Elpatrone Elpatrone skrev:
Nej. Visst finns det fler elektriker. Bor i en storstad. Nätbolaget har jag ringt till så många gånger nu pga att det är akut att jag fått en personlig kontakt som ska ta hand om min föranmälan så fort den kommer in. Annars kan bara ansökan ta ta 3-4 veckor på Energibolaget. Ringde senast igår. Då hade ingen föranmälan kommit in.
Så då måste du ha tag i en annnan elektrikerfirma som lämnar in en anmälan, eftersom ditt nätbolag fodrar att anmälan lämnas in före byte till högre säkringar. Sen förklars att det p.g.a elektrikerns försummelse inte har lämnat in något. Det brukar inte vara problem att säkra upp och skicka in en anmälan efter det.
Kan det vara så att du har en el-gubbe som gör jobb svart och inte är registred hos nätbolaget, då blir det problem. Den kan inte lämna en anmälan.
Sen efter en anmälan från som är registrerad, kanske du kan få lite mer snabbhet i processen, om du bönar lite med din kontaktman hos nätägaren.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Så då måste du ha tag i en annnan elektrikerfirma som lämnar in en anmälan, eftersom ditt nätbolag fodrar att anmälan lämnas in före byte till högre säkringar. Sen förklars att det p.g.a elektrikerns försummelse inte har lämnat in något. Det brukar inte vara problem att säkra upp och skicka in en anmälan efter det.
Kan det vara så att du har en el-gubbe som gör jobb svart och inte är registred hos nätbolaget, då blir det problem. Den kan inte lämna en anmälan.
Sen efter en anmälan från som är registrerad, kanske du kan få lite mer snabbhet i processen, om du bönar lite med din kontaktman hos nätägaren.
Ja. Men man tycker ju att om gubben nu inte är registrerad så kan han säga det med en gång att han inte utför sådana jobb.

Fairlane
Ja. Men man tycker ju att om gubben nu inte är registrerad så kan han säga det med en gång att han inte utför sådana jobb.
Får han betalt i förskott och är en lurendrejare så finns inte någon anledning att säga något.

Ingen vettig kräver betalar i förskott.

• Gilla
lutorm och 7 till
  • Laddar…
Men eftersom han inte tar sig tid att skicka in anmälan så saknar han troligen behörighet.
Det tar ju bara 10 minuter att fixa en anmälan när man har behörighet, och utan behörighet går det inte.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ingen som normalt frågar någon om att vara behörig vid svartjobb, bara att det blir bra mycket billigare och utan moms. Du kan ju kolla med elsäkerhetsverket, men då måste du ha dennes personnummer.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är en ny luft/vattenvärmepump. IVT heter märket. Inte bara luftvärmepump som du har. Du har heller inte läst vad jag skrivit. Den energiförbrukning jag uppgett visar inte behovet. Då det under den tiden varit långa strömavbrott inne i huset på flera timmar på min luft/vattenvärmepump. Ibland även på kylskåpet. Används alla platser på full ös på min spis så går strömmen till den mm.
Jag börjar tro att du trollar med oss, vilket är trist när det är flera som ödslar tid på att hjälpa dig.

Det du skriver tyder på att du antingen jävlas med forumet, eller har allvarliga problem i din anläggning, problem som inte kommer att lösas (på ett bra sätt) av en uppsäkring till 25A huvudsäkring.

Eftersom du inte är kapabel att ens ta reda på vilken värmepump du nyligen installerat och därmed bör fått minst ett kvitto på och berätta vad det är, så får finns det inga möjligheter att ens ge dig något råd, mer än att ta dit en elektriker som är kompetent.

Vad är det som hushållet har "sparat in på" under 55 dagar som skulle kunna utgöra en betydande del av förbrukningen?

Jag önskar dig ändå lycka till.

• Gilla
Jenpet och 10 till
  • Laddar…
Purre
Det är en ny luft/vattenvärmepump. IVT heter märket. Inte bara luftvärmepump som du har. Du har heller inte läst vad jag skrivit. Den energiförbrukning jag uppgett visar inte behovet. Då det under den tiden varit långa strömavbrott inne i huset på flera timmar på min luft/vattenvärmepump. Ibland även på kylskåpet. Används alla platser på full ös på min spis så går strömmen till den mm.
Åter igen, vad är det för modell? Struntar i tillverkaren.
Säkringen som ramlar ner, har du en bild på den? Vad står det på den? Står det C10 eller kanske C16? Är det en eller tre i bredd som ramlar ner?

Du svarar fortfarande inte på frågorna som du får. Det gör det hopplöst svårt att hjälpa dig med ditt problem.

Just nu är det lite som att säga att jag har problem med bilen, den är gul och det var något med bromsarna. En verkstad kan inte säga vad det kommer kosta att åtgärda eftersom man inte vet vad för fel med bromsarna eller vad det är för biltillverkare och modell.

• Gilla
  • Ledsen
lutorm och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Får han betalt i förskott och är en lurendrejare så finns inte någon anledning att säga något.

Ingen vettig kräver betalar i förskott.
Räkningen kom efter hans besök här från elfirman. Inte före.

Fairlane
Räkningen kom efter hans besök här från elfirman. Inte före.
Fast innan jobbet var klart

• Gilla
lutorm och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Ingen som normalt frågar någon om att vara behörig vid svartjobb, bara att det blir bra mycket billigare och utan moms. Du kan ju kolla med elsäkerhetsverket, men då måste du ha dennes personnummer.
Nja, organisationsnummer, inte personnummer.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med alla andra här. Något är ordentligt fel om säkringen går klockan 5 på morgonen utan att du kör brödrosten/kaffemaskinen/vattenkokaren samtidigt. Det är antagligen fel lösning att bara blint säkra upp.

Ta foton på din värmepump och din elcentral. Markera de säkringar som brukar gå. Lägg upp bilderna på forumet.

Bor du i trakten av Umeå så erbjuder jag mig att kika på din elsituation. Jag är inte elektriker, men kan mäta och felsöka.

• Gilla
39x och 5 till
  • Laddar…
Är sonen någon som minar crypto hemma? Det drar mycket ström.

Är det möjligt att prata med din elfirma om eventuell återbetalning av x % för att annan elektriker kan ta på sig och utföra jobbet? Det kanske sätter lite press på att få jobbet utfört och föranmälan inskickad?

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M MrJimmy skrev:
Förbrukningen TS har tyder inte på det. Skulle det vara så finns det iallafall ett rum i huset som är varmt, riktigt varmt.

M MrJimmy skrev:

Är det möjligt att prata med din elfirma om eventuell återbetalning av x % för att annan elektriker kan ta på sig och utföra jobbet? Det kanske sätter lite press på att få jobbet utfört och föranmälan inskickad?
Ja du. Han säger att han inte gör det.😅 Han är en sådan där gamingkille som bygger ihop egna datorer och skapar egna spel. I helgen var de 4 killar som hade LAN i källaren. Då gick strömmen direkt. Sedan kom de på ett sätt.

Fairlane
Ja du. Han säger att han inte gör det.😅 Han är en sådan där gamingkille som bygger ihop egna datorer och skapar egna spel. I helgen var de 4 killar som hade LAN i källaren. Då gick strömmen direkt. Sedan kom de på ett sätt. 😂
Från en 10A säkring kan du ta ut 2300W. Det räcker till kanske 3 datorer om de har en värsting, så de får koppla in sig på två olika säkringar. Ligger då dessa båda på samma. Väljer de då två uttag som ligger på olika säkringar, men samma fas så kan de belasta den med säg 3000W, vilket motsvarar ungefär 13A. Har du då huvudsäkring på 16A så är det inte mycket kvar alls. Lägger de sig på olika faser så finns betydligt mer att spela med.

Hur som helst låter det som att du har ett stort problem och inte att ta det är 16A, utan att något är fel och den elfirma du anlitar verkar vara usla. Det är ett svårt problem om man inte har någon som man litar på, då ringer man första bästa, vilket kan visa sig vara första sämsta.

Vill du ha 3x25A så måste du sätta press på firman. Hitta alla ställen man kan känna betyg och beskriva att du fått betala utan att de slutfört jobbet. Det är helt ok att skriva här också, så att andra som googlar firman blir varnade. Eftersom du har betalat så har du inte mycket mer påtryckning än så. De måste sen ändå hem till dig och göra det riktiga jobbet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.