Purre
Knoxxx Knoxxx skrev:
MIn dator ligger på 1200w så ett gäng med gamingdatorer kan nog få en 10A säkring att gå.
Uppmätt verklig förbrukning eller läser du vad nätaggregatet kan leverera? Stor skillnad på dom två.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Konstigt agerande av elektrikern. Min gamla mor fick samma problem med ny luft/vatten värmepump. Ringde elektriker fredag eftermiddag som turligt nog kom, konstaterade problemet och ordnade 20A i mobilen med elbolaget samt bytte huvudsändning. Allt på en timma.

Det är en ny luft/vattenvärmepump. IVT heter märket. Inte bara luftvärmepump som du har. Du har heller inte läst vad jag skrivit. Den energiförbrukning jag uppgett visar inte behovet. Då det under den tiden varit långa strömavbrott inne i huset på flera timmar på min luft/vattenvärmepump. Ibland även på kylskåpet. Används alla platser på full ös på min spis så går strömmen till den mm.
Men det du skriver går inte ihop. Många här tror något annat är fel. Med 16A huvudsäkringar kan du plocka ut 11kW. Det blir 264 kWh per dygn, drygt 8000 per månad och nästan 100 000 kWh per år. Det blir fruktansvärt dyrt.
Laddar du en elbil på max effekt kan du temporärt landa på sådan förbrukning (och då kan det vara rimligt att säkra upp) men det gör man ju inte hela tiden.
Visst kan en gamingdator dra en del (kanske upp emot 500W) men på en fas har du trots allt tillgång till 3,6 kW. Troligen har du 10A till grabbens rum och då kan han dra över 2 kW. Då får han dessutom bastu i rummet.
En luft/vattenvärmpump kanske drar mellan 3 000 och 10 000 kWh och typiskt mellan 1.5 och 5 kW - vilket du klarar med god marginal med 16A - om det är kopplat rätt.
Om anläggningen är felkopplad, d.v.s. om du har flera stora förbrukare på samma fas, kan det bli problem. Det räcker att du sätter på strykjärnet och vattenkokaren samtidigt för att huvudsäkringen skall gå. Det löser man genom att koppla om i normcentralen. Jag hoppas att du inte har den på utsidan av huset utan att det är mätarskåpet som sitter där. I centralen är det inga problem att koppla om.
Så: Ta dit en riktig elektriker och be denne gå igenom anläggningen och se vad som är fel - för något är det som inte stämmer.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Uppmätt verklig förbrukning eller läser du vad nätaggregatet kan leverera? Stor skillnad på dom två.
Nätagget, läs ett gäng. Annars hade jag skrivit 2st

Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Fast nu blir jag fundersam. Du skriver ”säkringen ramlar ner” det låter inte som huvudsäkringen. Huvdusäkringen är diazed säkring och smälter av. Det du skriver verkar vara en dvärgbrytare som löser ut🤔

Vad har du mer för förbrukare 16A brukar räcka för en normalpannan i ett hus. Många frågor, är det samma fas som går, gör den det vi speciella tillfällen, har ni billaddare hemma, spabad…

Utan några fler större förbrukar ska 16A räcka för en normal villa, en billaddare, skulle säga 20A…

Å byt elektriker…

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Dryga 2000kWh på 55 dagar är en snitt förbrukning på 36kWh per dag.

Det låter som ganska låg förbrukning, i november.

Jag tycker det låter som att du kanske har hittat en riktigt skojare som inte vet vad hen sysslar med, jag skulle ta dit en annan elektriker, trots att du redan betalat för den första (bör inte vara några större summor du betalat) , jag skulle inte släppa in den första förrän jag fått en 2nd opinion av en på orten känd firma som funnits länge.

Att under förhållandena du beskriver vänta en månad trots förskottsbetalning på att få en huvudsäkring höjd är redan mer än orimligt.
Om man som jag oftast använder Vattenfall vid säkringsändring så får jag nästan alltid svar tillbaka på sms omgående att färdianmälan är klar. Jag tror också att du har flera problem i din anläggning. Slå på allt som normalt brukar vara igång och ta en seriös elfirma att mäta ute vid inkommande serviskabel. Du kanske behöver en belastningsvakt på din värmepump också.

Då säkringarna går mitt i natten och andra tider när troligen
förbrukningen är ganska låg så tycker jag att det låter som något
som kortsluter / överbelastar intermittent.
Har själv haft 16A på direktverkande el och det klarar sig om man inte
kör spis, mikro, brödrost och vattenkokare samtidigt som alla elementen går.
Har nu säkrat upp till 20A.

Varmvattenberedare där elementet är på väg att gå sönder kan orsaka mycket konstigt.
Har du separat eller går det på värmepumpen? Har du separat hade jag provat att
stänga av den på nätterna, vattnet hinner inte bli kallt på några timmar.
Och som andra sagt, golvvärmen. Stäng av den under natten.Och se om det hjälper.

För det känns som någon form av fel, inte bara överbelastning.

K
Det går både jordfelsbrytare inne i huset. Och det går 16A proppar som måste bytas i elskåpet ute på husfasaden. Strömmen går alltså både i köket på kylskåp, spis mm. Och nere i källaren för värmepannan. När jag tänker efter så blev problemet större när kommunen här grävde ner elledningarna och satte upp ett elskåp på min husfasad. Innan var det luftledning till mitt hus. Eller om det bara var en tillfällighet att mer proppar gick hela tiden.
Detta med kommunen kanske har nån betydelse? Kanske värt att kolla upp?

K Kakelugnen566 skrev:
Detta med kommunen kanske har nån betydelse? Kanske värt att kolla upp?
Det var nog nätägaren som gjorde jobbet, inte kommunen.

K
D Dilato skrev:
Det var nog nätägaren som gjorde jobbet, inte kommunen.
Ok, hon skrev kommunen, men i så fall kan ju även nätägaren göra fel, eller?

Elpatrone
Trädgårdsfixare
· 107 inlägg
idag 10:03
⚠️Fick svar på mitt mail som jag skickade igår till en lokal elektriker jag anlitat tidigare. Han behövde bara en kopia på min senaste elräkning, mitt telefonnummer och namnet på min kontakt hos mitt elbolag. Han skulle skicka in föranmälan direkt. För att så fort som möjligt komma ut och byta säkringarna från 16A till 20A. Har även bokat tid för service på min värmepump av de som installerade den. Snabb och bra service. ☺️
Du framhärdar i att du inte vill hänga ut den första elfirman.

Men gör det dig inget att du kommer betala för jobbet två gånger?

K
S Sir Duke skrev:
Du framhärdar i att du inte vill hänga ut den första elfirman.

Men gör det dig inget att du kommer betala för jobbet två gånger?
Kolla inlägg 93

Fairlane
K Kakelugnen566 skrev:
Kolla inlägg 93
Det tror jag inte är rätt svar.

K
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte är rätt svar.
Det finns en elfirma i sthlm

Fairlane
K Kakelugnen566 skrev:
Det finns en elfirma i sthlm
Ja, men jag tror det är fel firma. De gör en firma med en anställd, medan TS firma är större och agerar över större områden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.