra med solen.

Investeringen landade på nöjeskontot och varmvattnet är gratis typ 5 månader per år, så jag är helt nöjd! Men då gjorde jag installationen själv, annars är det nog svårare att räkna hem snabbt.

Annars tenderar väl värmepumpar (eller bergvärme) också att vara utan acktank, vilket gör att det tillkommer massa mer saker än bara några paneler på taket!
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Min killgissning blir att vi på dessa breddgrader inte har gynnsamma förhållanden för tekniken?

I enklare form används ju tekniken som poolvärmare i viss mån?

Sen spelar det ju säkert in att vid perioden på året när förhållandena är skapligt gynnsamma så är behovet av värme lågt och elen så billig att det det är mer fördelaktigt att köra värmepump?
 
  • Gilla
Swebygg
  • Laddar…
Unikt namn
Med hus som drar 15MW per år så börjar väl de flesta i den änden när det kommer till energioptimering.
Om du optimerat dig förbi LLVPs till BVP/FLVP/LVVP så kommer ju den pumpen fixa varmvatten utöver värme.

Men det vore ju kul att veta hur många dagar på årer en sån där funkar i Sverige.
 
tommib tommib skrev:
Man har glykol i dem, precis som bilen. Ja, det kräver normalt vvx mot uppvärmningen i huset i övrigt. Det installeras vanligen som någon form av acctankslösning här.
Jo, men då är det ju en "vanlig" solfångarlösning med allt vad det innebär. Jag tänkte mer på produkter för tappvatten med inbyggd buffert som TS visade som är vaniga på sydligare breddgrader.
Jag antar att det är det ursprungsfrågan handla om?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Svaret är ju enkelt, olika produkter fungerar bra eller dåligt utifrån gällande förutsättningar var man bor.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
tommib
useless useless skrev:
Jo, men då är det ju en "vanlig" solfångarlösning med allt vad det innebär. Jag tänkte mer på produkter för tappvatten med inbyggd buffert som TS visade som är vaniga på sydligare breddgrader.
Jag antar att det är det ursprungsfrågan handla om?
Aha, ok.

Då är väl förklaringen att de skulle fungera skitdåligt här en icke obetylig del av året och riskera sönderfrysning en lite mindre del av året. Man behöver då ändå en annan lösning för sitt tappvatten som klarar större volymer, inte bara putta på lite med en elpatron när det är mulet.

Det är helt enkelt bättre att satsa på en värmepump direkt och strunta i dessa solfångare som mest ökar komplexiteten i systemet. Med undantag för vissa specifika användningsfall, t.ex. pool eller ett sommarställe där man bara är på den varma delen av året (och kommer ihåg att tappa ur systemet när man vinterställer det).
 
Solfångare till pool gör väldigt liten nytta. När det är soligt så värmer solen poolens vatten direkt. Ett bra överdrag eller pooltak behövs alltid för att behålla energin i poolvattnet. En extra solfångare kan höja vattentemperaturen något när solen skiner. Behovet av extra värme till poolen är störst när solen inte ger något signifikant bidrag vilket under vissa somrar i vårt klimat är större delen av sommaren. Det enda som då fungerar är tillsatsvärme från en dedikerad poolvärmepump, bergvärme/jordvärme eller elpatron. Det sista är ovanligt med dagens elpriser.
 
I alla dessa diskussioner är det bra bakgrundsvetande att solstrålning når som max 1 kW per kvadratmeter solfångare, oftast mindre pga sneda vinklar.
Så om solen en fin vinterdag skiner 2-3 timmar på en solfångare kan den absorberar värme motsvarande 2 kWh.
 
Suvi5700
R ROTst skrev:
En sådan här sitter på taket på vårt hus i Portugal. Den håller i 25-30 år och ger oss helt gratis varmvatten 330 dagar per år. Smart konstruktion som inte ens behöver någon cirkulationspump. Vi slår på elpatronen när det varit mulet två dagar i rad.

Visst är det sämre effekt i Sverige, men ändå.
För att i Sverige har vi inte så många soltimmar. Särskilt inte när vi behöver den mest.
 
  • Gilla
SBeaver
  • Laddar…
R ROTst skrev:
En sådan här sitter på taket på vårt hus i Portugal. Den håller i 25-30 år och ger oss helt gratis varmvatten 330 dagar per år. Smart konstruktion som inte ens behöver någon cirkulationspump. Vi slår på elpatronen när det varit mulet två dagar i rad.

Visst är det sämre effekt i Sverige, men ändå.
 
Nu för tiden sätter man solceller
Då är man inte låst till varmvatten !
 
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
I alla dessa diskussioner är det bra bakgrundsvetande att solstrålning når som max 1 kW per kvadratmeter solfångare, oftast mindre pga sneda vinklar.
Så om solen en fin vinterdag skiner 2-3 timmar på en solfångare kan den absorberar värme motsvarande 2 kWh.
I bästa fall. Då har man också uppvärmningseffekten där ute, där den måste isoleras från omgivande luft medan solstrålningen fortfarande når vattnet. Det är helt enkelt en krånglig lösning som ska till med vacuumrör osv.

R Remoterman skrev:
Nu för tiden sätter man solceller
Då är man inte låst till varmvatten !
Att tillverka varmvatten med el från solceller är otroligt ineffektivt. Är det varmvatten man vill ha är faktiskt solfångaren en bättre idé.
 
  • Gilla
Niclas H
  • Laddar…
O O skrev:
Använder ni huset hela året?
Om man har hus i sydeuropa kan det vara en bra lösning.
Ju fler dagar per år som huset används ju bättre blir en sådan här lösning ekonomiskt.

I och med att sol-el-paneler blivit allt billigare och att man kan sälja sin egenproducerade el kan det vara bättre ekonomi i solpaneler. Det blir vanligare att man byter till solel när solvattenvärmare behöver bytas ut. Alltså solpaneler som producerar el i kombination med en vanlig elektrisk varmvattenberedare (som kan placeras på ett mer vvs-servicevänligt ställe än taket).
Ju färre dagar per år som huset används ju bättre blir en sol-el- lösning ekonomiskt.
Jadå, vi bor där året runt.
Vi har även paneler för solen som tar hand om elbil, poolpump och golvvärmen på vintern. Men varmvatten är mycket mer ekonomiskt med detta direktverkande, passiva solvärmesystem.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
tommib
Nere vid medelhavet är solenergi, både i form av solvärmefångare och solceller lite av en no-brainer. Där betalar sig investeringen sannolikt väldigt snabbt och man har max produktion när man behöver den för AC.

Hur gör ni för att hantera risken för legionella i systemet?
 
tommib tommib skrev:
Nere vid medelhavet är solenergi, både i form av solvärmefångare och solceller lite av en no-brainer. Där betalar sig investeringen sannolikt väldigt snabbt och man har max produktion när man behöver den för AC.

Hur gör ni för att hantera risken för legionella i systemet?
Bra fråga med Legionellan. Vattnet blir väldigt varmt, skållhett helt enkelt. Perioderna med molnigt väder skulle ju kunna ställa till det men vi behöver varmvatten så vi slår på elpatronen efter två dagar när det inte är varmt nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.