21 859 läst ·
93 svar
22k läst
93 svar
Var går gränsen för fackmässighet vad gäller läggning av papptak?
Hej!
Min mormors hur har blivit renoverat av en välrenommerad firma.. men jag tycker att finishen på hur papptaket är lagt är tveksamt utfört fackmannamässigt. Det känns som att man tagit tillvara på varenda liten stuvbit för att rullarna skulle räcka... vad säger ni som kan detta hantverk? Jag lyfte det lite lätt med ägaren till firman som svarade lite dröjande "ja jag har inte lagt tak på 20 år så jag vet inte riktigt..".
Jag är alltså nyfiken på vad man kan förvänta sig av en utförandeentreprenad som är kontrakterad för uppdraget - och har ett gäng år i branschen. Ska det se ut såhär?
(detta är alltså ytpapp med underlagspapp under - inga pannor ska på).
Min mormors hur har blivit renoverat av en välrenommerad firma.. men jag tycker att finishen på hur papptaket är lagt är tveksamt utfört fackmannamässigt. Det känns som att man tagit tillvara på varenda liten stuvbit för att rullarna skulle räcka... vad säger ni som kan detta hantverk? Jag lyfte det lite lätt med ägaren till firman som svarade lite dröjande "ja jag har inte lagt tak på 20 år så jag vet inte riktigt..".
Jag är alltså nyfiken på vad man kan förvänta sig av en utförandeentreprenad som är kontrakterad för uppdraget - och har ett gäng år i branschen. Ska det se ut såhär?
(detta är alltså ytpapp med underlagspapp under - inga pannor ska på).
Jag är inte kunnig inom detta man har papptak på mitt hus och har själv lagt det på ett förråd.
Jag antar att de lagt den nya pappen på den befintliga? Då kommer det garanterat bli bubblig yta. Blir bättre yta om de rensar bort allt gammalt och lägger det nya på råsponten.
Jag ställer mig mest frågande till papptak på denna typ av tak? Det är ett tak som är tänkt att synas och då vill man ha ett trevligt ytskick vilket är tegel eller plåt.
Papptak används primärt på låglutande tak och då ser man det inte på detta sätt.
Sedan kan man absolut ha åsikter om att det hade sett trevligare ut med hela längder över hela taket,, men blir ju mycket spill och en annan kostnad då.
Jag antar att de lagt den nya pappen på den befintliga? Då kommer det garanterat bli bubblig yta. Blir bättre yta om de rensar bort allt gammalt och lägger det nya på råsponten.
Jag ställer mig mest frågande till papptak på denna typ av tak? Det är ett tak som är tänkt att synas och då vill man ha ett trevligt ytskick vilket är tegel eller plåt.
Papptak används primärt på låglutande tak och då ser man det inte på detta sätt.
Sedan kan man absolut ha åsikter om att det hade sett trevligare ut med hela längder över hela taket,, men blir ju mycket spill och en annan kostnad då.
I'm concerned that the ventilation shafts were poorly finished. It appears the flashing was glued onto the sagging felt, including on the roof/ridge side, which could result in leaks. It also appears that triangular strips weren't used around the chimneys to prevent the felt from bending at sharp angles.This applies to both ventilation shafts. And I don't know how the roof ventilation was designed? It's not visible on the ridge. I hope it's in the gable walls. And regarding aesthetics: Horizontal joints at the top of chimneys/windows are standard. They also have to appear occasionally unless the customer explicitly states they'll pay extra for the entire length. But wavy felt is a disaster. It's likely that this was done by professionals from a sandbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror INTE de lagt ny ytpapp på gammal, utan de plockade ner ett gammalt betongtak, och under det fanns ett gammalt eternittak.. tyvärr har jag inte varit med i renoveringsprocessen, men oklart om det las papp under eternit när ursprungshuset byggdes 1943?Njingan skrev:
Jag är inte kunnig inom detta man har papptak på mitt hus och har själv lagt det på ett förråd.
Jag vet att papp valdes ur ekonomiskt perspektiv - men inte att det var beställt ett lapptäcke med bubblor. Man kan väl ändå förvänta sig att hantverkarna lägger det utefter fackmässig standard - också framförallt eftersom taket syns mycket pga vinkeln?
Mitt listtäckta papptak är nu 20 år gammalt. Våder som inte bryts av vid skorsten, ventilationshuv och takfönster är hela från nock till takfot. En hel del skarvar vid brott men dessa är "hela och rena". En meterstor reparation vid fönster gjordes för ett par år sedan och syns inte.
TS' tak ser taffligt ut. Skrämmande fusk till höger om skorsten! Jag skulle inte godkänt detta arbete.
TS' tak ser taffligt ut. Skrämmande fusk till höger om skorsten! Jag skulle inte godkänt detta arbete.
Thanks for your input!S sturnus skrev:I'm concerned that the ventilation shafts were poorly finished. It appears the flashing was glued onto the sagging felt, including on the roof/ridge side, which could result in leaks. It also appears that triangular strips weren't used around the chimneys to prevent the felt from bending at sharp angles.This applies to both ventilation shafts. And I don't know how the roof ventilation was designed? It's not visible on the ridge. I hope it's in the gable walls. And regarding aesthetics: Horizontal joints at the top of chimneys/windows are standard. They also have to appear occasionally unless the customer explicitly states they'll pay extra for the entire length. But wavy felt is a disaster. It's likely that this was done by professionals from a sandbox.
[bild]
I dont know about the roof ventilation
För snart ett år sedan.. jag tänkte att bubblorna kanske skulle lägga sig lite.. vilket de också har, det var mer när det var nylagt.. helt anskrämligt.nimhed skrev:
Redigerat:
Jag är endast glad amatör när det gäller att lägga papptak, har gjort det på nån friggebod och nått förråd vid sommarstugan.
När jag gjorde det åt mig själv så såg jag till att det blev "hela våder" överallt, tyckte det såg för "slaskigt" ut att skarva mitt på taket.
Det kan inte vara vanligt med papptak på ett tak med denna takvinkel där allt syns?
Det ser hur som helst för jä*la tråkigt o slafsigt ut enligt mig, jag skulle absolut inte vilja ha det så på mitt hus.
När jag gjorde det åt mig själv så såg jag till att det blev "hela våder" överallt, tyckte det såg för "slaskigt" ut att skarva mitt på taket.
Det kan inte vara vanligt med papptak på ett tak med denna takvinkel där allt syns?
Det ser hur som helst för jä*la tråkigt o slafsigt ut enligt mig, jag skulle absolut inte vilja ha det så på mitt hus.
Glöm ev. minusgrader, taket ser lika dj... ut oberoende av temperatur.
Och som ts även skrivit senare, taket har haft ett helt annat ytmaterial tidigare, senast betongpannor.
En seriös firma/hantverkare gör inte på detta sättet, även om kunden säger billigast möjliga, man tackar Nej om risken blir dåligt rykte för fuskjobb.
Och som ts även skrivit senare, taket har haft ett helt annat ytmaterial tidigare, senast betongpannor.
En seriös firma/hantverkare gör inte på detta sättet, även om kunden säger billigast möjliga, man tackar Nej om risken blir dåligt rykte för fuskjobb.
Papptak var valt ur ekonomisk aspekt (mormor bor inte i sitt hus längre och de hade fått en vattenläcka genom gamla taket, så det renoverades för senare försäljning).. de nya ägarna sen kommer säkerligen göra en helrenovering ändå. Men såklart var ju inte önskan ett sånt här tak. Och jag vet att det inte var sagt "spara alla bitar och lappa och laga ihop ett nytt papptak"....K Kasken skrev:Jag är endast glad amatör när det gäller att lägga papptak, har gjort det på nån friggebod och nått förråd vid sommarstugan.