Elpatrone Elpatrone skrev:
Såg nu att avgifterna skiljer sig åt. Så det blir alltså inte 25A. Alldeles för dyrt. Det får bli 20A.
Aha, ok 😢

Alltså jag var lite klurig med namnet. Namnet går att komma på med de ledtrådarna. Akut elverksamhet. 😅
Blixten´s EL

Ja
Det var intressant, det bör i så fall vara en väldigt låg effektavgift, Ellevios effektavgift är 81,25 kr för varje kWh.

M Mr Stirling skrev:
Det var intressant, det bör i så fall vara en väldigt låg effektavgift, Ellevios effektavgift är 81,25 kr för varje kWh.
39,20kr

Purre Purre skrev:
och så mycket enklare det blev för oss att fortsätta nu. Kollar man manualen (sidan 71-72) för värmepumpen ska den klara sig på 10A. Sen finns det massa olika modeller av elpanna/elkassett som kräver 16 alternativt 25A. Det man då får göra är att begränsa elpatronen så den klarar sig på 16A säkring då bör det gå bättre. Det ser även ut att finns stöd för effektvakt så man slipper skjuta säkringar, då drar den själv ner på effekten.
Alternativt är väl om något är trasigt i den och därför den löser ut säkringar.
TS rättade detta, det var visst en IVT AirX 70, och man får då gissa att den är kopplad till en lVT AirModule E9 då det verkar vara typiska installation, men IVT ger fler alternativ i sin användarhandledning: https://cdn.jseducation.se/files/pages/airxanvand.pdf

Installationsanvisning för Air X 70: https://cdn.jseducation.se/files/pages/airxinst.pdf
Installationsanvisning för AitModule E9: https://cdn.jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf

I stora drag är det samma slutsater som för Air 70, effektvakten är extra tillbehör.

Men en skillnad är att Air X 70 ska ha egen 16A-säkring (enafas) medan AirModule E9 ska ha 3x16A.

Om man läser detaljerna så verkar max förbrukning på Air X 70 vara 14A, medan AirModule E9 huvudsakliga förbrukning verkar vara 3 * 3kW värmeelement, vilket då bör betyda lite över 13A per fas, kopplingsschemat avslöjar att värmeelementen är 230V vilket är bra i det här sammanhanget, sedan drivs antagligen lite motorer och annan elektronik, dock skulle jag gissa på att de bara ligger på en fas.

AitrModule E8 är förberedd för att blockera elpatron på en fas om man har en enfas värmepump som i fallet Air X 70, och avsett att klara att köra systemet med 3x16A, Man behöver dock fortfarande en effektvakt för att kunna dra ner när andra större förbrukare i huset går på.

Men om man konfigurerat fel eller lagt värmepumpen på fel fas så riskerar man istället att belasta den fasen med mer än 27A.

Så om jag gissat rätt på konfigurationen så skulle nog min huvudrekommendation vara att först kontrollera att Air X 70 ligger på rätt grupp, kontrollera att AirModule E9 är korrekt konfigurerad.

Om inte det räcker installera effektvakt istället för att säkra upp, det blir billigare i längden. Speciellt om/när man kommer att bli tvungen att betala nätoperatören för effektspikar pga. EUs nya regler.

Redigerat:
  • Gilla
kontje och 1 till
  • Laddar…
IVT din installerades 2016.
Så 9 år gammal kan vara nåt knas med pumpen.

Under 1 månad har det snittat ca 6 grader i Mälardalen så det har inte varit tungt för pumpen liksom.

Coolman Coolman skrev:
IVT din installerades 2016.
Så 9 år gammal kan vara nåt knas med pumpen.

Under 1 månad har det snittat ca 6 grader i Mälardalen så det har inte varit tungt för pumpen liksom.
Nej. I slutet av 2017. Jag har som sagt var problem i köket med kylskåp som stängs av och spis som stängs av. Har haft i flera år. Inte bara med värmepannan. Ska ha service på den snart av firman som installerade den. Visst kan det vara knas på den med.

Jag skulle nog leta upp en annan elektriker att titta igenom installationen, för att få lite nya ögon på det, för det hela låter rätt knasigt.

Har du möjligen urgamla elledningar i huset?

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
TS rättade detta, det var visst en IVT AirX 70, och man får då gissa att den är kopplad till en lVT AirModule E9 då det verkar vara typiska installation, men IVT ger fler alternativ i sin användarhandledning: [länk]

Installationsanvisning för Air X 70: [länk]
Installationsanvisning för AitModule E9: [länk]

I stora drag är det samma slutsater som för Air 70, effektvakten är extra tillbehör.

Men en skillnad är att Air X 70 ska ha egen 16A-säkring (enafas) medan AirModule E9 ska ha 3x16A.

Om man läser detaljerna så verkar max förbrukning på Air X 70 vara 14A, medan AirModule E9 huvudsakliga förbrukning verkar vara 3 * 3kW värmeelement, vilket då bör betyda lite över 13A per fas, kopplingsschemat avslöjar att värmeelementen är 230V vilket är bra i det här sammanhanget, sedan drivs antagligen lite motorer och annan elektronik, dock skulle jag gissa på att de bara ligger på en fas.

AitrModule E8 är förberedd för att blockera elpatron på en fas om man har en enfas värmepump som i fallet Air X 70, och avsett att klara att köra systemet med 3x16A, Man behöver dock fortfarande en effektvakt för att kunna dra ner när andra större förbrukare i huset går på.

Men om man konfigurerat fel eller lagt värmepumpen på fel fas så riskerar man istället att belasta den fasen med mer än 27A.

Så om jag gissat rätt på konfigurationen så skulle nog min huvudrekommendation vara att först kontrollera att Air X 70 ligger på rätt grupp, kontrollera att AirModule E9 är korrekt konfigurerad.

Om inte det räcker installera effektvakt istället för att säkra upp, det blir billigare i längden. Speciellt om/när man kommer att bli tvungen att betala nätoperatören för effektspikar pga. EUs nya regler.
Ok. Tack. Ska prata med den som kommer och gör service på värmepannan om det. Ska ha service på den snart.

• Gilla
39x
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Jag skulle nog leta upp en annan elektriker att titta igenom installationen, för att få lite nya ögon på det, för det hela låter rätt knasigt.

Har du möjligen urgamla elledningar i huset?
Jag ska ringa en annan lokal elektriker som har varit här och gjort ett bra jobb tidigare imorgon. Har redan mailat dom om mitt problem.
Nej. Elledningarna är inte urgamla.

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Fick svar på mitt mail som jag skickade igår till en lokal elektriker jag anlitat tidigare. Han behövde bara en kopia på min senaste elräkning, mitt telefonnummer och namnet på min kontakt hos mitt elbolag. Han skulle skicka in föranmälan direkt. För att så fort som möjligt komma ut och byta säkringarna från 16A till 20A. Har även bokat tid för service på min värmepump av de som installerade den. Snabb och bra service. ☺️

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 10 till
  • Laddar…
Fick svar på mitt mail som jag skickade igår till en lokal elektriker jag anlitat tidigare. Han behövde bara en kopia på min senaste elräkning, mitt telefonnummer och namnet på min kontakt hos mitt elbolag. Han skulle skicka in föranmälan direkt. För att så fort som möjligt komma ut och byta säkringarna från 16A till 20A. Har även bokat tid för service på min värmepump av de som installerade den. Snabb och bra service. ☺️
Jag har inte läst alla inlägg men ligger elpatron/pump på samma fas som andra tunga laster i köket kan det ju vara en idé att be en elektriker flytta den till den minst belastade fasen. Går det undvika kostnaden med att ta en större säkring så bör du ju iaf undersöka om det kan fungera. Inte ens min luftvärmepump klarar avfrostning när det är kallt om jag lagar mat samtidigt.

Så fungerar en riktig elektriker. Du får hänga ut den andra firman som skojare när det här är klart.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Det är väl inte så underligt att huvudsändningen går kl 5 på natten när sonen har haft lan party i 7 timmar, med fyra datorer som drar 600W vardera på samma fas som värmepumpen drar 13 A. Kanske sonen går och micrar några billys samtidigt också. Då blir det 33A på 16A säkring om Micro, gamingcenter och värmepump råkar gå på samma fas.

Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande in större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Ring en annan firma ! Det tar 5 minuter att skriva en anmälan . Det stora jobbet är att transportera sig till och från dig för att säkra upp huvudsäkringen., det borde gjorts vid första besöket.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.