MIn dator ligger på 1200w så ett gäng med gamingdatorer kan nog få en 10A säkring att gå. Hade också problem med en säkring som gick efter vi installerat lvp. Köpte en sån liten dongel som man kopplar in i elmätaren så varnar telefonen direkt vid överbelasting på nån fas.
Visade sig vara snebelastad. När tanten härjade i köket samtidigt som det va kallt ute så gick säkringen. Ugnar kan ju dra en hel del. Höjde ett snäpp så gick det fint. Sen sänkte jag igen när vi köpte solanläggning. Båda gångerna bytte dom direkt. Ena gången glömde dom anmäla höjningen på ett halvår.

Vad du skall göra med elektrikern vettisjutton. Hade varit skogstokig om dom beter sig så.
Anlita annan och kräva pengarna tillbaka?

Elpatrone Elpatrone skrev:
Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Lätt fixat... Ring någon annan. 👍🏼

Purre Purre skrev:
Där är ditt största problem. Varför har du betalat för något som inte blivit levererat?
Det kan inte vara så att det är strul med värmepumpen så en elpatron går in och tar mera el?

2025-10-01 - 2025-11-21
1 910 kWh men det är missvisande mot vad behovet är. Då elen stängs av hela tiden och jag undvikit vissa saker just nu.
Jag har som sagt var undvikit att använda så mycket el nu. Värmen prioriteras. Behovet är alltså större. Jag skrev ju att det var missvisande speciellt när värmepannan blir avstängd i flera timmar varje gång. Ibland går proppen kl 05 på natten. Och då märker jag inte av att det har hänt förrän jag vaknar. Så värmepannan har alltså varit avstängd en hel del under den här perioden. Har larm på huset så ser klockslaget när strömmen går.
Ta dit en annan elfirma om det är akut. Enda sunda beslutet att ta. Du får då en second opp. oxå. Hur svårt ska det vara.

Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Det är så att elbolaget har en månads handläggningstid också, sen bör elfirman skicka in ansökan och du ska ha ett kvitto på att dom gjort det!

Mikael_L
E elmont skrev:
Fråga "din" elfirma om du ska byta företag, det handlar om max en kvarts arbete att skicka in en färdiganmälan och 1 timme inklusive resa för att byta PK och säkring om du inte bor väldigt knepigt till.
Fast har man vattenfall som nätägare så kan det sen ta flera månader innan de lyckas behandla ärendet.
Även fast det är en ren standardåtgärd.

Men nu skrev ju TS att nätägaren meddelar att de inte fått någon för/färdig-anmälan, så då ska det ju inte vara så i detta fallet.

nisse123 nisse123 skrev:
Hos Vattenfall kan man byta säkringar först, och skicka in säkringsändringsanmälan efteråt.
Men din elektriker vill kanske inte jobba!
Jag tror inte det beror på huvudsäkringen, varför ska du höja till 25A om du har en vanlig villa? Jag tror det är något med elpannan!

Fairlane
Nu har ett tråden kommit på förstasidan?
Nu kommer alla kommentarer från folk som knappt läst tråden.

• Gilla
D-Lundmark och 4 till
  • Laddar…
Det går både jordfelsbrytare inne i huset. Och det går 16A proppar som måste bytas i elskåpet ute på husfasaden. Strömmen går alltså både i köket på kylskåp, spis mm. Och nere i källaren för värmepannan. När jag tänker efter så blev problemet större när kommunen här grävde ner elledningarna och satte upp ett elskåp på min husfasad. Innan var det luftledning till mitt hus. Eller om det bara var en tillfällighet att mer proppar gick hela tiden.
Men jordfelsbrytaren ska inte lösa ut vid överlast.
Det är något annat som är fel i din anläggning.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…

Vad tycker ni?
låter otroligt om du har jämn fördelning på 3 faser och en luft-vattenvärmepump och huvudsäkringar ryker mitt i natten. Jag jämför med mina 4 byggnader som har 4 st L-L värmepumpar, 1 st Luft-Vattenpump, 4 st elvärmegolv i badrummen. 2 st V-V beredare. Totalt ca 240 m2 och allt på 16 A huvudsäkring. Ibland är ju även ugn micro och spis igång. Hittintills inga trasiga säkringar.
Då undrar man vilken effekt din L-V pump är på och om du inte har ett större fel på elen förutom en kass återkoppling från elektrikern

Mats-S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En stationär gamingdator kanske drar mer än man tror?
Min simulatorrigg drar över 700 watt i timmen när jag kör simulatorrejsing, behöves ingen värme i det rummet kan jag lova 😆 Helt sjukt hur mycket värme som genereras från grafikkorten från senaste 2 åren 🔥

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Av all information jag läst här så tycker jag också att det verkar otroligt konstigt om detta skulle bero på överlast, att mer än 16A ska behövas.
Om det inte är så snedlastat att nästan allt i huset går på en enda fas, typ.

Men jag kan nämna att jag hade ett rätt mystiskt problem en gång, som jag hade att lösa.
Huvudsäkring hos kunden gick lite då och då (rätt ofta) under natten (alltid under natten), och allt var ju extremt mystiskt, då det inte fanns något i huset som kunde förklara den saken, de hade solceller på taket, men de producerar ju inte på natten ...

Så jag slängde upp min ström/energilogger och loggade några dygn, och där var det ju tydligt att det var något som startade precis vid midnatt varje natt och drog exakt 16A, och var det något mer igång så adderades strömmen och huvudsäkringar gick efter ett tag.
Detta något hade en liknande varaktighet varje natt (inte helt exakt lika dock, så starttidpunkten verkade vara tidstyrd, men stopp styrdes av något annat).

Jaja, med denna fakta så kröp det ju plötsligt fram att de hade batterilager och en sån där Checkwatt som skulle tjäna in pengar åt dom.
Så det var ju denna som var inställd på att sätta igång att ladda batterierna vid midnatt, för att sen kunna sälja strömmen under dyra timmar under dagen.

Och tydligen var det typ stört omöjligt att programmera om den, detta blev jag inte inblandad i, så jag vet inte hur det gick till sist, men deras första kontakter för att få detta löst blev åtminstone bemötta med beskedet att det kunde de inte göra något åt.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har ett tråden kommit på förstasidan?
Nu kommer alla kommentarer från folk som knappt läst tråden.

Elpatrone

Trädgårdsfixare
· 107 inlägg
idag 10:03
Fick svar på mitt mail som jag skickade igår till en lokal elektriker jag anlitat tidigare. Han behövde bara en kopia på min senaste elräkning, mitt telefonnummer och namnet på min kontakt hos mitt elbolag. Han skulle skicka in föranmälan direkt. För att så fort som möjligt komma ut och byta säkringarna från 16A till 20A. Har även bokat tid för service på min värmepump av de som installerade den. Snabb och bra service. ☺️

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Elpatrone
Trädgårdsfixare
· 107 inlägg
idag 10:03
⚠️Fick svar på mitt mail som jag skickade igår till en lokal elektriker jag anlitat tidigare. Han behövde bara en kopia på min senaste elräkning, mitt telefonnummer och namnet på min kontakt hos mitt elbolag. Han skulle skicka in föranmälan direkt. För att så fort som möjligt komma ut och byta säkringarna från 16A till 20A. Har även bokat tid för service på min värmepump av de som installerade den. Snabb och bra service. ☺️

Vad tycker ni?
Det kan ta en stund, men en månad låter mycket. Jag vet inte hur det är i ert distributionsområde men inom vårt räcker det inte med att vara behörig installatör – man måste också vara auktoriserad som administratör i nätägarens administrativa ”rapportsystem” – i mitt fall ELSMART. Att utföra och administrera en NEDSÄKRING går på en ½-timme, men en UPPSÄKRING kan bli lite knepigare. Den sväljs inte så där rakt upp och ned av nätägaren – där behövs som du skriver en föranmälan. Har man bra kontakter med nätägaren kan man sannolikt få ett förhandstips om hur det belastningsmässigt ser ut på din kant – men ibland måste man räkna lite noggrannare - före billaddningens tidevarv var det enklare. Men ofta ligger det i ett typ grupphusområde, flera fastigheter på samma serviceledning – skyddad av en gemensam servicesäkring (som kan vara ganska stor).

Jag har läst på tråden hur enkelt det är med en Passdelsnyckel för 59:- på Biltema – att fixa ditt problem på några minuter – men det är nog en sanning med modifikation.

Jag har bytt många passdelar för huvudsäkringar och ungefär var 20:de passdel är trasig eller snedgängad. Att då hålla på att labba med detta – samtidigt som det ligger en ganska stor servicesäkring i matande ände (man bryter strömmen genom att ta ut huvudsäkringarna – men man bryter ofta inte spänningen fram till bottenkontakterna) – skall man nog vara VÄLDIGT försiktig med.

I mitt fall brukar jag ringa driftledningen och informera vilka ”äventyr” jag är på gång med (tro mig, de uppskattar att vara informerade om vad som är på gång ute i deras nät) – och övertyga mig om att det finns en servicebil tillgänglig att åka ut direkt under den tilltänkta aktiviteten. Skulle den tilltänkta installationen råka innehålla just den slumpmässiga ”20:de trasiga eller snedgängade passdelen” – kan jag direkt få hjälp att koppla bort hela serviceledningen med alla anslutna fastigheter – för att säkert kunna åtgärda problemet.

Ovanstående speglar hur jag jobbar med detta och varje elinstallatör har säkert sina egna rutiner – i linje med installationsföretagets Egenkontrollprogram. Det kan ju vara en god idé att be att få en kopia av Egenkontrollprogrammet – och vet dom då inte vad du talar om – är det nog dags att byta elinstallatör. Skulle gissa att det kanske blir lite bättre fart under galoscherna om du ställer den frågan. Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.