21 859 läst ·
93 svar
22k läst
93 svar
Var går gränsen för fackmässighet vad gäller läggning av papptak?
Absolut. Men hur gör man med x antal fuktskador som hänt när de bytte taket för att deras presenning inte höll tätt? Ja, här är fler fel att ta upp, men nu valde jag att hålla mig till yttertaket i själva forumkategorin för tråden "Tak och vind".. så jag bygger mitt case inför samtal med E. Allt ska med, så det inte blir duttar här och där tänker jag.H Hybro skrev:
svetsa? vi kalla det bränna när jag jobba med det och det finns takpapp som har klister med som man inte använder brännare tillRickard. skrev:
För papptak finns det vad jag vet i alla fall ingen tydlig gränsdragning vad som estetiskt är acceptabelt, det finns alltså ingen tydlig tolerans som t ex plattsättare eller målare har.
För mig likt dom flesta andra här är det helt uppenbart att detta är utanför tolleranserna och inte är fackmässigt men rimligt med kortskarvar och några av dom mindre vecken skulle jag vilja påstå man kan få leva med men det är inte baserat på något konkret. Tätskiktsgarantier kräver vissa åtgärder mot veckbildning som inte tagits här men det är inte säkert att det är aktuellt för ditt tak men kanske kan användas för att styrka att det inte är fackmässigt.
Jag tycker det ser ut som att dom här pappläggarna aldrig gjort branta tak förrut, det är en helt annan grej än platta och man måste tänka och göra annorlunda för att få det bra men det går.
Att Maria blandar ihop amerikanska shingeltak och svetsade nordiska papptak kan du strunta i.
I did something similar once, but the truth is, I'm not Swedish.M maria01 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fy fan din stackare, det där ser ut som fan, inget proffs som gjort detta, vilket lapptäcke, anlita en besiktningsman, värt vart enda krona. Hoppas du inte har betalat för detta, betala inte innan det är besiktat. Hängrenban är ju åt helvete den med och varför vit hängrenna å inte svart som taket.Beckysen skrev:
Hur ser det ut på vinden, en avfuktare måste in, det kan bli mögel, vänta inte med det, det får firman stå för .Beckysen skrev:
Absolut. Men hur gör man med x antal fuktskador som hänt när de bytte taket för att deras presenning inte höll tätt? Ja, här är fler fel att ta upp, men nu valde jag att hålla mig till yttertaket i själva forumkategorin för tråden "Tak och vind".. så jag bygger mitt case inför samtal med E. Allt ska med, så det inte blir duttar här och där tänker jag.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
En fundering som det måste tas hänsyn till är att ts skriver att det är ett år sedan arbetet utfördes och det redan då fanns funderingar kring utförandet.
"För snart ett år sedan.. jag tänkte att bubblorna kanske skulle lägga sig lite.. vilket de också har, det var mer när det var nylagt.. helt anskrämligt."
Men resten av arbetet var ju redan då helt synligt, så det är inget dolt fel som senare uppdagats!
Hur är avtal/offert skriven utifrån.
"Avtalat var byte av tak eftersom det hade uppnått sin tekniska livslängd + börjat läcka, samt tillbyggnad. Det beställdes konstruktionshandlingar från konstruktör av beställare, och på ett möte med entreprenören diskuterades- och bestämdes material för taket, som sedan offererades. Beställning gjordes utifrån offerten."
Det viktigaste är att kunna påvisa vad som beställts och avtalats. Att jag återkommer till det är för att det också anges att det skulle vara en lösning inför försäljning och att det fanns i beräkningen att taket behövde bytas.
"Papptak var valt ur ekonomisk aspekt (mormor bor inte i sitt hus längre och de hade fått en vattenläcka genom gamla taket, så det renoverades för senare försäljning).. de nya ägarna sen kommer säkerligen göra en helrenovering ändå."
"För snart ett år sedan.. jag tänkte att bubblorna kanske skulle lägga sig lite.. vilket de också har, det var mer när det var nylagt.. helt anskrämligt."
Men resten av arbetet var ju redan då helt synligt, så det är inget dolt fel som senare uppdagats!
"Avtalat var byte av tak eftersom det hade uppnått sin tekniska livslängd + börjat läcka, samt tillbyggnad. Det beställdes konstruktionshandlingar från konstruktör av beställare, och på ett möte med entreprenören diskuterades- och bestämdes material för taket, som sedan offererades. Beställning gjordes utifrån offerten."
Det viktigaste är att kunna påvisa vad som beställts och avtalats. Att jag återkommer till det är för att det också anges att det skulle vara en lösning inför försäljning och att det fanns i beräkningen att taket behövde bytas.
"Papptak var valt ur ekonomisk aspekt (mormor bor inte i sitt hus längre och de hade fått en vattenläcka genom gamla taket, så det renoverades för senare försäljning).. de nya ägarna sen kommer säkerligen göra en helrenovering ändå."
Redigerat:
Huset består av en gammal del (delen till vänster om utbyggnaden), där är det kallställda kattvindar och dem har jag krupit runt i - helt torra. Den nyare delen är öppet upp till nock och ingen kattvind - inga spår av läckage i nedanvåning.. så det har torkat ur av sig själv.T Tove L skrev:
Ja nåt dolt fel är det inte tal om alls - allt är okulärt så det är ju själva utförandet som jag drar i här. Anledningen att jag går in i det nu är för att min mamma inte klarar ut det att driva det med E. (Vi har ingen tajt relation och har varit oense om hur denna renovering skulle göras), men såhär kan det ju inte se ut, hon har ju trots allt beställt ett nytt tak och jag tänkte hjälpa till vad som går.A AndersS skrev:En fundering som det måste tas hänsyn till är att ts skriver att det är ett år sedan arbetet utfördes och det redan då fanns funderingar kring utförandet.
Grunden med renoveringen var takläckan mellan huvudbyggnad och tillbyggnad, men i diskussionen på byggmötet (där jag var med) bestämdes det att pannorna på taket ska bytas i sin helhet (behålla råspont om den är torr) och nytt upp - i det här fallet takpapp å inte pannor som det var innan.
Där är lite mer än taket tyvärr.. t ex skulle de göra om lite av murningen på utsidan ovanför ytterdörren mot trädgården.. men istället för att göra det professionellt så bankade de in mursten så att innerväggen gick sönder inåt.. å inte ser det speciellt snyggt ut på utsidan heller.H Hybro skrev:
Ta inte illa upp, jag agerar lite av motpart.Beckysen skrev:
Ja nåt dolt fel är det inte tal om alls - allt är okulärt så det är ju själva utförandet som jag drar i här. Anledningen att jag går in i det nu är för att min mamma inte klarar ut det att driva det med E. (Vi har ingen tajt relation och har varit oense om hur denna renovering skulle göras), men såhär kan det ju inte se ut, hon har ju trots allt beställt ett nytt tak och jag tänkte hjälpa till vad som går.
Grunden med renoveringen var takläckan mellan huvudbyggnad och tillbyggnad, men i diskussionen på byggmötet (där jag var med) bestämdes det att pannorna på taket ska bytas i sin helhet (behålla råspont om den är torr) och nytt upp - i det här fallet takpapp å inte pannor som det var innan.
Du kommer in ett senare skede utifrån vad jag kan läsa, hur många möten har varit med företaget och vem är beställare/byggherre. Byggfirman har en annan åsikt utifrån texten jag citerar, vad är deras åsikt som din mor inte kan bemöta? Det finns ingen risk att din mor har accepterat något du inte känner till, kanske inte vill berätta eller inte förstått?
Det är det här som är viktigast om ni vill ta det vidare, vad har offererats/avtalats hur kan det påvisas?
Och utifrån den delen kan man sedan ta det vidare ur byggteknisk nivå om något "ska" åtgärdas.
Mitt råd är att inte gräva vidare i dessa detaljer utan fokusera på det jag skrev i tråden tidigare.Beckysen skrev:
Det ser i mina ögon ut som att det kan vara lagt vid fel årstid och blivit vågigt för detta, jag har fått ett tak omlagt av denna orsaken, förra ägaren hade anlitat ett gäng inkompetenta polacker för diverse arbete och det mesta har jag gjort om nu.Beckysen skrev:
Hej!
Min mormors hur har blivit renoverat av en välrenommerad firma.. men jag tycker att finishen på hur papptaket är lagt är tveksamt utfört fackmannamässigt. Det känns som att man tagit tillvara på varenda liten stuvbit för att rullarna skulle räcka... vad säger ni som kan detta hantverk? Jag lyfte det lite lätt med ägaren till firman som svarade lite dröjande "ja jag har inte lagt tak på 20 år så jag vet inte riktigt..".
Jag är alltså nyfiken på vad man kan förvänta sig av en utförandeentreprenad som är kontrakterad för uppdraget - och har ett gäng år i branschen. Ska det se ut såhär?
(detta är alltså ytpapp med underlagspapp under - inga pannor ska på).
Att man använder småbitar kan vad jag har fått höra bero på att det är det billigaste sättet för personalen att kunna lägga undan papp för sina egna svartjobb, sant eller inte det vet jag inte.