En sådan här sitter på taket på vårt hus i Portugal. Den håller i 25-30 år och ger oss helt gratis varmvatten 330 dagar per år. Smart konstruktion som inte ens behöver någon cirkulationspump. Vi slår på elpatronen när det varit mulet två dagar i rad.

Visst är det sämre effekt i Sverige, men ändå.

• Solvärmesystem på tak med Solahart-paneler, hållbart i 25-30 år, producerar varmvatten utan cirkulationspump, används i Portugal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Solvärme används i Sverige också. Jag tror att det var vanligare för några år sedan innan det blev mer fokus på solceller för att ge el i stället. Systemet du visar, hur klarar det frost? Jag tror att systemen behöver vara lite mer komplicerade här för att inte frysa sönder under långa mulna perioder på vintern.

• Gilla
MechaniX
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Solvärme används i Sverige också. Jag tror att det var vanligare för några år sedan innan det blev mer fokus på solceller för att ge el i stället. Systemet du visar, hur klarar det frost? Jag tror att systemen behöver vara lite mer komplicerade här för att inte frysa sönder under långa mulna perioder på vintern.
Där vi bor blir det faktiskt aldrig frost, men det är ovanligt för Portugal. Dessa anläggningar finns på majoriteten av alla hus på hela Iberiska halvön och många höglänta områden får regelbundet -10 grader på vintern.

Vad jag minns från när det talades mer om det för några år sedan ansågs det av många att besparingen är så liten att det tar väldigt många år att spara in vad anläggningen kostade i inköp. Det krävs ju lite mer för att frostsäkra en anläggning i Sverige än i södra Europa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror det finns två orsaker:
1. Det är konstigt och vi tror inte på sol.
2. Elen är för billig i Sverige.

Åren just före solceller komme på bred front i Sverige fanns det ett antal företag som sålde dels sådana och dels solvärme produkter.
Idag finns de inte kvar. Det finns nån enstaka som säljer solvärmepaneler.
Så då blir det entusiaster som måste privatimportera och tröskeln blir högre.

C
Det är nog inte helt ovanligt ändå, just för att ge varmvatten utanför eldningssäsongen för de som eldar (ved, pellets eller flis). Men det är ju en begränsad skara.

• Gilla
Dublin och 4 till
  • Laddar…
De har väl varit vanliga till pooler? Då är det rätt säsong för sol. Vintern i Sverige är ganska usel för solvärme då det krävs tillgång till sol och att värma upp ett flytande medium från minusgrader kräver längre period av den varan.
Luftsolvärmare finns det ett antal men oftast (?) som ventilation och stödvärme till fritidhus/uthus.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K
M MrDizzy skrev:
Åren just före solceller komme på bred front i Sverige fanns det ett antal företag som sålde dels sådana och dels solvärme produkter.
Idag finns de inte kvar. Det finns nån enstaka som säljer solvärmepaneler.
Så då blir det entusiaster som måste privatimportera och tröskeln blir högre.
Aldrig hört talas om "solvärmepaneler", men läste om solfångare när solceller var något man bara hade på miniräknaren och rymdsonder. Är det inte samma sak?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Aldrig hört talas om "solvärmepaneler", men läste om solfångare när solceller var något man bara hade på miniräknaren och rymdsonder. Är det inte samma sak?
Jepp samma sak

• Gilla
Aser
  • Laddar…
R ROTst skrev:
Där vi bor blir det faktiskt aldrig frost, men det är ovanligt för Portugal. Dessa anläggningar finns på majoriteten av alla hus på hela Iberiska halvön och många höglänta områden får regelbundet -10 grader på vintern.
Hur förhindrar man att de fryser om det är minusgrader och mulet flera dygn i sträck?

tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror det finns två orsaker:
1. Det är konstigt och vi tror inte på sol.
2. Elen är för billig i Sverige.
Jag tror du har fel.

Det är inte konstigt som sådant men som många andra påpekat så blir totalverkningsgraden sett över ett år mycket sämre i Sverige än i Portugal. Kalkylen går inte ihop på ett vettigt sätt oavsett vad man tror på. Jag tror också att vi i Sverige är mycket mer känsliga för utseendet på våra hus. Nere på kontinenten tycker jag ofta att man ser saker som är rent anskrämliga men säkert mycket praktiska. Här uppe är det ovanligare. Vi gillar ett rent utseende på husen, inte massa rör, paneler, tankar och annat som plottrar ner. Det gör, tror jag, att det är svårt att sälja in sådana där lösningar i Sverige.

Att elen skulle vara för billig är dumheter. Det är bland annat att den är så billig som vi inte värmer våra hus med olja, gas, koks och annat skit som man i stor utsträckning gör på kontinenten. Om något så borde man dra upp priset på fossilt nere på kontinenten rejält så att det svider att elda sånt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
useless useless skrev:
Hur förhindrar man att de fryser om det är minusgrader och mulet flera dygn i sträck?
Man har glykol i dem, precis som bilen. Ja, det kräver normalt vvx mot uppvärmningen i huset i övrigt. Det installeras vanligen som någon form av acctankslösning här.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man har glykol i dem, precis som bilen. Ja, det kräver normalt vvx mot uppvärmningen i huset i övrigt. Det installeras vanligen som någon form av acctankslösning här.
Ytterligare an anledning till att de finns i mindre mängd här.
Komplexiteten och kostnaden för en vettig lösning ökar

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
R ROTst skrev:
En sådan här sitter på taket på vårt hus i Portugal. Den håller i 25-30 år och ger oss helt gratis varmvatten 330 dagar per år. Smart konstruktion som inte ens behöver någon cirkulationspump. Vi slår på elpatronen när det varit mulet två dagar i rad.
Använder ni huset hela året?
Om man har hus i sydeuropa kan det vara en bra lösning.
Ju fler dagar per år som huset används ju bättre blir en sådan här lösning ekonomiskt.

I och med att sol-el-paneler blivit allt billigare och att man kan sälja sin egenproducerade el kan det vara bättre ekonomi i solpaneler. Det blir vanligare att man byter till solel när solvattenvärmare behöver bytas ut. Alltså solpaneler som producerar el i kombination med en vanlig elektrisk varmvattenberedare (som kan placeras på ett mer vvs-servicevänligt ställe än taket).
Ju färre dagar per år som huset används ju bättre blir en sol-el- lösning ekonomiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.