S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter fortfarande som om det finns saker att åtgärda i din anläggning, speciellt om din nätägare tar typ 4000 kr mer per år för 25 A.
Att bränner proppar innebär en kraftig överlast, vilket låter orimligt för din anläggning.
Tycker inte det låter konstigt alls att 16A inte räcker till. Tvärtom faktiskt om det är en normalbegåvad elektriker som installerat värmepumpen.

Däremot borde 20A räcka, steget upp till 25A behövs nästan aldrig i en normal villa.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker inte det låter konstigt alls att 16A inte räcker till. Tvärtom faktiskt om det är en normalbegåvad elektriker som installerat värmepumpen.

Däremot borde 20A räcka, steget upp till 25A behövs nästan aldrig i en normal villa.
Ja. Det blir 20A istället. Det borde bli bra.

• Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Efter att ha läst vad ni skriver här så blir det 20A istället. Det blir nog bra.

Det går både jordfelsbrytare inne i huset. Och det går 16A proppar som måste bytas i elskåpet ute på husfasaden. Strömmen går alltså både i köket på kylskåp, spis mm. Och nere i källaren för värmepannan. När jag tänker efter så blev problemet större när kommunen här grävde ner elledningarna och satte upp ett elskåp på min husfasad. Innan var det luftledning till mitt hus. Eller om det bara var en tillfällighet att mer proppar gick hela tiden.
Större huvudsäkring hjälper inte om jordfelsbrytaren löser ut. Om det verkligen är jfb så måste du hitta vad som gör att den löser ut.

• Gilla
lutorm och 6 till
  • Laddar…
Purre
Så. Nu har jag gått ner i källaren och kollat. Är sängliggande pga sjukdom. Det är en IVT air 70.
På säkringen som ramlar ner står det c16. Det är 3 som ramlar ner.
och så mycket enklare det blev för oss att fortsätta nu. Kollar man manualen (sidan 71-72) för värmepumpen ska den klara sig på 10A. Sen finns det massa olika modeller av elpanna/elkassett som kräver 16 alternativt 25A. Det man då får göra är att begränsa elpatronen så den klarar sig på 16A säkring då bör det gå bättre. Det ser även ut att finns stöd för effektvakt så man slipper skjuta säkringar, då drar den själv ner på effekten.
Alternativt är väl om något är trasigt i den och därför den löser ut säkringar.

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
och så mycket enklare det blev för oss att fortsätta nu. Kollar man manualen (sidan 71-72) för värmepumpen ska den klara sig på 10A. Sen finns det massa olika modeller av elpanna/elkassett som kräver 16 alternativt 25A. Det man då får göra är att begränsa elpatronen så den klarar sig på 16A säkring då bör det gå bättre. Det ser även ut att finns stöd för effektvakt så man slipper skjuta säkringar, då drar den själv ner på effekten.
Alternativt är väl om något är trasigt i den och därför den löser ut säkringar.
Nästa bra fråga då, kan nog inte besvaras av TS kanske. Går säkringen när el-patron går in, ingen som vet. Kan vara ett fel i den som löser ut allt. Sen kanske det finns en värmekabel i ytterdelen för avfrostningsvattnet. Inget ovanligt att den säger upp sig med kortis till jord.
Men allt detta ska en elektriker av kvalitet kunna mäta ut.
Har inte framkommit vad jag sett, i vilken del av landet TS bor

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alltså jag var lite klurig med namnet. Namnet går att komma på med de ledtrådarna. Akut elverksamhet. 😅
Problemet är att de på en månad inte klarat av det som borde gå på en timme, så de verkar inte leva upp till namnet isåfall.

Du har nu kommit fram till att du vill säkra upp till 20A istället för 25A efter att ha läst lite mer här i tråden. Det kanske räcker, det kanske räcker med 16A, det kanske krävs 25A, men en bra elektriker som varit på plats bör kunna avgöra det och se till att du får rätt storlek på säkringen betydligt snabbare än en månad. Jag tycker du ska kontakta firman och kräva pengarna tillbaka och anlita en riktig firma istället. Det spelar ingen roll om det här är en stor firma spridd över landet om de inte klarar av sitt jobb.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har nu kommit fram till att du vill säkra upp till 20A istället för 25A efter att ha läst lite mer här i tråden. Det kanske räcker, det kanske räcker med 16A, det kanske krävs 25A, men en bra elektriker som varit på plats bör kunna avgöra det och se till att du får rätt storlek på säkringen betydligt snabbare än en månad. Jag tycker du ska kontakta firman och kräva pengarna tillbaka och anlita en riktig firma istället. Det spelar ingen roll om det här är en stor firma spridd över landet om de inte klarar av sitt jobb.
Det verkar som elbolaget har ställt en fråga om ärendet som elektrikern har missat, då stannar det upp tills elbolaget får svar

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter fortfarande som om det finns saker att åtgärda i din anläggning, speciellt om din nätägare tar typ 4000 kr mer per år för 25 A.
Att bränner proppar innebär en kraftig överlast, vilket låter orimligt för din anläggning.
Det är en ny luft/vattenvärmepump. IVT heter märket. Inte bara luftvärmepump som du har. Du har heller inte läst vad jag skrivit. Den energiförbrukning jag uppgett visar inte behovet. Då det under den tiden varit långa strömavbrott inne i huset på flera timmar på min luft/vattenvärmepump. Ibland även på kylskåpet. Används alla platser på full ös på min spis så går strömmen till den mm.
Mitt hus är från 1939. Jag bor själv med min son. Har genom åren bytt från pelletspanna till luft vatten värmepump. Renoverat badrum med golvvärme, ny elspis i kök mm. Renoverat med nya vattenelement i källaren mm. Min son har flyttat ner i källareren med sin gamingdator mm. Sedan jag fick elskåp ute på fasaden går propparna också oftare. Skulle tagit tag i det för flera år sedan. Nu är läget akut.
Elektrikern mätte alla tre säkringarna i elskåpet ute. Finns inte rum för att möblera om. Krävs högre ampere.
Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Vem har du som nätägare?

Fairlane
J J-banan skrev:
Det verkar som elbolaget har ställt en fråga om ärendet som elektrikern har missat, då stannar det upp tills elbolaget får svar
Fast elfirma har flera påminnelser så jag skulle begära pengarna tillbaka och anlita någon annan istället. En miss kan man göra, kanske två, men en månad utan att lösa det är svagt.

Som jag tolkar det så kräver denna nätägare en föranmälan innan arbetet utförs. Så när den är klar måste elektrikern tillbaka och byta bottendel.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Vem har du som nätägare?
Ett lokalt energibolag. Jag har mycket god kommunikation med dom. Det är elektrikern som inte gjort det han ska.

Ett lokalt energibolag. Jag har mycket god kommunikation med dom. Det är elektrikern som inte gjort det han ska.
Anledningen att jag frågar, är om du t.ex. har Ellevio som nätägare, så är den fasta nätavgiften densamma för 16,20 och 25 ampere huvudsäkring= välj 25 ampere.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Anledningen att jag frågar, är om du t.ex. har Ellevio som nätägare, så är den fasta nätavgiften densamma för 16,20 och 25 ampere huvudsäkring= välj 25 ampere.
Ok. Tack. Ska kolla upp om det är samma hos mitt bolag. Såg nu att avgifterna skiljer sig åt. Så det blir alltså inte 25A. Alldeles för dyrt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Ok. Tack. Ska kolla upp om det är samma hos mitt bolag.
Har ditt nätbolag infört effektavgift?

M Mr Stirling skrev:
Har ditt nätbolag infört effektavgift?
Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.