K
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men jag tror det är fel firma. De gör en firma med en anställd, medan TS firma är större och agerar över större områden.
Oki

M MrJimmy skrev:
Är sonen någon som minar crypto hemma? Det drar mycket ström.
Eller odlingar som kräver mycket värme.....

• Haha
MrJimmy
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är OT för ditt problem, men jag är intresserad av hur du kunde hamna i denna situation att 16 A "plötsligt" inte räcker till längre, och dessutom så "grovt" att det nu behövs 25 A.

Har du t.ex nyligen fått värmepannan installerad utan att elektrikern kontrollerade om den "fick plats" under 16 A?
Är det en o samma mätarsäkring som löser, då kanske du har en snedbelastning som kan åtgärdas genom att möblera om grupperna mellan faserna.
Ivt/Bosch har ofta enfas drift på utedel. Var på en nyss, kompressorn drog ca 15A när den "gasa på". Så inte konstigt att Ts har problem

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Eller odlingar som kräver mycket värme.....
Nu när tråden har fått mogna lite drar jag till med den obligatoriska frågan om grannen har hönshus 😁

• Gilla
  • Ledsen
Zodde och 2 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Jag skulle bytt upp säkringar till 20 A redan när jag köpt ny värmepump. Hade pellets innan. Det är en IVT luft/vattenvärmepump. De andra frågorna vet jag inte svaren på.
Känns rent spontant som att du max behöver säkra upp till 20A.
Att det förmodligen går att se över och göra anläggningen smartare. Har gjort en mängd sånna jobb dom sista åren.

Men jag har inte hört om ett nätbolag där elektrikern behöver göra föranmälan innan han säkrar upp utan vi byter pk och säkring samt gör anmälan på plats, dock jobbar jag mest mot eon och lokala nätägare.

S Sir Duke skrev:
Nu när tråden har fått mogna lite drar jag till med den obligatoriska frågan om grannen har hönshus 😁
Om du hade läst alla inlägg innan du skrev ditt så hade du sett att frågan tog upp redan mellan inläggen #29 - #34.

Men så blir det tyvärr ofta på trådar som hamnar på "första sidan", många läser första inlägget och skickar snabb sitt svar som kanske oftast redan har debatterats och kommenterats ett antal gånger mellan första och sista inlägget. Så snälla läs ALLT innan ni svarar om ni kommer in "sent" i en tråd....

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
TS sa att jordfelsbrytaren gick men sa sedan att det står "C16" på "flärpen som ramlar ned". Så jag undrar om jfb är ett stickspår. Om jfb går så är det ju prio ett att hitta varför. Fast det är väl osannolikt att en kortis blåser både jfb och huvudsäkringen, jfb löser väl så fort att en diazed inte borde hinna gå? Det beror kanske på hur kort kortisen är?

Annars så tror jag på att säkerställa att elpatronen i pumpen inte är ställd på mer än 16A som första åtgärd.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter fortfarande som om det finns saker att åtgärda i din anläggning, speciellt om din nätägare tar typ 4000 kr mer per år för 25 A.
Att bränner proppar innebär en kraftig överlast, vilket låter orimligt för din anläggning.
Inte alls säkert att det kostar 4000 kr mer per år. Kolla med nätägaren.

Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Ring en annan elfirma!

A ansgar46 skrev:
Inte alls säkert att det kostar 4000 kr mer per år. Kolla med nätägaren.
Håller med Bo Slitberg, det verkar vara något skumt med husets installationer. 16 A och alla faserna fullbelastade låter skumt. Jag har också 16 A och på dom drygt 50 år jag har bott här, tror jag aldrig jag har sett att alla faserna varit fullbelastade samtidigt - det kräver en symmetrisk 3-faslast.
Ammeterpanel med tre analoga mätare för att mäta ström på olika faser och en brytare för fasval i elektrisk installation.
Jag skulle nog låta någon som förstår sig på elektriska prylar gå igenom och kolla de olika objekten - kanske med speciellt intresse på inkopplingen av värmepumpens tillsatts värme. Det är vanligt att det finns ett "elvärmarbatteri" med kanske stegen på 3-6-9 kW - som skall gå in vid sträng kyla. Kickar de in tidigare, kan det ju få oönskade effekter.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bytt upp säkringar till 20 A redan när jag köpt ny värmepump. Hade pellets innan. Det är en IVT luft/vattenvärmepump. De andra frågorna vet jag inte svaren på.
Nu vet ju inte jag om en luftvatten drar mycket mer än en vanlig luftvärmepump som jag har men den har en egen säkring på 10A vilket installatören sade funkar vilket det gör men annars rekommenderades det 13 A på den och jag har 16 A huvudsäkring. Grejen är väl snarare om du har tillräckligt många säkringar i övrigt så det inte blir för stor belastning på var och en och lvp måste ha egen säkring. Vet ju inte heller var du bor men jag bor i Jämtland där temp kan gå ner till -30 och allt funkar bra ändå

B Boggi skrev:
tror jag aldrig jag har sett att alla faserna varit fullbelastade samtidigt
Nu vet jag vad jag önskar nästa gång jag fyller jämt! Finns det vackra analoga instrument med zigbeeinterface tro?

Nu har det gått en månad sedan en elektriker var hos mig pga att elen inte fungerar som den ska. För att lösa det ska säkringarna höjas från 16 till 25 A. Elektrikern skulle då med en gång samma dag skicka in en föranmälan till mitt elbolag. Det stora problemet nu är att värmepannan stänger av sig flera gånger om dagen. Säkring ramlar ner. Huset blir då utkylt och kallt. Och att proppar går i elskåpet var och varannan dag som sitter på husfasaden.

Jag har ringt elektrikerfirman flera gånger. För att sedan ringa mitt elbolag så de kan hjälpa mig. Varje gång jag ringer elbolaget säger de att elektrikern inte skickat in en föranmälan än. Och då senast igår som jag pratade med mitt elbolag. Elektrikerfirman säger att de ska ordna det och sedan höra av sig till mig. Det gör de inte. Jag får ringa dom.
Vad tycker ni?
Själv är jag ledsen och gråtfärdig. Har en sjukdom som gör att jag är sängliggande större delen av dygnet. Kylan gör att jag mår sämre och att mina smärtor ökar.
Hans problem inte ditt..
Kör på tills du åker fast, sen visar du dina räkningar från el firman

K Kakelugnen566 skrev:
Ok, hon skrev kommunen, men i så fall kan ju även nätägaren göra fel, eller?
I mitt fall är kommunen också nätägare. Dvs jag har det energibolag som min kommun äger.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S sillstryparn skrev:
Ring en annan elfirma!
Läst #102?

Eller tycker du det är konstruktivt å föreslå nåt som TS redan gjort?
Eller är din skrivklåda så svår att du absolut måste skriva innan du läst ivartfall TS senaste kommentarer å göra tråden längre å meningslöshet för alla…🧐

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.