41 253 läst ·
155 svar
41k läst
155 svar
Väntat 1 månad på att elektriker ska anmäla höjd säkring till elbolag
Nu är vi nog många nyfikna, löste sig problemet?Elpatrone skrev:
Elpatrone
Trädgårdsfixare
· 107 inlägg
idag 10:03
⚠️Fick svar på mitt mail som jag skickade igår till en lokal elektriker jag anlitat tidigare. Han behövde bara en kopia på min senaste elräkning, mitt telefonnummer och namnet på min kontakt hos mitt elbolag. Han skulle skicka in föranmälan direkt. För att så fort som möjligt komma ut och byta säkringarna från 16A till 20A. Har även bokat tid för service på min värmepump av de som installerade den. Snabb och bra service. ☺️
Som många skriver byt elektriker.
Kan det vara så att en elpatron går in om inte värmepumpen räcker till då kan det snabbt förbrukas ampere.
Kan det vara så att en elpatron går in om inte värmepumpen räcker till då kan det snabbt förbrukas ampere.
Husägare
· Färjestaden
· 67 inlägg
25A låter mycket. Vad har du för årsförbrukning i kWh?Elpatrone skrev:
Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.
Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Hur många bor ni i hushållet, många barn? Jag har direktverkande själv i hushållet med 4 barn och vi klarar oss galant med 20A huvudsäkring.
Säkring "ramlar ner"? Vad är det för säkring? Är dessa underdimensionerade kanske med för klent kablage som resultat, till pannan?
Finns det ström-mätning installerad så värmepannan vet hur mycket ström som finns att tillgå?
Det kanske är frågor som redan är besvarade, men 11 sidor orkar jag inte bläddra igenom. 🥳
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Klicka här för att svara