K Kasken skrev:
Det kan inte vara vanligt med papptak på ett tak med denna takvinkel där allt syns?
Här i min by bör taken ligga i 38-45° (?) vinkel och vi är många som lägger listtäckta papptak (som tyvärr alls inte är speciellt billiga).

• Gilla
Beckysen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Glöm ev. minusgrader, taket ser lika dj... ut oberoende av temperatur.
Och som ts även skrivit senare, taket har haft ett helt annat ytmaterial tidigare, senast betongpannor.
En seriös firma/hantverkare gör inte på detta sättet, även om kunden säger billigast möjliga, man tackar Nej om risken blir dåligt rykte för fuskjobb.
Ja det är ju inte beställt ett papptak som ser ut som det är gjort av en outbildad. Det vet jag iaf.. och firman är välrenommerad - har själv anlitat dem för en stor renovering och varit nöjd... så jag behöver ringa dem imorgon och ta frågan med dem själv kring detta.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Här i min by bör taken ligga i 38-45° (?) vinkel och vi är många som lägger listtäckta papptak (som tyvärr alls inte är speciellt billiga).
Listtäckning är skitsnyggt när det är gjort rätt!

A AndersS skrev:
Glöm ev. minusgrader, taket ser lika dj... ut oberoende av temperatur.
Och som ts även skrivit senare, taket har haft ett helt annat ytmaterial tidigare, senast betongpannor.
En seriös firma/hantverkare gör inte på detta sättet, även om kunden säger billigast möjliga, man tackar Nej om risken blir dåligt rykte för fuskjobb.
Det valdes papptak ur ekonomisk aspekt - men inte att utförandet skulle SE billigt ut!
Jag är nyfiken på min ursprungsfråga - vart går gränsen mellan ett OK jobb och ett som jag ska ta vidare för ändring? Visar mina bilder att det är ett jobb som ska göras om?

• Gilla
Ybt73
  • Laddar…
svenskar har aldrig vart bra på att lägga papptak tror aldrig har sett ett som vart snyggt gjort annat är det i usa där det är riktigt vanligt och man kan få otroligt många olika design på papptak som ser riktigt snyggt ut

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Beckysen Beckysen skrev:
Det valdes papptak ur ekonomisk aspekt - men inte att utförandet skulle SE billigt ut!
Jag är nyfiken på min ursprungsfråga - vart går gränsen mellan ett OK jobb och ett som jag ska ta vidare för ändring? Visar mina bilder att det är ett jobb som ska göras om?
Vill du ta det vidare med krav på åtgärd, osv, bör du beställa ett oberoende besiktningsuppdrag och få det dokumenterat utifrån om det är fackmannamässigt utfört och vilka fel/brister som finns.
Vi sitter bara på " läktaren" här i forumet och inget du kan hänvisa till utan avslöja egen okunskap.😉

• Gilla
Ybt73 och 4 till
  • Laddar…
Men vad har avtalats?
Finns det något skriftligt?
Vem har beställt arbete?
Vad var uppdraget?

Man kan ju beställa ett uppdrag muntligt och med kravet "billigaste" möjliga och tätt under något år för sedan ska det åtgärdas! Är det dessutom muntligt med fokus på "att papp valdes ur ekonomiskt perspektiv" som du noterar.

Så du får gärna komplettera!

• Gilla
ironhead79 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vill du ta det vidare med krav på åtgärd, osv, bör du beställa ett oberoende besiktningsuppdrag och få det dokumenterat utifrån om det är fackmannamässigt utfört och vilka fel/brister som finns.
Vi sitter bara på " läktaren" här i forumet och inget du kan hänvisa till utan avslöja egen okunskap.😉
Absolut - det ska jag. Men jag var nyfiken på hur läktaren med sin kunskap och erfarenhet ser på taket som är utfört. Alltid lär man sig något på att fråga!

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Det där duger enbart som underlag för ribb sedan på med tegel. Ärligt förstår att hen svarade att hen inte lagt papp på 20 år. Men hur FN såg det ut då undrar jag.
Detta måste göras om betala inte för detta smetade med stuvbitar.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men vad har avtalats?
Finns det något skriftligt?
Vem har beställt arbete?
Vad var uppdraget?

Man kan ju beställa ett uppdrag muntligt och med kravet "billigaste" möjliga och tätt under något år för sedan ska det åtgärdas! Är det dessutom muntligt med fokus på "att papp valdes ur ekonomiskt perspektiv" som du noterar.

Så du får gärna komplettera!
Avtalat var byte av tak eftersom det hade uppnått sin tekniska livslängd + börjat läcka, samt tillbyggnad. Det beställdes konstruktionshandlingar från konstruktör av beställare, och på ett möte med entreprenören diskuterades- och bestämdes material för taket, som sedan offererades. Beställning gjordes utifrån offerten. (beställare var min mamma eftersom mormor är för gammal för ett sånt här uppdrag med sina 97 år...). Det fanns ingen som sa att det skulle utföras billigast möjligast. Bara att det valdes papptak eftersom det var det billigaste materialet.

C Cox skrev:
Det där duger enbart som underlag för ribb sedan på med tegel. Ärligt förstår att hen svarade att hen inte lagt papp på 20 år. Men hur FN såg det ut då undrar jag.
Detta måste göras om betala inte för detta smetade med stuvbitar.
Det kanske kan vara ett bra förslag på åtgärd till entreprenör för att avhjälpa fel/brister efter besiktning... istället för att riva av och pappa på nytt.... halva jobbet är ju redan gjort (förutom fackmässigheten)... ?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Beckysen Beckysen skrev:
Det kanske kan vara ett bra förslag på åtgärd till entreprenör för att avhjälpa fel/brister efter besiktning... istället för att riva av och pappa på nytt.... halva jobbet är ju redan gjort (förutom fackmässigheten)... ?
Är nog det bästa som åtgärd :-)

• Gilla
Beckysen
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som att de gjort jobbet med spillbitar från andra uppdrag. Det är inte jättesvårt att rulla ut våderna så att det ser städat ut ens för en amatör.

• Gilla
Beckysen
  • Laddar…
Rickard.
För papptak finns det vad jag vet i alla fall ingen tydlig gränsdragning vad som estetiskt är acceptabelt, det finns alltså ingen tydlig tolerans som t ex plattsättare eller målare har.

För mig likt dom flesta andra här är det helt uppenbart att detta är utanför tolleranserna och inte är fackmässigt men rimligt med kortskarvar och några av dom mindre vecken skulle jag vilja påstå man kan få leva med men det är inte baserat på något konkret. Tätskiktsgarantier kräver vissa åtgärder mot veckbildning som inte tagits här men det är inte säkert att det är aktuellt för ditt tak men kanske kan användas för att styrka att det inte är fackmässigt.
Jag tycker det ser ut som att dom här pappläggarna aldrig gjort branta tak förrut, det är en helt annan grej än platta och man måste tänka och göra annorlunda för att få det bra men det går.

Att Maria blandar ihop amerikanska shingeltak och svetsade nordiska papptak kan du strunta i.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Ybt73 och 10 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
För papptak finns det vad jag vet i alla fall ingen tydlig gränsdragning vad som estetiskt är acceptabelt, det finns ingen tydlig tolerans som t ex plattsättare eller målare har.

För mig likt dom flesta andra här är det helt uppenbart att detta är utanför tolleranserna och inte är fackmässigt men rimligt med kortskarvar och några av dom mindre vecken skulle jag vilja påstå man kan få leva med men det är inte baserat på något konkret. Tätskiktsgarantier kräver vissa åtgärder mot veckbildning som inte tagits här men det är inte säkert att det är aktuellt för ditt tak men kanske kan användas för att styrka att det inte är fackmässigt.

Jag tycker det ser ut som att dom här pappläggarna aldrig gjort branta tak förrut, det är en helt annan grej än platta och man måste tänka och göra annorlunda för att få det bra men det går.

Att Maria blandar ihop amerikanska shingeltak och svetsade nordiska papptak kan du strunta i.
Jag kan läsa mig till följande:
  • AMA Hus 21, YTC.1 / YTP – Tätskikt ska vara slätt, väl förankrat och utan veck
  • RA Hus – Underlag ska vara jämnt och papp spännas utan deformationer
  • Besiktningshandboken 2025 – Utförande ska bedömas både tekniskt och visuellt
Så det är nog den samlade bilden i mitt fall så behöver bedömas, tekniskt och visuellt.

Jag ska hålla tråden uppdaterad efter samtal med E.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.