21 776 läst ·
93 svar
22k läst
93 svar
Var går gränsen för fackmässighet vad gäller läggning av papptak?
Ett tråkigt svar, det beror på… om detaljplanen anger tex ”rött tegeltak”, då krävs det bygglov att byta till papptak. Om det ligger inom kulturmiljöområde så är det också lovpliktigt. Normalt skulle jag säga att det inte är lovplikt på att byta färg på pannor, byta till plåtttak etc. När det gäller just det här specifika taket med 45 grader taklutning och ett jättefult papptak, då kan det nog uppfattas en ”väsentlig ändring”, vilket då skulle kunna betyda att det krävs bygglov. Men det är just i det här fallet. Normalt har man inte papptak på ett sådant tak. Har aldrig sett det under min livstid.E Etrompa skrev:
Håller med om att det är väldigt konstigt att ha papptak på det.
Underlaget är nog inte bra heller. Men läggningen är förstagångsläggarkvalite.Beckysen skrev:
Hej!
Min mormors hur har blivit renoverat av en välrenommerad firma.. men jag tycker att finishen på hur papptaket är lagt är tveksamt utfört fackmannamässigt. Det känns som att man tagit tillvara på varenda liten stuvbit för att rullarna skulle räcka... vad säger ni som kan detta hantverk? Jag lyfte det lite lätt med ägaren till firman som svarade lite dröjande "ja jag har inte lagt tak på 20 år så jag vet inte riktigt..".
Jag är alltså nyfiken på vad man kan förvänta sig av en utförandeentreprenad som är kontrakterad för uppdraget - och har ett gäng år i branschen. Ska det se ut såhär?
(detta är alltså ytpapp med underlagspapp under - inga pannor ska på).
Reklamera och få en förklaring på vågorna i pappen. Lappen vid skorstenen, jösses.,,
Kan nog vara beroende av var huset finns, detaljplanerat område eller landsbygd, osv.E Etrompa skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Nej och nej, det kan inte räknas som fackmannamässigt, så många och fula skarvar. Så få skarvar som möjligt på tak är väl alltid det som gäller. Ta dit en besiktningsman och reklamera.Beckysen skrev:
Hej!
Min mormors hur har blivit renoverat av en välrenommerad firma.. men jag tycker att finishen på hur papptaket är lagt är tveksamt utfört fackmannamässigt. Det känns som att man tagit tillvara på varenda liten stuvbit för att rullarna skulle räcka... vad säger ni som kan detta hantverk? Jag lyfte det lite lätt med ägaren till firman som svarade lite dröjande "ja jag har inte lagt tak på 20 år så jag vet inte riktigt..".
Jag är alltså nyfiken på vad man kan förvänta sig av en utförandeentreprenad som är kontrakterad för uppdraget - och har ett gäng år i branschen. Ska det se ut såhär?
(detta är alltså ytpapp med underlagspapp under - inga pannor ska på).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 384 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 384 inlägg
Mataki självtäck(som bilden visar) är inte proffsgrejer, det är främst tänkt för hemmafixare som vill göra mindre/enklare tak själv.Swedross skrev:
Mataki unotech heter deras vanliga "proffspapp".
Tror det blir bäst att lägga dem lodrätt så blir det oftast mindre häng och andra fel. Förvånad över vågighetet på ditt hus. Känns som om det inte sitter bra i underlaget. Dvs otillräcklig infästning med skruv och bricka eller dåligt smält tjära på undersidan så det inte limmat.S Sir Duke skrev:
Produkter som diskuteras: "skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Vågrätt ger ju vatten mer möjligheter att tränga in i skarvanra om de inte är bra.
???S Spik_och_Skruv skrev:
EDIT
Quite the opposite! That's why the joints along the length of the horizontal strips are made at a slight angle to avoid vertical alignment and prevent water from seeping into the joint. Water simply runs off a horizontal seam—even without gluing. It's precisely in a vertical seam that, if installed incorrectly or due to a defect in the adhesive, it can flow vertically—physics! The vertical arrangement of the strips is a professional invention, and its only advantage is faster and easier installation. Unrolling the roll from top to bottom is easier; it stretches under its own weight. In horizontal installation, it's quite difficult to "control" the felt's sagging by attaching it to the slope and causing it to wrinkle. All the rest of the "professionalism" of vertical installation is marketing. In this case, cheap felt with a so-called "glass veil" without a polyester canvas was most likely used. Poor dimensional stability and exposure to sunlight caused it to stretch even under its own weight.
Redigerat: