21 859 läst ·
93 svar
22k läst
93 svar
Var går gränsen för fackmässighet vad gäller läggning av papptak?
Det är väl råspont på hela taket under pappen?
Inlägg 15.
Läser tråden lite slarvigt. Men är avsikten med detta papptak att vara tätt tills annat yttertak ska på?
I så fall verkar det brukbart.
Nytt tak av ny ägare när det blir dags.
Tänker ströläkt och bärläkt, plåt eller typ tegel. Samt nya skorstensskoning mm.
Inlägg 15.
Läser tråden lite slarvigt. Men är avsikten med detta papptak att vara tätt tills annat yttertak ska på?
Tänker ströläkt och bärläkt, plåt eller typ tegel. Samt nya skorstensskoning mm.
Avsikten var att lägga takpapp som ”slutfinish” för att inte lägga alltför mycket pengar på hela renoveringen, å då var papp ett ekonomiskt val. Så ja, det är säkert brukbart om man ska lägga annat ovanpå, men det var inte det vi beställde.. därav tråden!H Hybro skrev:Det är väl råspont på hela taket under pappen?
Tråkigt.
Istället för att driva detta långt under lång tid, och kanske lyckas förhandla om ett lägre totalpris.
Tillräckligt lågt pris i nutid, för att det senare ska kännas bra att lägga på ett nytt yttertak.
Så slipper "någon" riva ned allt och börja om.
Kanske halva priset vore nåt för ändå ett tätt tak, även om det inte är bra skådemässigt.
För oavsett om det ska vara tegel, pannor eller plåt, så ska det vara heltätt underlagspapp under. Och det ligger nu på plats. Så helt ogjort arbete är det inte. Men fullt pris, det är tveksamt med tanke på utförandet.
Inget skådebröd precis.
Istället för att driva detta långt under lång tid, och kanske lyckas förhandla om ett lägre totalpris.
Tillräckligt lågt pris i nutid, för att det senare ska kännas bra att lägga på ett nytt yttertak.
Så slipper "någon" riva ned allt och börja om.
Kanske halva priset vore nåt för ändå ett tätt tak, även om det inte är bra skådemässigt.
För oavsett om det ska vara tegel, pannor eller plåt, så ska det vara heltätt underlagspapp under. Och det ligger nu på plats. Så helt ogjort arbete är det inte. Men fullt pris, det är tveksamt med tanke på utförandet.
Inget skådebröd precis.
Redigerat:
Ser ut som takproffsen missat nåt viktigt.
Visst ligger hängrännorna för högt upp? Eller pappen för "lågt".
Första snön kommer att ta med sig dessa. Snö ska ju glida förbi hängrännor, inte ned i dem.
I vart fall ser det så ut på bilderna.
Kanske åter blir bra höjd, när och om man lägger på ströläkt, bärläkt och yttertak.
Första snön kommer att ta med sig dessa. Snö ska ju glida förbi hängrännor, inte ned i dem.
Kanske åter blir bra höjd, när och om man lägger på ströläkt, bärläkt och yttertak.
Redigerat:
Det har jag inte ens tänkt på... googlar febrilt på det nuH Hybro skrev:Ser ut som takproffsen missat nåt viktigt.
Det blir säkert bra höjd då OM det nu skulle ha varit beställt så...
Jag vill bara att det ska vara rätt och proffsigt utfört - så som man kan förvänta sig när man lejer bort jobbet och betalar för det (och nä, ingen har sagt åt E att det ska utföras på billigaste sätt).Rickard. skrev:
Taket på mitt hus var tidigare täckt av Schingel. Varje vinter på våren gled snön ned, när det blev tillräckligt mycket. Barnen åkte skidor från taknocken och ned.Rickard. skrev:
Är det verkligen inte så med papp?
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Intressant, jag har i och för sig bara jobbat med svensktillverkad papp av dom tre som pysslar med sånt och jag har aldrig sett eller hört eller fått nått jobb eller på något annat sätt fått reda på att det någonsin skulle rasa snö från papptak.H Hybro skrev:
Derbigum och papptak strykna med takmassa vet jag det glider ifrån.
Nu har jag börjat titta på bilderna med nya ögon tack vare er!H Hybro skrev:
Ser ut som att hängrännans lutning inte riktigt får sin lägsta punkt vid detta stupröret ens?!
Å jag vill ha så mycket på fötterna som möjligt för att inte bli runtsnackad - därav "google"
Just det är väl kanske ett litet jobb att korrigera.
Troligen har varm luft från ventilen i väggen värmt hängrännan och så har det frusit där i omgångar.
Och vad jag tror har "snöras" häktat i is.
Med lite bättre lutning på sista biten av hängrännan, så rinner smältvattnet troligen undan.
Troligen har varm luft från ventilen i väggen värmt hängrännan och så har det frusit där i omgångar.
Och vad jag tror har "snöras" häktat i is.
Med lite bättre lutning på sista biten av hängrännan, så rinner smältvattnet troligen undan.
Redigerat: