21 860 läst ·
93 svar
22k läst
93 svar
Var går gränsen för fackmässighet vad gäller läggning av papptak?
Jag förstår och tar inte illa upp!A AndersS skrev:Ta inte illa upp, jag agerar lite av motpart.
Du kommer in ett senare skede utifrån vad jag kan läsa, hur många möten har varit med företaget och vem är beställare/byggherre. Byggfirman har en annan åsikt utifrån texten jag citerar, vad är deras åsikt som din mor inte kan bemöta? Det finns ingen risk att din mor har accepterat något du inte känner till, kanske inte vill berätta eller inte förstått?
Det är det här som är viktigast om ni vill ta det vidare, vad har offererats/avtalats hur kan det påvisas?
Och utifrån den delen kan man sedan ta det vidare ur byggteknisk nivå om något "ska" åtgärdas.
”vad är deras åsikt som din mor inte kan bemöta?” - Jag ska ringa dem och lyssna av deras åsikt först tänkte jag. Jag har ju anlitat dem till en stor ombyggnad hemma hos mig och jag var väldigt nöjd, och har god relation med dem.. så jag är ärligt förvånad över detta projektet och känner mig lite dum som rekommenderade dem till mormors hus efter det resultat jag ser.
”Det finns ingen risk att din mor har accepterat något du inte känner till, kanske inte vill berätta eller inte förstått?” - Den tanken finns ju såklart, men jag är ganska säker på att hon inte beställt ett bubbligt skarvat tak med lite habrevinker här och där.. men jag får börja nånstans och se vad som kommer fram. 🤷♀️
Det där ser för jävligt ut. Vi som amatörer som aldrig lagt tak tidigare la tak på en skånelänga utan att det blev en massa skarvar eller vågor. Jag förstår inte hur de har lyckats att få det så fult!? Det är nästan imponerande.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Det är per definition en svetsfog, skarvsvets eller överlappssvets är kanske det mest korrekta men vill man kalla det bränna så är det väl inga problem.M maria01 skrev:
Ja jag vet att det finns men ts har inte det.
Som besiktningsman och byggnadsinspektör skulle jag aldrig godkänna detta av flera skäl. Det viktigaste är dock att titta på vilket fabrikat det är på pappen och sedan titta på deras arbetsbeskrivningar/läggningsförfsrande. Jag kan inte tänka mig att lodräta skarvar som är limmade, är det som står i deras dokumentation. Om den varit svetsad, möjligt men inte som nu när den är limmad. Hängrännorna gillar jag inte heller men det finns olika fästen och metoder att sätta upp dom med. Samma där, fabrikat och instruktioner. Sen kan man tycka att sunt förnuft borde gälla men tyvärr så funkar det inte så i byggbranschen då det inte krävs någon formell utbildning. Det är därför det är så noga med ett korrekt kontrakt där det tydligt skall framgå vad som gäller och vad det är som skall besiktigas OCH att det faktiskt görs en besiktning. Vad gäller det kosmetiska så är det alltid svårt om det inte finns ett bra kontrakt men här är det annat som är fel så det borde ändå göras om.Beckysen skrev:
Hej!
Min mormors hur har blivit renoverat av en välrenommerad firma.. men jag tycker att finishen på hur papptaket är lagt är tveksamt utfört fackmannamässigt. Det känns som att man tagit tillvara på varenda liten stuvbit för att rullarna skulle räcka... vad säger ni som kan detta hantverk? Jag lyfte det lite lätt med ägaren till firman som svarade lite dröjande "ja jag har inte lagt tak på 20 år så jag vet inte riktigt..".
Jag är alltså nyfiken på vad man kan förvänta sig av en utförandeentreprenad som är kontrakterad för uppdraget - och har ett gäng år i branschen. Ska det se ut såhär?
(detta är alltså ytpapp med underlagspapp under - inga pannor ska på).
Själva utförandet är en del för ts att hantera, men jag har i inlägg #53 lite funderingar kring avtal/offert, osv, vad som man beställt. Urklipp från inlägget, men läs gärna hela #53.
En fundering som det måste tas hänsyn till är att ts skriver att det är ett år sedan arbetet utfördes och det redan då fanns funderingar kring utförandet.
"För snart ett år sedan.. jag tänkte att bubblorna kanske skulle lägga sig lite.. vilket de också har, det var mer när det var nylagt.. helt anskrämligt."
Men resten av arbetet var ju redan då helt synligt, så det är inget dolt fel som senare uppdagats!
För mig är detta också en viktig fråga. Hur ska man se på det nu ett år senare?
En fundering som det måste tas hänsyn till är att ts skriver att det är ett år sedan arbetet utfördes och det redan då fanns funderingar kring utförandet.
"För snart ett år sedan.. jag tänkte att bubblorna kanske skulle lägga sig lite.. vilket de också har, det var mer när det var nylagt.. helt anskrämligt."
Men resten av arbetet var ju redan då helt synligt, så det är inget dolt fel som senare uppdagats!
För mig är detta också en viktig fråga. Hur ska man se på det nu ett år senare?
Lite sen till tråden, men bubbligheten är jag misstänksam mot. Det ser det ju ut som skit, och med alla de skarvarna funderar jag på om det kan finnas glipor här och där. Ju fler skarvar ju större riskt för det.
Nej nej och åter nej amatörer.Beckysen skrev:
Hej!
Min mormors hur har blivit renoverat av en välrenommerad firma.. men jag tycker att finishen på hur papptaket är lagt är tveksamt utfört fackmannamässigt. Det känns som att man tagit tillvara på varenda liten stuvbit för att rullarna skulle räcka... vad säger ni som kan detta hantverk? Jag lyfte det lite lätt med ägaren till firman som svarade lite dröjande "ja jag har inte lagt tak på 20 år så jag vet inte riktigt..".
Jag är alltså nyfiken på vad man kan förvänta sig av en utförandeentreprenad som är kontrakterad för uppdraget - och har ett gäng år i branschen. Ska det se ut såhär?
(detta är alltså ytpapp med underlagspapp under - inga pannor ska på).
Amatörer finns det gott om.
Ingen som har påstått, utan att beställare inte agerat. Jag tänker utifrån att det felaktiga var helt synligt för ett år sedan och ts ansåg redan då att det "verkade konstigt".H Hybro skrev:
Att det är "dåligt eller felaktigt utfört" är redan konstaterat i många inlägg så det kan vi släppa, men frågan nu är hur ts kan hjälpa beställare/byggherre med att reklamera felaktigheter.
Det finns fortfarande frågetecken kring offert/avtal och muntlig dialog, ts är inte den som fört dialog med företaget och är inte beställare/byggherre och även noterat.
" (Vi har ingen tajt relation och har varit oense om hur denna renovering skulle göras),"
Utifrån att ts även skriver gällande beställaren, hans mor, att de inte varit överens om hur det skulle byggas.
Fråga off topic, men tänkte att du kanske har bättre koll på detta och fråga av egen nyfikenhet. Men om du byter tak, från en typ/färg eller annat. Måste man inte söka bygglov för detta? T ex byta ett tak med takpannor till papptak?Swedross skrev:
Som besiktningsman och byggnadsinspektör skulle jag aldrig godkänna detta av flera skäl. Det viktigaste är dock att titta på vilket fabrikat det är på pappen och sedan titta på deras arbetsbeskrivningar/läggningsförfsrande. Jag kan inte tänka mig att lodräta skarvar som är limmade, är det som står i deras dokumentation. Om den varit svetsad, möjligt men inte som nu när den är limmad. Hängrännorna gillar jag inte heller men det finns olika fästen och metoder att sätta upp dom med. Samma där, fabrikat och instruktioner. Sen kan man tycka att sunt förnuft borde gälla men tyvärr så funkar det inte så i byggbranschen då det inte krävs någon formell utbildning. Det är därför det är så noga med ett korrekt kontrakt där det tydligt skall framgå vad som gäller och vad det är som skall besiktigas OCH att det faktiskt görs en besiktning. Vad gäller det kosmetiska så är det alltid svårt om det inte finns ett bra kontrakt men här är det annat som är fel så det borde ändå göras om.
Det är jag rätt säker på at man måste. För några år sedan målade mina grannar om huset i en för fadhusområdet avikande färg, och anmäldes för detta av grannarna för att det måse man ha bygg lov till. Det lades dock ner när komunen påpekade att några av de anmälande grannarna hade bytt från vertikal till lorizontell träpanel på huset, och det ansågs vara ett större ingrepp och faktiskt behövde bygglov.E Etrompa skrev:
Så att ändra på taket på från en typ till en annan är jag säker på behöver bygg lov. Annars är det ju inte svärare än att fråga myndigheterna vad som behövs.